۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۲۶۵۶۵۲

زندگینامه سید جلال‌الدین محدث ارموی

خبرگزاری رسا ـ سید جلال الدین محدث ارموی دانشی مردی فرزانه، کتاب دوست، کتاب شناس، کتاب گزین، کتاب ورز، کتاب گستر، کتاب دار، و کتاب آفرین بود.
سيد جلال‌الدين محدث ارموي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب سید جلال‌الدین محدث ارموی که به اهتمام خانه کتاب تولید و نشر می‌شود گامی دیگر در راه معرفی محدث ارموی است. در این کتاب، علاوه بر گزینش درونمایۀ منابع پیشین، نکات تازه‌ای برای مخاطبان این سلسله باز گفته می‌شود تا این چهرۀ فرهنگی آینده نگر را بیشتر باز شناسند. یعنی گزیده ای از مطالب آثار پیشین همراه با نکات جدید، و همگی در طرحی نو و ساختاری ابتکاری عرضه شده اند. در این ساختار، از یک سوی خوانندگان متوسط که کمتر با این بزرگ و آثارش اشنایی دارند، بهرۀ خود را از متن کتاب می گیرند؛ و از سوی دیگر، خوانندگان محقق که سالها با آثار ایشان انس دارند و بهره برده اند، امید می رود که از پاورقی های ارجاعی و تحلیلی بهره مند شوند.

 

سید جلال الدین به سال 1283 شمسی مطابق با 1323 قمری در ارومیه، در خانۀ خرده مالکی به نام سید قاسم دیده به جهان گشود و پس از گذراندن مقدمات فارسی و عربی، علوم دینی را نزد اساتیدی همچون شیخ علی ولدیانی خاکمردانی خویی (1292 – 1350 قمری)، سید حسین عرب باغی ارومی (1294 – 1369 قمری) فرا گرفت. با وجود بیماری و نهی پزشکان از اشتغال زیاد به تحصیل، در این راه تلاش فراوان کرد تا آنجا که از سوی استادش عرب باغی به لقب <محدث> ملقب شد. در بیست سالگی برای ادامه تحصیل عازم مشهد شد. در بین راه به شبستر رسید و با وجود اصرار علمای آن دیار برای اقامت در آنجا، به شوق کسب علم به مشهد رفت. چهار سال بعد در پی سیاستهای رضاخانی به تبریز رفت، به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و در دبیرستان نظام تبریز به تدریس پرداخت. به سال 1320 با ورود روسها به آذربایجان، به تهران رفت و با سمت رییس قسمت مخطوطات در کتابخانه ملی – که در آن زمان چهار سال از تأسیس آن می گذشت – مشغول به کار شد. آشنایی با مجلس روزهای جمعۀ سید نصر الله تقوی اخوی از همانجا آغاز شد که ارتباط با دانشمندانی مانند محمد قزوینی و عباس اقبال، پی آمد آن مجلس بود. محدث، دوستی با این سه دانشمند را تا آخر عمر، به نیکی یاد می کرد. شرکت مستمرّ در روضۀ هفتگی آقا احمد کرمانشاهی مدیر کتابخانه مدرسه سپهسالار (شهید مطهری فعلی) نیز فرصتی برای دیدار پژوهشگران بود.

 

محدث نخستین کتاب خود را به سال 1324 منتشر کرد. در سال 1335 به دعوت مکرر دانشکدۀ معقول و منقول، به آن دانشکده رفت تا سال 1347 که از آن مرکز بازنشسته شد. در این مدت به پایمال شدن مکرر حقوق مادی خود نیندیشید و دلسوزانه به تربیت دانشوران اشتغال داشت.

 

هشتمین کتاب از مجموعه‌ی مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران به سید جلال‌الدین محدث ارموی اختصاص دارد که از سوی عبدالحسین طالعی نگاشته شده و از سوی خانه کتاب در سال جاری منتشر شده است./907/د102/ق

ارسال نظرات