۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۷
کد خبر: ۲۷۴۳۴۴
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

گذشتن از مال در راه خدا نشانه دینداران واقعی است

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که پول دادن علامت صداقت است، گفت: هرکه می‌خواهد بداند دیندار واقعی محسوب می‌شود باید ببیند آیا از می تواند از پول بگذرد؛ خمس و زکات در کنار نماز هستند اگر اینها باشند نماز انسان مورد قبول واقع می‌شود.
قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور سحرگاه امروز در برنامه ماه خدا که از شبکه یک سیما پخش شد، به تبیین مفهوم دیندار واقعی از دیدگاه قرآن کریم پرداخت.


وی افزود: در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که می فرماید نماز خواندن و روزه گرفتن نشانه دینداری واقعی نیست اما قرآن کریم در آیه خمس و زکات درباره پول می گوید اگر انسان این حقوق خود را ادا کند دیندار است.


مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه«وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّـهِ خُمُسَهُ» اظهار داشت: قرآن می فرماید شما که در جنگ بدر پیروز شدید و از کفار غنیمت گرفتید اگر ایمان دارید باید خمسش را پرداخت کند، قرآن به کسی می گوید اگر ایمان دارید که مسلمان بوده، از اصحاب پیامبر اسلام(ص) به شمار می رفتند و در جهاد شرکت کردند و دشمن را شکست دادند.


وی ادامه داد: قرآن به چنین کسانی می گوید اگر پول ندهید حتی اگر از اصحاب پیامبر(ص) هم باشید معلوم می شود که ایمان ندارید؛ قرآن کریم اسم زکات را صدقات گذاشته و دستور می دهد که زکات باید به فقرا و مساکین داده شود.


رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به چرایی نامیده شدن زکات به صدقات ابراز داشت: به این دلیل که صدقات از صدقه معنای راستی است قرآن به زکات صدقات گفته است؛ بنابراین اگر انسان در ایمان خود راستگو است باید زکات بدهد.


وی عنوان کرد: روزی رسول اکرم(ص) وارد مسجد شدند و چند نفر را بیرون کردند، از حضرت سؤال شد که یا رسول الله(ص) چرا این افراد را بیرون می کنید ایشان فرمودند این افراد به نصف دین عمل می کنند، نماز می خوانند اما زکات خود را پرداخت نمی کنند.


حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که به مهریه زن صداق نیز گفته می شود، خاطرنشان کرد: داماد برای اثبات دوست داشتن و محبت خود نسبت به عروس باید مهریه را پرداخت کند، حتی بچه دو ساله دست داشتن بدون بیسکوییت را قبول نمی کند.


وی اضافه کرد: پول دادن علامت صداقت است، هرکه می خواهد بداند دیندار واقعی محسوب می شود باید ببیند آیا از می تواند از پول بگذرد؛ خمس و زکات در کنار نماز هستند اگر این ها باشند نماز انسان مورد قبول واقع می شود./1323/پ202/ف

ارسال نظرات