۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۲۷۳۰۳۷
مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری:

عدم دستیابی به کمال انسانی در دنیا مانع بهره مندی از رحمت الهی در آخرت می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، عبودیت را بالاترین درجه از مراتب کمال انسانی دانست و گفت: عدم دستیابی به کمال انسانی در دنیا نیز مانع بهره مندی از نعمت ها و رحمت بی پایان خداوند در جهان آخرت خواهد شد.
حجت الاسلام احمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدمحمد احمدی، مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، سحرگاه امروز، در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حسینیه شهر مهدیه از توابع شهرستان شهرکرد، اظهار داشت: همانگونه که اگر جنین در رحم مادر، مراحل رشد و کمال خود را به طور کامل طی ننماید و نوزاد با ضعف و یا نقص جسمانی پا به عرصه این دنیا بگذارد، قادر نخواهد بود از همه نعمت ها و لذت های موجود در دنیا بهره مند شود و مسیر پیشرفت و کمال او در دنیا محدود و متوقف خواهد شد، عدم دستیابی به کمال انسانی در دنیا نیز مانع بهره مندی از نعمت ها و رحمت بی پایان خداوند در جهان آخرت خواهد شد و در نهایت دستیابی به لقاء خداوند میسر نخواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: معرفت و شناخت حقیقی خداوند متعال و همچنین عبادت او، از مسیری که از سوی خودش از مجرای قرآن و بیان پیامبر و ائمه اطهار(ع) تعیین شده، عواملی است که کمال انسان را تضمین می کند.

 

امام جمعه فرخشهر، عبودیت را بالاترین درجه از مراتب کمال انسانی دانست و اظهار داشت: هر چه قدر انسان قادر باشد مراحل شناخت و معرفت خداوند را با بهره گیری از قرآن و بیان رسول خاتم(ص) و ائمه اطهار(ع)، به طور کامل تر و جامع تر طی کند و با بهره گیری از این شناخت و معرفت خداوند را عبادت کند، به یقین به مقام عبودیت دست پیدا خواهد کرد.

 

این مقام مسؤول با تأکید بر این که معرفت و عبادتی موجب کمال انسان می شود که از سوی خداوند تعیین و به وسیله افرادی که خود او مسؤولیت بیان و شرح آن را در قرآن مشخص کرده است، به دست ما برسد، گفت: به یقین اگر شناخت و معرفت خداوند و راه های عبادت او را از مسیری غیر از خودش کسب نماییم، نه تنها این معرفت و عبادت، کمال و رشد را در برنخواهد داشت، بلکه موجب ضلالت و گمراهی انسان خواهد شد.

 

حجت الاسلام احمدی با تشریح راه مستقیم و راهی که انسان را به کمال می رساند، ابراز داشت: صراط مستقیم آن راهی است که بین خالق و مخلوق گشوده می شود که حرکت بر پایه آن راه، انسان را به مقام قرب و لقای حق و رهایی از عذاب خداوند می رساند و لازمه این راه قرآن و عترت است.

 

مدرس حوزه و دانشگاه، قرآن و اهل بیت(ع) را لازم و ملزوم هم دانست و با تأکید بر این که هرگز بین این دو جدایی نخواهد بود، تصریح کرد: به یقین بدون اهل بیت(ع)، راه مستقیمی به سوی معانی و مفاهیم قرآن و درک اشارات آن وجود ندارد.

 

مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این سؤال که چرا گروهی از جوانان مسلمان با وجود قلب های پاک و زلال، در انجام دستورات دینی سست و کم همت هستند؟ افزود: در پاسخ این سؤال باید گفت که آن ها در پذیرش اصول اعتقادی متزلزل بوده و به مرحله باور و یقین نرسیده اند و چراهای آن ها بی جواب مانده و یا به پاسخ های روشن دست پیدا ننموده و در شک خود باقی مانده اند.

 

وی اضافه کرد: به نظر می رسد که این جوانان نسبت به ریشه و منبع دستورات شرعی در شک و تردید هستند و ناآگاهانه، استنباط و تفسیر علمای دینی را ریشه و منبع دستورات دینی می دانند؛ بر همین اساس نسبت به رعایت احکام شرعی کم توجهی می کنند.

 

امام جمعه فرخشهر در ادامه با اشاره به شب قدر و تقارن آن با شب شهادت امیر مؤمنان(ع) تصریح کرد: شب قدر از صدر اسلام بوده و این شهادت امام علی(ع) است که با این شب تقارن پیدا کرده که باید قدر آن را دانست و از فرصت های آن بهره کافی برد چرا که مشخص نیست دیگر چنین فرصتی در اختیار انسان قرار گیرد.

 

این مقام مسؤول، استغفار و تلاوت قرآن را غذای روح بیان کرد و گفت: شب قدر، شب غفران الهی است؛ بیایید با تلاوت قرآن و استغفار به درگاه احدیت، روح خود را جلا دهیم و نگذاریم که گناهان بین ما و خدایمان فاصله بیاندازد.

 

حجت الاسلام احمدی با تأکید بر این که استغفار تنها راه پاک کردن زنگارهای دل است، خاطرنشان کرد: انسان با ابراز و احساس نیاز نکردن به غیر خداوند عزت پیدا می کند، اگر بلا و عذاب هم از در و دیوار بر انسان نازل شود او نباید از رحمت خداوند ناامید شود و به پیشگاه خداوند بسیار دعا و تضرع کند زیرا دعا دفع کننده هر بلای مبرم و طاقت فرسایی است./9457/پ202/ب4

ارسال نظرات