۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۲۷۴۵۳۰

چند خبر کوتاه از قزوین

خبرگزاری رسا ـ ضرورت ارائه دلیل و مدرک محکم برای اثبات موقوفه بودن، تشکیل هسته یاوران نماز در جامعه ورزشی استان قزوین و ضرورت تقویت حوزه معرفتی خانواده چند اخبار کوتاه از استان قزوین هستند
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در قزوین در دیدار مسؤولان و مدیران آستان قدس رضوی استان قزوین برلزوم شفافیت اسناد و مدارک در حدود و ثغور و میزان موقوفات تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از اصول اساسی در اختلافات وقفی بر روی زمین و یا خانه‌ای، بر آزاد بودن آن ملک است؛ بنابراین برای اثبات موقوفه بودن باید دلیل و مدرک محکم ارائه شود، در غیر این صورت اصل بر آزاد بودن است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در بحث‌های دینی و فقهی گفته می‌شود هرجا تردیدی در موضوعی وجود دارد، نخست باید اصل آن به اثبات رسانده شود و هر کجا که شکی به وجود آمد باید به اصل آن بازگشت.

 

امام جمعه قزوین در پایان به آیه "إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا" سوره مبارکه نساء اشاره کرد و افزود: خداوند متعال در قرآن بر بازگشت امانت‌ها به اهلش تأکید کرده است و این مهم نشان می‌دهد نباید در ادای امانت‌ها کوتاهی شود و مسؤولان دقت کنند تا اجرای وقف باید با رعایت کامل حق مردم و حق وقف دنبال شود و حق هیچ‌یک ضایع نشود.

 

هسته یاوران نماز در جامعه ورزشی این استان تشکیل شود

حجت‌الاسلام سیدقریش موسوی ظهر امروز در نشست با قاریان قرآن استان قزوین، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تأکید ویژه‌ای بر موضوع اقامه نماز دارند و بارها فرموده‌اند که باید از تمام ظرفیت‌ها برای اقامه نماز به صورت گسترده در جامعه استفاده کرد.

 

وی با تأکید بر این‌که باید از قشرهای تأثیرگذار استان قزوین برای نهادینه کردن فرهنگ نمازخوانی در بین مردم استفاده کرد، بیان کرد: برای این امر باید از قشرهایی مانند ورزشکاران و قاریان قرآن استفاده کرد چراکه این افراد از تأثیرگذاری بسیار بالایی در بین مردم به ویژه در نوجوانان و جوانان برخوردار هستند.

 

رئیس ستاد اقامه نماز استان قزوین با اشاره به اهمیت اینکه قاریان قرآن باید به تصحیح قرائت نماز مردم بپردازند، عنوان کرد: قاریان قرآن باید در صورت مشاهد قرائت نماز افرادی که اشتباه است به تصحیح آن بپردازند چراکه عده زیادی از مردم قرائت نماز آن‌ها صحیح نیست.

 

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اهمیت تصحیح قرائت نماز یک فرد، تصریح کرد: زمانی که قرائت نماز یک فرد تصحیح شود، نماز خواندن آن شخص از باطل شدن نجات پیدا می‌کند و این موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود چراکه این امر در نزد خداوند متعال از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

 

وی با بیان این‌که قرار است هسته یاوران نماز در جامعه ورزشی این استان تشکیل شود، ابراز کرد: تاکنون برای تشکیل هسته یاوران نماز برنامه‌ریزی های لازم انجام شده است و تمام اتحادیه‌های مذهبی نیز در این هسته عضو می‌شوند.

 

رئیس ستاد اقامه نماز استان قزوین با اشاره به هدف تشکیل این هسته مذهبی، اظهار کرد: این هسته به این منظور تشکیل می‌شود تا فرهنگ نمازخوانی در بین ورزشکاران این استان بیش از پیش ترویج یابد.

 

حوزه معرفتی خانواده باید تقویت شود

حجت الاسلام محمد محمدحسینی استاد حوزه علمیه قزوین ظهر امروز (22تیر) در سلسله نشست‌های سبک زندگی اسلامی که در مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی قزوین برگزار شد، بیان کرد: زندگی با نشاط در گرو داشتن خانواده پایدار است.

 

وی ادامه داد: مسائل خانواده در سه حوزه مورد بررسی قرار می گیرد، حوزه شناختی، حوزه بایدهای زندگی و حوزه نبایدهای زندگی که در حوزه نخست هدف زندگی بررسی می شود و بیشتر مشکلات نیز به ضعف شناختی زوجین نسبت به زندگی بازمی گردد.

 

این استاد دانشگاه قزوین با بیان این‌که حوزه معرفتی خانواده باید تقویت شود اظهار داشت: این حوزه ریشه است و قسمتی از معضلات جامعه ضعف شناختی اعضای خانواده از زندگی و هدف از تشکیل خانواده است.

 

وی عنوان کرد: از بایدهای زندگی که بسیار اهمیت دارد محبت، گذشت و مثبت نگری است و نبایدهای زندگی نیز سوء ظن و پرخاشگری است.

 

حجت الاسلام محمدحسینی با اشاره به لزوم کنترل خشم و غضب توضیح داد: در باطن انسان خداوند گیرنده و تمایلاتی قرار داده که شامل قوه وهمیه(صورتگری)، شهویه (حیوانی) و غضبیه (درندگی) است؛ اگر انسان باطن گناه را ببیند از فکر گناه نیز پرهیز می کند و اگر انسان موفق شود درون گناه را ببیند معصوم می شود.

 

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: دلیل اینکه به راحتی گناه می کنیم، این است که گناه برای ما لذت دارد چراکه شیطان با تسلط بر قوه وهمیه ما گناه را تزئین کرده و انسان نیز چون زیبایی را دوست دارد به طرف آن کشیده می شود.

 

مشاور مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی قزوین افزود: قوه غضبیه موجب بروز افعال درندگان از قبیل کینه، دشمنی، آزار رساندن به دیگران، شتاب زدگی، درشتی، کبر، عجب، قساوت و ستم می شود و از بزرگترین حربه های شیطان برای تسلط بر انسان این قوه است.

 

وی اعلام کرد: خطر قوه غضبیه از سایر قوا بیشتر است زیرا این قوه حالت جهشی دارد و با سرعت برق آسا گاهی کارهای بزرگ خانمان سوز انجام می دهد و در یک لحظه انسان را از تمام هستی و سعادت دنیا و آخرت ساقط می کند.

 

حجت الاسلام محمدحسینی تصریح کرد: باید توجه داشت افراد در جامعه هر یک روحیه خاص خود را دارند و نحوه سلیقه و طرز تفکر و منش اجتماعی متفاوتی دارند، ممکن است بعضی از رفتارها مورد پسند بعضی دیگر نباشد بنابراین باید تعامل اجتماعی داشته و در برقراری ارتباط با دیگران این نکته را مدنظر قرار داد.

 

وی خاطرنشان کرد: انسان ممکن است غضب کند و این یک امر طبیعی است اما آنچه مهم است کنترل این غضب است که در دین ما نیز مورد تأکید بوده و کسی که باتقواست می تواند این کنترل را نیز در خود داشته باشد.

 

مشاور مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی قزوین یادآور شد: براساس روایتی از حضرت علی(ع) دشمن ترین دشمنان برای انسان غضب و شهوت است بنابراین باید در راستای کنترل خشم و غضب تلاش کرد که این امر نیز نیاز به مهارت دارد./955/پ203/ح

ارسال نظرات