توانمندسازی ظرفیت های درونی آموزش و پرورش گامی اساسی در پیشبرد اهداف تربیتی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام مجتبی ملکی، دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش امروز در جلسه استانی کمیته همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه آذربایجان غربی با اشاره به طبقه بندی بیانات رهبری در خصوص آموزش و پرورش در ده سال گذشته اظهار کرد: اهمیت توجه به آموزش و پرورش در کلام رهبری در هیچ عرصه ای وجود ندارد.
حجت الاسلام ملکی اذعان داشت: اولویت توجه به آموزش و پرورش از توصیه های رهبری است که طی یک دهه اخیر مورد تأکید قرار گرفته است این درحالی است که آنچه که مد نظر معظم له است تا کنون محقق نشده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: منظور از این که آموزش و پرورش به عنوان متولی رسمی تعلیم و تربیت باید اولویت نخست مجلس، دولت، جامعه، حوزویان و ... قرار گیرد، 40 میلیون مخاطب این نهاد آموزشی تربیتی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم از فعالیت های تبلیغی و آموزشی تأثیر می پذیرند.
وی با اشاره به کلام امام راحل «دبستان ها را دریابید که دانشگاه دیر است»، گفت: برای تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران راهی جز توجه به آموزش و پرورش نیست.
حجت الاسلام ملکی با بیان این که آموزش و پرورش ساخته و پرداخته ذهن و فلسفه ما نیست، تصریح کرد: آموزش و پرورش محصول وارداتی غرب است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به این باور رسیدند که آموزش و پرورش به بیراهه رفته است.
وی اضافه کرد: با توجه به دانش محور بودن آموزش و پرورش و قائل نبودن جایگاهی برای تربیت در این نهاد، سند تحول بنیادین تدوین شد تا این مسیر را از دانش محور به تربیت محور تغییر دهد.
وی با اذعان بر این که متأسفانه خروجی فعالیت های نهادهای تربیتی و تبلیغی در جامعه رضایت بخش نیست، گفت: برای اثربخشی بیشتر برنامه ها باید از مهدکودک ها به دنبال شکل گیری شخصیت انسان ها بر اساس اصول و معیارهای اسلامی باشیم که در این زمینه موضوع تربیت نیروی انسانی مهم ترین اصل است.
دبیرستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش تأکید کرد: اعزام مبلغ، ائمه جماعت مدارس بخشی از برنامه های کمیته همکاری آموزش و پرورش و حوزه های علمیه است درحالی که در آیین نامه کمیته همکاری ها، برنامه هایی اثربخش با دید عمیق نگاشته شده است.
حوزه های علمیه در مشاوره رشته های تحصیلی به دانش آموزان مغفول مانده است
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف از ورود حوزویان در فعالیت های تربیتی موازی کاری نیست بلکه حوزویان باید با طرح هایی نوع کارهایی را که بر زمین مانده و متولی ندارد را انجام دهند.
وی اظهار کرد: فعالیت های تبلیغی حوزه های علمیه در مدارس باید به جایی برسد که بیشترین ورودی حوزه های علمیه از دانش آموزان نخبه و با استعداد باشند.
حجت الاسلام ملکی گفت: متأسفانه در مشاوره های تحصیلی در معرفی رشته ها از حوزه های علمیه نامی برده نمی شود، درحالی که باید برنامه هایی برای آشنایی دانش آموزان با حوزه های علمیه، زندگی روحانیت، دروس حوزه و اثرگذاری حوزویان در جامعه تدارک ببینند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح روشنا، گفت: در قالب این طرح امسال 300 روحانی به مدارس استعداد های درخشان اعزام شدند که امیدواریم در سال تحصیلی آینده با قوت بیشتری این اقدام انجام گیرد.
وی ادامه داد: همزمان با آغاز فعالیت ستاد همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه 300 مدرسه روحانی مستقر داشت در حالی که امروز دانش آموزان دو هزار و 200 مدرسه کشور از وجود روحانی مستقر بهره مند هستند.
وی با اشاره به محدودیت های حوزه های علمیه در تأمین روحانی و مبلغ برای تمام مدارس کشور، افزود: در حال حاضر 105 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که تا 30 سال آینده هم نمی توان برای این مدارس روحانی تربیت کرد بنابراین باید از ظرفیت فرهنگیان استفاده و در راستای بارور کردن آن تلاش کرد.
حجت الاسلام ملکی اذعان داشت: بسیاری از روستاها و شهرهای کشور با وجود برخورداری از خانه عالم فاقد روحانی هستند درحالی که در هیچ جای کشور مدرسه بدون معلم وجود ندارد.
وی تأکید کرد: باید ظرفیت آموزش و پرورش به لحاظ نیروی انسانی بارور شده تا ضمن تقویت و خودسازی نسبت به دگرسازی نیز اقدام شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت برگزاری دوره هایی برای به روز رسانی و دانش افزایی فرهنگیان، خاطرنشان کرد: توانمندسازی ظرفیت های درونی آموزش و پرورش گامی اساسی در راستای تحقق اهداف تربیتی در رهنمودهای مقام معظم رهبری است.
حجت الاسلام ملکی گفت: با توجه به این که ظرفیت های استانی شاه کلید گشودن قفل همکاری های در نظر گرفته شده است باید کمیته همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه با محوریت نماینده ولی فقیه در استان بر عملیاتی شدن مفاد آیین نامه تلاش کنند.
وی در ادامه با اشاره به نقش برجسته اصحاب رسانه در نهادینه کردن فرهنگ در جامعه، گفت: رسانه ها باید با هنر خود همانطور که فوتبال را اولویت جامعه قرار داده اند، همکاری حوزه با آموزش و پرورش را به دغدغه عمومی و فرهنگ قالب در فرهنگ تربیتی تبدیل کنند./936/پ201/ب4