۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۲۷۱۶۱۵
استاد حوزه علمیه قم:

معامله نکردن آرمان‌ها از اصول مورد تأکید قرآن است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با بیان این‌که معامله نکردن بر سر آرمان‌ها نیز از دستورات الهی است، گفت: شیاطین مستکبر جهانی با اهداف شوم خود در مذاکرات هسته‌ای به دنبال آن هستند که ما دست از آرمان‌های این انقلاب برداریم که این آرزو را به گور خواهند برد.
حاج ابوالقاسمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، عصر امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) با بیان این‌که جزء پانزدهم قرآن کریم درس‌های آموزنده و مهمی برای مسلمانان دارد که اگر بر مفاهیم آن توسل جسته شود خیلی از مسائل موجود در جامعه امروزی حل‌ و فصل خواهد شد، اظهار کرد: پرهیز از تبذیر از درس‌هایی است که خداوند متعال آن را در آیات متعددی در قرآن کریم مذمت کرده است.

 

وی افزود: در آیه 26 سوره اسراء قرآن کریم می‌فرماید «وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَ الْمِسْکینَ وَ ابْنَ السَّبیلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذیراً» و در ادامه همین موضوع در آیه 27 سوره اسراء آمده است: «إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطینِ وَ کانَ الشَّیطانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً».

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با بیان این‌که در آیه 26 خداوند متعال می‌فرماید حق خویشاوند و مسکین و راه مانده را بده و اسراف و زیاده‌روی مکن، عنوان کرد: در آیه 27 خداوند متعال می‌فرماید چه اسراف‌کاران برادران شیطان‌هایند و شیطان کفران پروردگار خود کرد.

 

وی ادامه داد: طبق این آیات تبذیر یعنی حیف ‌و میل کردن و ریخت‌ و پاش کردن نعمت‌های الهی و این گناهی سنگین دارد چنانچه خداوند در این آیات فرموده است یکی از گناهان شیطان همین تبذیر بود و کسی که نعمت‌های الهی را حیف‌ و میل کند از نگاه قرآن مبذر است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که مؤمن به دنبال درست مصرف کردن نعمت‌های الهی است، گفت: دوری گزیدن از محیط گناه درس دیگری که خداوند متعال در سوره اسراء آیات 32 و 33 به این موضوع دستور داده است.

 

وی افزود: خداوند در آیه 32 سوره اسراء می‌فرماید «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنی إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبیلاً» و این‌گونه این دستور را در آیه 33 همین سوره ادامه داده است: «وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً فَلا یسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً».

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با بیان این‌که در آیه 32 خداوند می‌فرماید نزدیک زنا مشوید که زنا همیشه فاحشه بوده و روشی زشت است، عنوان کرد: خداوند متعال این دستور را به این صورت بر مؤمنان مکلف کرده است که خونی را که خدا محترم شمرده مریزید مگر آن‌که کشتن او حق باشد و کسی که بی‌گناهی را بکشد ما برای ولی او سلطنت و قدرت قانونی قرار داده‌ایم که می‌تواند قاتل را بکشد پس نباید کسی در خونریزی از حد تجاوز کند که کشته بی‌گناه به‌ وسیله قانون یاری شده است.

 

وی ادامه داد: حضرت عیسی (ع) در جایی به یاران خود فرمود که حضرت موسی(ع) به یارانش می‌فرمود که فحشا نکنید من امروز به شما می‌گویم حتی فکر فحشاء هم نکنید.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که دوری جستن از گفتن سخن بدون علم نیز تکلیف قرآن به مؤمنان است، گفت: خداوند متعال در آیه 36 سوره اسراء می‌فرماید «وَ لا تَقْفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً» یعنی این‌که دنبال چیزی را که بدان علم نداری مگیر که گوش و چشم و دل درباره همه این‌ها روزی مورد بازخواست قرار خواهی گرفت.

 

وی افزود: امام صادق (ع) در این‌باره می‌فرماید که پیامبر اکرم (ص) فرمودند مؤمن حق ندارد هر چیزی بر زبان بیاورد چراکه خداوند انسان را بر این مدار نیافریده است.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با بیان این‌که معامله نکردن بر سر آرمان‌ها نیز از دستورات الهی است، عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) در اویل رسالت خود فرمودند اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپم قرار دهند هرگز از رسالتم دست برنخواهم داشت.

 

وی ادامه داد: شیاطین مستکبر جهانی با اهداف شوم خود در مذاکرات هسته‌ای به دنبال آن هستند که ما دست از آرمان‌های این انقلاب برداریم که این آرزو را به گور خواهند برد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که آیات 9 و 10 سوره کهف می‌فرماید که هیچ‌گاه تسلیم محیط حاکم نشویم، گفت: اجتناب از نزاع و جدال و اعتماد به خداوند متعال در برنامه‌ریزی‌ها از مطالبات دیگر این آیات است.

 

وی افزود: در آیه 46 سوره کهف خداوند متعال می‌فرماید «وَ جَعَلْنا عَلی قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَنْ یفْقَهُوهُ وَ فی آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِذا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلی أَدْبارِهِمْ نُفُوراً» یعنی این‌که بر دل‌هایشان پرده افکنیم تا از این‌که قرآن را بفهمند مانع شود، و نیز در گوش‌هایشان کری و چون پروردگارت را به ‌تنهایی در قرآن یاد می‌کنی پشت می‌کنند و می‌روند بنابراین در جستجوی باقیات و صالحات بودن از ویژگی انسان‌های مؤمن است./921/پ202/ف

ارسال نظرات