مکتب اسلام انسان را به رشد و کمال حقیقی میرساند

حجت الاسلام ابراهیم اخوی، مدیر بخش روانشناسی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک بعثت نبی مکرم اسلام(ص)، اظهار داشت: از امتیازات مکتب اسلام این است که انسان را از چارچوب زمان فراتر میبرد و او را بر اساس اصول اسلامی به رشد و کمال حقیقی میرساند از اینرو بعثت نبی اکرم(ص)، آغازگر این جریان بزرگ بوده است.
انسان بر اساس اصول اسلامی به رشد و کمال حقیقی میرسد
وی ابراز داشت: مکتب انسانگرایی یکی از مکاتب روانشناسی است و از نظریات مطرح در این مکتب که در زمان خودش طرفداران زیادی پیدا کرد، نظریه خودشکوفایی است.
مدیر بخش روانشناسی مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: طبق نظریه خودشکوفایی، انسانها پس از تأمین نیازهای اولیه و حیاتی خود، تمایل دارند به کمال و شکوفایی استعدادهایشان که غایت هر انسانی است برسند؛ هر چند شکوفایی استعداد آنها محدود باشد.
خودشکوفایی انسان استفاده صحیح از فرصتها است
وی خودشکوفایی را استفاده از فرصتها خواند و گفت: خودشکوفایی یعنی این که انسانها از فرصتهای عمر خویش در حد مطلوب استفاده کنند و برای دستیابی به منافع، با استفاده صحیح از فرصتها، استعدادهایشان را شکوفا کنند.
حجت الاسلام اخوی، نظریه خودشکوفایی را با هدف بعثت در اسلام مشابه دانست و یادآور شد: هدف کلی بعثت را میتوان خودشکوفایی بشر ترسیم کرد تا آدمیان متحول شوند و این تحول تا ابدیت باقی بماند که زندگی جاودان و بهشت نیز استعارههایی در توصیف هدف بزرگ بعثت است.
وی با بیان این که تمام رقابتهای اخلاقی و معنوی در جهت ارتقای مکارم اخلاقی است، خاطرنشان کرد: طبق تحلیلهای روانشناسی، مکارم اخلاق، یعنی صفات مثبتی همچون راستگویی، تعبد و همزیستی مسالمتآمیز با دیگران که انسان میتواند در خودش ایجاد کند چنان که پیامبر اکرم(ص) فرمودند «من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را ارتقا بدهم» از این رو هرکسی بتواند خویشتنداری بهتری از خود نشان دهد، به مکارم اخلاقی خود افزوده است.
پیامبر اکرم(ص) مبعوث شدند تا انسانها در چارچوب زمانی، ناقص و محدود نمانند
مدیر بخش روانشناسی مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) مبعوث شدند تا انسانها در چارچوب زمانی، ناقص و محدود نمانند و با برنامه جامع و کامل اسلام؛ از لحاظ شخصیتی و روانشناختی و حتی سبک زندگی، مترقیترین شخصیت را در خود ایجاد کنند.
وی سبک زندگی اسلامی را نسخهای کامل و بدون نقص خواند و افزود: نسخه جاودانه و موفقی که خداوند برای بشریت صادر کرد و برای استفاده از آن نیز پیامبر گرامی اسلام(ص) یعنی بهترین راهنما را فرستاد؛ نسخهای کامل و جامع است زیرا اگر همه علوم انسانی جمع شوند تا سبک زندگی را به انسان آموزش دهند، به سبک زندگی کاملی که با بعثت نبی مکرم اسلام(ص) آغاز شد، نخواهد رسید.
سبک زندگی اسلامی نسخهای کامل و جامع است
حجت الاسلام اخوی، عمل به دستورات اسلام را لازمه زندگی سالم خواند و خاطرنشان کرد: اگر جزییات نهفته در بعثت رسول اکرم(ص) را تحلیل کرده و مفاهیم و احکام دین را معاصر سازی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که توصیهها و سفارشهای دین اسلام، فرمول موفقیت و زندگی سالم است.
وی گفت: سفارشهای دینی برحسب نوع افراد درجه بندی شده است؛ افرادی هستند که در حیطه واجبات و محرمات میتوانند زندگی خود را مدیریت کنند؛ در سطح بالاتر، افراد مترقیتر به مستحبات و مکروهات نیز تقید دارند و عدهای دیگر در رشد فضایل، به این حد بسنده نمیکنند و مفاهیم دیگری همچون محاسبه، مراقبه و مشارطه را در اخلاقیات خود قرار میدهند تا خودپایهای یا تقوای کاملی داشته باشند که نتیجه آن، خودشکوفایی واقعی میشود.
متخصص و کارشناس امور تربیتی، دعا و حاجت اولیای الهی را مترقی خواند و یادآور شد: افرادی همچون سلمان فارسی، ابوذر غفاری و مقداد تحت سیستم تقوی و خودشکوفایی اسلام پرورش یافته و به شخصیتهایی ماندگار و الگو در سبک زندگی تبدیل شدهاند چنان که حضرت ابراهیم(ع) ترقی ابدی را از خداوند خواسته و میفرماید «خداوندا؛ کاری کن که همواره از من به نیکی یاد شود».
مدیر بخش روانشناسی مؤسسه امام خمینی(ره) در پایان افزود: افرادی همچون ابوسفیان و ابولهب که خود را بینیاز از این سیستم و سبک زندگی اسلامی دانستهاند؛ اکنون هیچ نام نیکی از آنان در تاریخ نیست و از آنها به بدی یاد میشود./908/ت301/ی