۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۲۶۶۵۷۷
آیت الله نمازی:

وضعیت نابسامان سیستم بانکی تهدیدی برای اقتصاد کشور است/ بخش های تولیدی نیاز به حمایت جدی دارند

خبرگزاری رساـ نماینده ولی فقیه در کاشان، اجرای کارهای کارشناسی بر صنعت را حائز اهمیت دانست و بر شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف موجود در صنعت تأکید کرد.
آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان ظهر امروز در دیدار با محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور از زمانبر بودن گردش کار صاحبان صنایع در تخصیص اعتبارات و تسهیلات انتقاد کرد و گفت: تأخیر در روند گردش کار صاحبان صنایع در بخش های متخلف به صلاح کشور نیست.

 

وی افزود: تأخیر و زمانبر بودن گردش کار صاحبان صنایع برای فعالیت های بخش اقتصادی در شأن نظام توحیدی که مدیریت آن مدیریت جهادی است نیست و این ضعف باید اصلاح شود تا روند کارها سرعت داشته باشد.

 

به گفته وی، این مشکلات در بخش صنعت آن روحیه تکیه بر تولید داخلی را که یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی است تضعیف می کند.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که یک کار ساده باید دهها بار مراجعه شود تا به نتیجه نهایی برسد گفت: برای یک کار ساده، هیات دولت به وزارت خانه ابلاغ و وزیر نیز سلسله مراتب را ابلاغ می کند اما وقتی کار به دست کارشناس مربوطه می رسد متوقف می شود.

 

تأکید بر آسان سازی و روان سازی کارها در بخش صنعت برای صاحبان صنایع

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه با تأکید بر آسان سازی و روان سازی کارها در بخش صنعت برای سرمایه گذاران و صاحبان صنایع یاد آورشد: گردش کارها در بخش صنعت باید به گونه ای باشد که صاحبان صنایع بتوانند از منزل خود تمامی درخواست ها و مدارک خود را ارائه کنند و کارها در سیستم چرخشی و بدون مراجعه حضوری، انجام شود نه این که برای یک کار ساده دهها بار مراجعه شود تا نتیجه نهایی گرفته شود.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری همچنین از نابسامانی مدیریت در بانک ها به عنوان یکی از تهدیدات اقتصادی موجود امروز در نظام اقتصادی نام برد و یاد آورشد: برخی از مشکلات نظام اقتصادی با تدبیرحل و فصل شدنی است.

 

وی، دوگانگی در پرداخت تسهیلات بانکی را هرج و مرج خواند و افزود: پرداخت تسهیلات آسان و کلان بدون وثیقه و در مقابل پرداخت تسهیلات اندک ازدواج و اشتغال جوانان آن هم با مراجعات مکرر و آخر الامر هم پشیمان شدن از گرفتن تسهیلات، نوعی هرج م مرج در پرداخت تسهیلات بانکی است.   

 

آیت نمازی در ادامه به پرداخت وام های 80 ، 60 و 40 میلیونی بانک برای خرید مسکن و رونق بازار مسکن نیز اشاره کرد و گفت: در پرداخت این تسهیلات نیز باید مدیریت شود تا در بخش مسکن مشکل ساز نشود.

 

عنصر زمان برای صاحبان صنایع تعیین کننده و حیاتی است  

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه ضمن تقدیر از وزیر صنعت ، معدن و تجارت در وزارت خانه و استاندار استان اصفهان گفت: مردم شهرستان کاشان و صاحبان صنایع این شهرستان از شما انتظار دارند در وزارت خانه و استانداری اصفهان توجه و عنایت بیشتری در تسهیل کارها داشته باشید و آنها را برای یک مکاتبه و درخواست معطل نکنید.

 

آیت الله نمازی، زمان را در برنامه های اقتصادی مهم دانست و افزود: در مسائل اقتصادی به دلیل شناور بودن قیمت ها، عنصر زمان برای صاحبان صنایع تعیین کننده و حیاتی  است.   

 

آیت الله نمازی همچنین وحدت رویه و وحدت بین مسؤولان، فرماندار، شهردار، اعضای شورای شهر و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در محدوده جغرافیایی کاشان را قابل تقدیر خواند و افزود: این وحدت رویه باعث شده است تا طی یکی دو سال گذشته شاهد تغییرات اساسی در سیمای شهرستان کاشان بوده و شاهد افتتاح و یا کلنگ زنی پروژه های بزرگی باشیم.

 

وزیر صنعت ، معدن و تجارت: رشد 5 تا 6 درصدی بخش صنعت و رشد 10 درصد دربخش معدن

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور نیز در این دیدار از تصویب تشکیل کارگروه های تسهیل در امر تولید در بخش صنعت کشور خبرداد و افزود: این کارگروه ها در هر یک از استان های کشور می توانند مشکلات صنعت در استان ها بدون مراجعه به تهران انجام دهند.

 

وی افزود: با فعالیت این کارگروها در استان ها، نیازی به رفت و برگشت صاحبان صنایع کوچک و متوسط به تهران نخواهد بود و مشکلات در استان حل و فصل  و تصمیم گیری خواهد شد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت، یاد آورشد: اگر چنانکه مسائل پیچیده تر و مبهمی وجود داشت از استان به تهران ارسال و بررسی و پیگیری خواهد شد.

 

محمدرضا نعمت زاده از کمبود نقدینگی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات بخش صنایع کشور نام برد و افزود: بانک ها  در سال 93 حدود 50 درصد تسهیلات بیش از سال 92 پرداخت کردند اما باز کفاف نمی داد.

 

وی توان پرداخت تسهیلات بانکی به صاحبان صنایع را در هیمن حد دانست و گفت: بانک های دولتی  به دلیل این که سال ها است به سرمایه آنها اضافه نشده است و بیشترین بار تسهیلات را بر دوش دارند، توان شان در همین مقدار است، لذا برای تقویت بانک ها باید منابع خارجی را مانند سال گذشته به کمک منابع داخلی بیاوریم.

 

محمدرضا نعمت زاده یاد آورشد: زمانی که در پتروشیمی بودم 10 تا 12 میلیارد دلار تسهیلات بانک های خارجی را دریافت و اندک ، اندک پرداخت کردیم و امروز به عنوان یک سرمایه بزرگ برای کشور باقی مانده است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور در ادامه اظهار امیدواری کرد با بهبود شرایط اقتصادی کشور توان مالی بانک ها نیز افزایش یابد تا بتوانند بیشتر از امروز در خدمت صنعت کشور باشند چرا که امروز علاوه بر این که صادرات نفت ما به نصف کاهش یافته است، قیمت نفت نیز به نصف قیمت سابق خود رسیده است.

 

محمدرضا نعمت زاده در ادامه جو حاکم بر صنایع کشور را مثبت خواند و یاد آورشد: ما امروز رشد منفی را پشت سر گذاشته ایم و در بخش صنعت 5 تا 6 درصد و دربخش معدن نیز 10 درصد رشد داشته ایم که امیدواریم امسال  نیز این روند ادامه داشته باشد.

 

لازم به ذکر است، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور و مسؤولان استان اصفهان برای کنگ زنی پروژه منطقه ویژه اقتصادی کاشان و افتتاح چند طرح صنعتی، دیدار با آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان و بازدید از کارخانه سایپا کاشان وارد شهرستان کاشان شد./1307/پ201/ج

 

ارسال نظرات