دینداری صحیح با شناخت جایگاه واجبات و مستحبات محقق میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجتالاسلام محمد شفیعی، کارشناس و پژوهشگر حوزوی بعد از ظهر امروز در مسجد صدیقةالحسین(ع) اصفهان با اشاره به دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان گفت: در این روز از خداوند قناعت میخواهیم، تفاوتی میان قناعت با بخل وجود دارد و آن این که قناعت درباره مسائل شخصی است اما بخل درباره دیگران اتفاق میافتد.
وی افزود: در قناعت انسان به آن چه که دارد قانع است و این قناعت کردن ارتباطی با دیگران ندارد، اما در بخل دایره ارتباطی از انسان خارج میشود و به دیگران میرسد، اگر انسان به یک لباس مندرس که از آن خود اوست، بسنده کرد، این قناعت است اما اگر فرد به نیازمند کمک نکرد، این امر بخل قلمداد میشود.
کارشناس و پژوهشگر حوزوی در ادامه بحث اعتقادی خود خاطرنشان کرد: در اصول اعتقادات بیان میشود که همه صفات خداوند از سه صفت علم، حیات و قدرت نشأت میگیرد، یعنی دیگر صفات خداوند که بررسی میشود به این صفات باز میگردد.
وی با اشاره به اینکه درباره قدرت خداوند شبهاتی مطرح شده مانند این که میگویند آیا خداوند میتواند شتر را از سوراخ سوزن عبور دهد؟ یا این که میپرسند آیا خدا میتواند جهان را در تخممرغی جای دهد بی این که نه جهان کوچک شود و نه تخممرغ بزرگ، ادامه داد: با کمی تفکر میتوان پاسخ چنین شبهاتی را داد و آن این است که درست است که قدرت خدای متعال نامحدود است اما به محالات عقلی تعلق نمیگیرد.
حجتالاسلام شفیعی گفت: در واقع به بیان سادهتر کاری که با عقل انسان مطابق نباشد را خداوند انجام نمیدهد و باید گفت در چنین مواردی طرح چنین پرسشی خطا است، یعنی خود سؤال اشتباه است.
وی ابراز کرد: انسان باید از دینداری به صورت کاریکاتوری بپرهیزد، برخیها روزه میگیرند و بعد میگویند قضای نماز را به جا میآوریم، برخیها میگویند اگر دعا این همه ثواب دارد ما دیگر این دعای خاص را در ماه رمضان میخوانیم و دیگر احتیاجی به نماز خواندن نداریم، این دینداری کاریکاتوری است.
کارشناس و پژوهشگر حوزوی با بیان این که در دینداری صحیح باید جایگاه واجبات و مستحبات شناخته شود، خاطرنشان کرد: ابتدا باید واجبات را انجام داد تا مستحبات نیز از انسان پذیرفته شود، در حدیث است که میفرمایند اگر نماز پذیرفته شود، سایر اعمال انسان نیز پذیرفته میشود و اگر نماز قبول نشود، اعمال دیگر انسان پذیرفته نمیشود./914/پ202/ح