۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۲۶۷۵۶۶
رییس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد:

زندگی در سایه عدالت و اعتدال انسان را سعادتمند می‌کند

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به معنای حمیت در آموزه های اسلامی، گفت: از نظر آموزه های قرآنی هر گونه افراط و تفریط امری بیرون از دایره سلامت انسان و راه راست است، انسان در سایه عدالت و اعتدال است که می‌تواند بهترین زندگی را تجربه کند و سعادتمند شود.
حجت‌الاسلام حاج علي‌اکبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌حجت‌الاسلام  محمدجواد حاج علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شامگاه دوشنبه 25 خرداد ماه در جلسه ای از سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد، با اشاره به تعریف حمیت افزود: حمیت حالتی نفسانی و روحی است که انسان در برابر چیزی اتخاذ می‌کند. در آیات قرآنی از حمیت جاهلی سخن به میان آمده و آن را عامل کفر یا تشدید آن دانسته به گونه ای که در برابر حق سر فرود نمی آورند.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به معنای حمیت در آموزه های اسلامی افزود: از نظر آموزه های قرآنی هر گونه افراط و تفریط امری بیرون از دائره سلامت انسان و راه راست است، انسان در سایه عدالت و اعتدال است که می‌تواند بهترین زندگی را تجربه کند و سعادتمند شود و از بسیاری از مشکلات و مصبیت ها در امان بماند.


وی در ادامه افزود: از نظر آموزه های اسلامی نادیده گرفتن روحیات و غرایز انسانی و یا توجه بیش از اندازه به بخشی از نیازها و نادیده گرفتن بخش دیگر به معنای ظلم و خروج از اعتدال و فطرت و عقلانیت است، از این رو است که از انسان خواسته تا در صراط مستقیم فطرت و اسلام(عقل و وحی) بهترین شیوه و سبک زندگی را تجربه کند و مسیر کمالی را بپیماید.

 

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: یکی از رفتارهای انسانی تعصب و غیرت است، انسانی که به چیزی باور و ایمان داشته باشد، نسبت به آن چیز تعصب و غیرت می ورزد. به این معنا که جزم در اندیشه و قطع و یقین و باور قطعی موجب می شود تا برای آن قداستی را قائل شود که کسی متعرض آن نشود یا در آن تشکیک و تردید نیفکند.


وی با اشاره به آیات قرآن افزود: ریشه و بستر تعصبات و حمیت های جاهلی، اموری چون جهل و نادانی است؛ البته باید دانست در کاربردهای قرآنی و هم چنین روایی جهل در برابر عقل نیز به کار رفته است، پس جاهلیت تنها به معنای فقدان علم نیست بلکه به معنای فقدان به کار گیری عقل و تعقل نیز آمده است، پس می‌توان گفت یکی از ریشه های تعصب جاهلی همان بی خردی و تعقل نورزیدن است


رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: غالبا واژه حمیت در همان معنی مذموم و غیرت در معنای مثبت آن به کار رفته است، چنان که امیرمؤمنان علی(ع) در خطبه قاصعه بارها روی این معنا تکیه کرده است، و در مذمت ابلیس که پیشوای مستکبران بود، می‌فرماید: صدقه به ابناء الحمیة و اخوان العصبیة و فرسان الکبر و الجاهلیة؛ او را فرزندان نخوت و حمیت و برادران عصبیت و سواران بر مرکب کبر و جهالت تصدیق کردند.


حجت‌الاسلام حاج علی کبری در ادامه افزود:بهترین راه مبارزه با خوی زشت حمیت و تعصب جاهلی و طریق نجات از این مهلکه بزرگ، تلاش و کوشش برای بالا بردن سطح فرهنگ و فکر و ایمان هر قوم و جمعیت است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حقیقت داروی این درد را قرآن مجید در آیه ۲۶ سوره فتح مورد بحث بیان کرده، آنجا که در نقطه مقابل آن، از مؤمنانی بحث می‌کند که دارای سکینه و روح تقوی هستند، بنابراین آنجا که ایمان و سکینه و تقوی است، حمیت جاهلیت نیست و آنجا که حمیت جاهلیت است ایمان و سکینه و تقوی نیست./817/پ202/ح

ارسال نظرات