۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۲۶۳۳۵۱
آیت الله علم الهدی:

بی‌تفاوتی نسبت به مظلومان، سیاست و مدیریت اسلامی نیست/ نباید سرمایه‌های مملکت در دست یک جریان فکری باشد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با بیان این‌که گفتمان شهادت نگاه ها را نسبت به نظام و سیاست های انقلاب و سیاست مدیریتی کشور تنظیم می کند، گفت: ما با این‌که همیشه قدرت در دست یک جریان باشد مخالفیم و باید از همه ظرفیت ها و اندیشه ها استفاده شود.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، شب گذشته در مراسم بزرگداشت شهدای گمنام دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه این مراسم بزرگداشت و کنگره ها برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا به عنوان عناصر فدایی شده انقلاب نیست، بیان داشت: در فرهنگ ارزشی دینی جامعه ولایی ما، شهید فراموش نمی شود که به منظور تکریم خاطره اش نیاز به مراسم بزرگداشت وجود داشته باشد.

 

آیت الله علم الهدی با تصریح بر اینکه در تمام مظاهر زندگی سیاسی و اجتماعی ما چهره شهدا می در خشد و شخصیت و عظمت آنها در دل‌های ما در حال توسعه است، گفت: فلسفه برگزاری یادواره ها و کنگره ها که از حرکات ارزشمند است، تحکیم و متذکر شدن گفتمان شهادت است.

 

گسست نسل در گفتمان شهادت تهدیدی جدی است

امام جمعه مشهد با اشاره بر اینکه انتقال گفتمان شهادت از نسل دیروز به نسل امروز و همچنین از نسل امروز به نسل فردا مهم است، ابراز داشت: آنچه که انقلاب و نظام ما را تهدید می کند گسست نسل در گفتمان شهادت است و اگر این کشور دچار گسست نسل در گفتمان شهادت شود، این انقلاب و نظام در معرض نابودی قرار می گیرد و جریان های استکباری که در خط براندازی نظام هستند به نتیجه می رسند.

 

وی با ابراز اینکه تا زمانی که گفتمان شهادت دراندیشه نسل های ما وجود دارد هیچ چالش و دشمنی ما را تهدید نمی کند، اضافه کرد: گفتمان شهادت یک واقعیت فکری است که در همه ابعاد این این نظام، چه در سیاست خارجی و سیاست داخلی و چه در برنامه ریزی های اقتصادی و مدیریتی رسوخ و نفوذ دارد.

 

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه گفتمان شهادت نگاه ها را نسبت به نظام و سیاست های انقلاب و سیاست مدیریت کشور تنظیم می کند، گفت: همه اختلافات موجود بین گروه های مختلف ارزشی و ولایی با گروه های غیر ارزشی و غیر ولایی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به نگاه‌هایی است که مبتنی بر گفتمان شهادت و یا در نقطه مقابل گفتمان شهادت است.

 

وی با اشاره به این که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی جریان هایی الحادی و التقاطی بودند که هیچ سنخیتی با جامعه دینی ما نداشتند، گفت: این جریان ها سعی داشتند با یک سلسله اقدامات تند مبارزاتی، قدرت را در کشور به دست بگیرند و بر جامعه حاکم شوند که به دلیل نفوذ جامع امام در عمق دل و مغز نسل های این مملکت از فرصت طلبی و قدرت طلبی آن ها جلوگیری شد.

 

نوع نگاه به گفتمان شهادت عامل تفاوت فکری گروه ها است

امام جمعه مشهد با یادآوری اینکه عاملی که در جامعه دینی ما جدا از جریان‌های الحادی و التقاطی به صورت یک مساله سیاسی بین گروه ها اتفاق افتاد، مساله نگاه به سیاست و مدیریت جامعه متکی بر گفتمان شهادت و یا متکی بر گفتمان مقابل شهادت بود، بیان کرد: جریانی که از همان روز اول علی رغم متعهد و مومن بودن به وجود آمد که با یک نگاه خاص غیر گفتمان شهادت مسایل سیاسی و مدیریتی کشور را ارزیابی می کردند و متناسب با این ارزیابی تصمیم می گرفتند و بنا داشتند جریان نظام را بر همان اساس به پیش ببرند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: این جریان به این صورت فکر می کرد که با سرنگونی نظام شاهنشاهی و از بین رفتن مهره های آمریکایی نظام سلطنتی باید به جای آن نظامی بر اساس معادلات بین المللی و داد و ستد با همه ملل تنظیم کنیم که مرکز رفاه و آرامش و لذت به دور از زیاده روی ها برای مردم باشد.

 

وی با بیان اینکه در مقابل این جریان، جریان مبتنی بر گفتمان شهادت قرار داشت که هدف خود از مبارزه با نظام ستم شاهی را فقط به دست گیری قدرت نمی دانستند، گفت: این گفتمان زندگی دنیا را در جهت تکامل معنوی و روحانی و برای رشد انسان و جامعه در خط عبودیت خدا و توسعه این تفکر در تمام جامعه و تمام دنیا می داند.

 

هدف انقلاب اسلامی پیاده کردن مدیریت و سیاست اسلامی در جامعه است

 

آیت الله علم الهدی با تصریح بر اینکه هدف انقلاب اسلامی پیاده کردن مدیریت و سیاست اسلامی در جامعه است، بیان داشت: این که ما فقط به فکر خوش گذرانی خودمان باشیم و به گرفتاری مظلومان اسیر در چنگال مستکبران و ظالمان بی تفاوت باشیم، سیاست و مدیریت اسلامی نیست.

 

امام جمعه مشهد با اشاره به انکه امروز فقط شهید رفته به بهشت برایمان مهم نیست، گفت: امروز حاکمیت گفتمان شهادت در تمام جریان این نظام و برنامه های این نظام است که برای ما اسلام و توسعه اسلام و حاکمیت ارزشهای دین در صحنه زندگانی انسانها تا جایی که روی کره زمین فرا گیر بشود، به عنوان یک هدف برای ما مطرح است و در راه تحقق این هدف آن چیزی که باید قربانی بشود، جان و مال و لذت و خوش گذرانی ما است.

 

هدف شهدا گسترش تفکر اسلامی بود نه پیشرفت صرف اقتصادی

 

وی با بیان اینکه هدف شهدای ما از جنگیدن تنها پیشرفت اقتصادی و توسعه زیر بناهای اقتصادی نبود، ابراز داشت: با تقدیم این شهدا، اسلام از چهار دیواری حسنیه ها و مساجد بیرون آمد و روی معادلات سیاسی دنیا تاثیر گذار شد و برنامه ریزی های استکبار جهانی را به هم ریخت و امروز دنیا، دنیای بیداری اسلامی شده است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که انقلاب اسلامی و خون شهدا سبب گسترش تفکر شیعی در سطح دنیا شده است، گفت: این که ما امروز این عزت و بزرگی را در دنیا احساس می کنیم و معادلات دشمنان به هم ریخته و تفکر استکبارستیزی را در تمام دنیا به راه افتاده است، به دلیل وجود و اسقرار گفتمان شهادت است.

 

وی تأکید کرد:‌ اگر ما بخواهیم این استکبار ستیزی را در دنیا ادامه و گسترش بدهیم، لازمه اش این است که همان گفتمان شهدا را داشته باشیم و در مسیر توسعه این اندیشه انواع فداکاری ها و ایثار و از خود گذشتگی ها را انجام بدهیم.

 

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه ما انحصار طلبی یک اندیشه سیاسی را قبول نداریم و با اینکه امکانات و سرمایه های مملکت در دست جریان فکری باشد مخالفیم، ابراز داشت: ما معتقدیم باید از همه ظرفیت ها و همه اندیشه ها و افکار در عرصه نظام استفاده بشود، اما با حفظ گفتمان شهادت.

 

برخی از جریان‌های مومن و متدین دارای تفکر سکولاراند

 

وی با تاکید بر اینکه الان اختلاف ما فقط بر سر این مساله است که آیا سیاست خارجه ما و برنامه ریزی اقتصادی و مدیریتی ما با محوریت گفتمان شهادت است یا با محوریت یک گفتمان مدیریت سکولار، بیان داشت: بعضی افراد علی رغم تدین و مذهبی بودن دارای اندیشه مدیریتی مقابل گفتمان شهادت اند.

 

امام جمعه مشهد با تصریح بر این که ما تمام اندیشه ها و تفکرات در چارچوب گفتمان شهادت را پذیرا هستیم، گفت: در این گفتمان خدا در رأس جریان حاکمیت و سیاست و مدیریتی برنامه ما هست و اگر خدا در راس است، پس باید مظهر حاکمیت خدا در محوریت همه شئون حاکمیتی ما باشد.

 

اندیشه و تفکرات گروه ها و جریانات درون نظام باید در چارچوب گفتمان شهادت باشد

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که مظهر حاکمیت خدا امام معصوم است، گفت: امام معصوم در زمان غیبت ما را به حجت خودش در زمان غیبت ارجاع داده است.

 

وی افزود: اگر ما بخواهیم شعائر شهادت را حفظ کنیم ولی گفتمان شهادت حفظ نشود، در واقع شهید از بین رفته است و ما نباید اجازه چنین کاری را بدهیم چون شهید و خون شهید دارای مقامی است که ما حتی اجازه این که به شهید کشته بگوییم را نداریم.

 

امام جمعه مشهد با یبان اینکه نسل امروز باید دنیال خط گفتمان شهادت بروند و این پیروی از خط شهادت را به نسل بعد منتقل کنند، گفت: شهادت مرحله نهایی است و در خط شهادت بودن و ادامه این خط بر عهده این نسل است./860/پ201/ب4

ارسال نظرات