۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۲۷۱۱۰۶
رییس مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان مطرح کرد؛

ضرورت ترسیم نقشه راهی جامع برای گسترش فرهنگ مهدویت در دنیا

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) بر ضرورت ترویج فرهنگ مهدویت تأکید کرد و گفت: مشکل اصلی اینجا است که ده ها مرکز مهدوی وجود دارد، اما هنوز یک تعریف مشترک از فرهنگ مهدویت موجود نیست و نقشه راهی جامع ترسیم نشده است.
مهدويت

حجت الاسلام رضا زنگنه رییس مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با ابراز تأسف از این که در حوزه مهدویت یک ضعف عمومی در کل کشور وجود دارد، گفت: فضای مجازی یک تکنولوژی و ابزار جدیدی است که وارد جامعه شده که حرف های مختلف را بیان می‌کند و ما هم باید از همین ابزارها استفاده کنیم چه سایت باشد یا گروه های اجتماعی باشد.


وی با بیان این که هنوز ضرورت بحث فرهنگ مهدویت در میان نخبگان فرهنگی درک نشده، ابراز داشت: خلأ جدی که در حوزه مهدویت هست و واقعاً باید کار جدی در این زمینه صورت بگیرد، بحث عدم استراتژی در تبیین فرهنگ مهدویت است؛ یعنی یک نقشه راه مشخصی وجود ندارد و هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که باید برنامه جدی تری را دنبال کنیم و این یک ضعف است.


وی افزود: اگر ما بتوانیم با یک استراتژی مناسب و کار جدی با استفاده از بستر فضای مجازی فعالیت بکنیم، بسیاری از نقشه های دشمنان خراب خواهد شد؛ برای نمونه یأس از سیستم های حکومتی دنیای امروز از موضوعات و فعالیت های فرهنگ مهدویت است که می‌توان با مطرح کردن گفتمان مهدویت در دنیا، حرکت های نو ظهور در جهان اسلام را مدیریت کرد و به اهداف مهدوی رساند.


حجت الاسلام زنگنه با اشاره به این‌که شبهات مهدویت تازگی ندارد و از قبل هم مطرح بوده و مدعیان دروغینی مانند سید یمانی و سید خراسانی بوده اند، گفت: دشمن بسیاری از موضوعات مهدوی را در اختیار دارد و گاهی با ایجاد شبهات حاشیه ای ما را از یک حقیقت دور می کند؛ برای مثال این که سید یمانی یا سید خراسانی چقدر حجیت دارند ما تمام انرژی خود را مصرف بکنیم که بخواهیم این شخصیت را نقد کنیم، البته که باید در این زمینه هم فعالیت بشود.


وی با تأکید بر این که در دنیای امروز دیگر نیاز نیست به دنبال مدعیان دروغین باشیم؛ زیرا این یک بحث لو رفته است و اگر کسی هم ادعا بکند نمی تواند ادامه بدهد، اظهار داشت: در حوزه مهدویت باید با تقویت نیروهای فرهنگی و ادبیات مهدویت بتوانیم فرهنگ مهدویت را گسترش دهیم؛ اما مشکل اصلی اینجا است که ده ها مرکز مهدوی وجود دارد، اما هنوز یک تعریف مشترک از فرهنگ مهدویت موجود نیست و نقشه راهی جامع ترسیم نشده است؛ ما تلاش کردیم که این مشکلات را برطرف بکنیم و از برکت انقلاب و افکار امام(ره) می شود این آسیب ها را برطرف کرد.


استاد حوزه علمیه افزود: ما نباید مهدویت را تنها یک بحث علمی بدانیم بلکه باید با نگاه کاربردی به بحث مهدویت پرداخت و در راستای تبیین فرهنگ مهدویت، مخاطب را به کار گرفت به این صورت که در اجتماع نمود داشته باشد و کاملاً احساس شود.


کارشناس مهدویت در ادامه با اشاره به این که مهدویت یک موضوع دینی و مبارک شده، گفت: ما باید واقعاً با توجه به وضعیت امروز جهان و جهان اسلام در بحث ادیان و مذاهب نو ظهور و اخلاق جامعه یک ارتباط صحیح را با وجود مقدس امام زمان(ع) تعریف و تبیین بکنیم؛ علما باید که در بحث ضرورت طرح های راهبردی در فرهنگ مهدویت کار جدی بکنند که این یک دغدغه جدی برای ما است؛ اما متأسفانه مسؤولان فرهنگی کشور به عنوان یک امر ضروری با مسأله مهدویت برخورد نمی کنند و همین طور صدا و سیما و آموزش و پرورش در کتاب های درسی متأسفانه در حوزه مهدویت کار جدی نکرده اند.


رییس مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) در تبیین فعالیت های مؤسسه و این که ماه رمضان به دلیل فرصت های معنوی و آمادگی اجتماعی، فرصت مناسب تری برای ترویج فرهنگ مهدویت است، گفت: در ماه مبارک رمضان کارهای فرهنگی و بحث اعزام مبلغ و برگزاری جلسات درس اخلاق و جلسات توجیهی با نیروهای فرهنگی و همچنین طرح انس با قرآن که حدود 2 هزار خانواده مهمان طرح انس هستند اجرا می‌شود که هم سو با فضای ماه مبارک رمضان است.


وی افزود: این مؤسسه در بحث خدمات رسانی هم طرح «هل أتی» را اجرا می کند که با ارسال سبدهای مواد غذایی به درب منازل در جهت ایجاد انس با حضرت برگزار می شود؛ که خوشبختانه امسال توفیق داشتیم که شهرهای مرزی استان خراسان را تحت پوشش قرار دهیم و همچنین دفتر مرکزی کشور و دفاتر مؤسسه در دیگر نقاط کشور فعال است.


حجت الاسلام زنگنه با بیان این که هر دفتر مستقلاً اقدام به اعزام مبلغ می‌کند که بخشی از آنها در مناطق مرزی هستند، افزود: حدوداً بالای صد مبلغ در کل کشور از طریق این مؤسسه اعزام شده اند که رشد چشم گیری نسبت به سال های گذشته داشته است./843/ت302/ف

 

ارسال نظرات