۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۲۶۸۸۵۳
امام جمعه قزوین تأکید کرد؛

ضرورت برخورد قاطع دستگاه قضا با مجرمان امنیتی

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در قزوین گفت: در خصوص پرونده جرائم و مجرمان انتظار این است که در رابطه با مجرمان گستاخ و کسانی که در جامعه ناامنی ایجاد می کنند، جدیت دستگاه قضا استمرار یابد.
حجت الاسلام و المسلمين عابديني، نماينده لي فقيه در قزوين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در قزوین شب گذشته (31 خرداد) در دیدار رییس کل دادگستری استان قزوین بیان کرد: در آستانه هفته قوه قضائیه قرار داریم که این هفته را تبریک گفته و امیدوارم از این توفیقی که نصیب شما شده، بهره مناسبی داشته باشید.

 

وی ادامه داد: لازمه جمع طلاب و کسانی که در موقعیت های حساس هستند، تقوا و تسلیم در درگاه الهی است.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: ما همگی دائم نیازمند تذکر هستیم و البته باید به تذکرات دینی و قرآنی نیز توجه داشته باشیم، از همین رو لازم است در ماه مبارک رمضان که ماه بندگی و میهمانی خداست یک سال توشه خود را فراهم کنیم و این توشه را از خداوند سبحان و رحمان دریافت کنیم و رهاورد ما در توفیق درک طلوع رمضان باید همین باشد تا بتوانیم اندوخته ای برای طی زندگی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به سختی کار قضاوت و اجرای عدالت تصریح کرد: شاید برخی کارها با سختی ها و مشقاتی همراه باشد ولی اگر از زاویه تعهد انسانی و مسؤولیت افراد نگاه کنیم، هیچ کاری سختی و مشقّت کار قضاوت را ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اعلام کرد: در خصوص پرونده جرائم و مجرمان انتظار این است که در رابطه با مجرمان گستاخ و کسانی که در جامعه ناامنی ایجاد می کنند، جدیت دستگاه قضا استمرار یابد البته با توجه به شرایط گذشته و امروز آنها متوقف شده اند ولی برخی از مسائل را می بینیم و احساس می کنیم که آنها هنوز جدیت دستگاه قضا را به خوبی درک نکرده اند.

 

وی تأکید کرد: در گذشته برخی از این افراد در برخی جاها تهدید می کردند و حرف هایی می زدند ولی انتظار امروز این است که این امکان فراهم شود تا مظلومان با راحتی و امنیت بتوانند حقشان را بگیرند و در این پیگیری زیر چتر حمایت و امنیت دستگاه قضا باشند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: آدم هایی که یک روز نفس هایشان بریده شده شاید هنوز هم احساس کنند که می توانند کاری انجام دهند ولی در واقع اینگونه نیست و باید این حرکت دستگاه قضا سرعت یابد.

 

وی گفت: روز قیامت دیگر تعارف، ریز و درشت ها، نفوذها و اتصال به بالادستی ها وجود ندارد و ما می مانیم و حقوق مردم که باید برای ادای آن تلاش کنیم؛ البته آن گردن کلفت ها نه تنها حالت تهاجمی خود را از دست داده اند بلکه عقب نشینی نیز کرده اند ولی برخی گردن کلفتی می کنند و مظلوم ها جرأت احقاق حق خود را ندارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به لزوم بهره گیری از ماه رمضان خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن است و ما نیز باید سعی کنیم تا فضای قرآنی را در دل خود برپا کنیم و از این فضا در امر قضا و عدالت خواهی بهره بگیریم.

 

وی تأکید کرد: کاری نکنیم که مردم با زندان به قسط روی آورند بلکه باید ستم و ظلم را طوری کنار بزنیم که مردم برای برپایی قسط، خود بپاخیزند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در پایان یادآور شد: خوشبختانه امنیت فضای جامعه نشان می دهد که امنیت امروز ما در مقایسه با سال های گذشته از شرایط بهتری برخوردار است که در این میان امیدوارم شهید بهشتی نمونه همه ما و شما باشد.

 

در ادامه این دیدار جمال انصاری رییس کل دادگستری استان قزوین بیان کرد: رسالت کاری دستگاه قضایی رسالتی روشن است؛ دستگاه قضایی به لحاظ نوع کار و ماهیت کاریف محور کارش حقوق مردم است که این فعالیت با تهدیدها و فرصت هایی همراه است.

 

وی ادامه داد: در این بین مراجعان ما را کسانی تشکیل می دهند که بخشی یا همه حقوقشان را از دست داده اند و به طور طبیعی این فرد نمی تواند در شرایط عادی و سلامت روانی به دستگاه قضایی مراجعه کند.

 

رییس کل دادگستری استان قزوین افزود: در اکثر تشکیلات دستگاه قضایی کاری که انجام می دهیم مرافعه ای است، افراد برای دعواها و مشکلاتی که برایشان پیش آمده، مراجعه می کنند و ما تلاش می کنیم از طریق مرافعه و حتی با حداقل سختی، مشکلات آنها را برطرف کنیم که در این میان تلاش می کنیم تا شاخصه های امنیتی را نیز مورد توجه قرار دهیم و البته گاهی مجبور هستیم از سایر ظرفیت های قانونی چون حذف و برخورد با افراد استفاده کنیم.

 

وی تصریح کرد: سیاست های محوری دستگاه قضایی برگرفته از مطالبات رهبری و براساس ابلاغ ریاست محترم دستگاه قضایی است و در این راستا برنامه های مختلف کاری را تدارک دیده ایم که محوری ترین کاری که در مجموعه دادگستری و سازمان های مرتبط وجود دارد، دادرسی است که احقاق حق عمومی و خصوصی را دنبال می کند.

 

انصاری توضیح داد: دادرسی بخش مهم و اساسی کار ماست به طوری که در سال 93 مجموعه پرونده های دادگاه ها، دادسراها و شورای های حل اختلاف حدود 250 هزار فقره بوده است که برای هر پرونده حداقل اگر 2 مراجعه کننده داشته باشیم بیش از 400 هزار مراجعه کننده در مجموعه دادگاهی و دادسرایی به ما مراجعه کرده اند که اگر مراجعان سایر دستگاه های زیرمجموعه دستگاه قضایی را محاسبه کنیم این تعداد به 600 هزار نفر در سال نیز خواهد رسید.

 

وی اعلام کرد: طی سال های اخیر روزآمدی دادرسی از مولفه هایی بوده که با حرکت به سمت آن، تلاش کردیم از شکل سنتی اقدامات خود خارج شویم تا دادرسی سریع، صحیح، مستحکم و کم هزینه را برای جامعه فراهم کنیم و با چنین رویکردی تعداد دفعات مراجعه مردمی کاهش می یابد.

 

رییس کل دادگستری استان قزوین تأکید کرد: در حال حاضر در مجموعه دستگاه قضایی استان قزوین زمان رسیدگی به پرونده ها به نسبت چهار تا پنج سال گذشته یک پنجم کاهش یافته است به طوری که در حال حاضر زمان دادرسی حدود سه ماه و در پرونده های کیفری 2 ماه است که در مجموع امروز جایگاه استان قزوین در شاخص های مختلف رتبه چهارم تا پنجم کشوری است.

 

وی گفت: پرونده هایی که طرح می شود هزینه هایی برای طرفین دعوی دارد در این میان دستگاه قضایی به دنبال آن است که هزینه های مراجعه کنندگان را کاهش و نحوه دسترسی آنها را افزایش دهد که در این راستا اقدامات الکترونیکی و مکانیزه در سطح دستگاه قضایی پیگیری می شود.

 

انصاری خاطر نشان کرد: این امر موجب می شود تا سطح اصحکاک مردم با دستگاه قضایی کاهش یابد و خدمات با شرایط بهتری به مردم ارائه شود چراکه ممکن است برخی مواجه ها و برخوردها به صورت ناخودآگاه به وجود آید.

 

وی تأکید کرد: دستگاه قضایی برای انجام رسالت خویش، نیازمند پالایش درون مجموعه ای است که لازمه آن نیروی انسانی چابک و کارآمد است.

 

رییس کل دادگستری استان قزوین یادآور شد: در کنار این فعالیت ها، اقداماتی نیز برای انجام امور فرهنگی صورت گرفته که این فعالیت ها در گام نخست در درون سازمان است و در بخش دیگر برون سازمانی و برای خانواده کارکنان دستگاه قضا انجام می شود./955/پ201/ب4

ارسال نظرات