۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۲۷۷۵۹۵

مستند زندگی ملا عبدالله بهابادی یزدی ساخته می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دبیرخانه کنگره بزرگداشت علامه بهابادی اعلام کرد با توجه به اهمیت رسانه‌های دیداری و شنیداری در عصر کنونی، مستند زندگی ملا عبدالله بهابادی با حضور گروه‌های مستندساز حرفه‌ای ساخته خواهد شد.
کنگره بزرگداشت علامه بهابادي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری کنگره بزرگداشت علامه ملا عبدالله بهابادی، بنا به رسم همایش‌ها و کنگره‌های ملی و بین‌المللی هر از چند گاهی و در طی مراحل افتتاح دبیرخانه تا برگزاری کنگره، گزارش‌هایی پیرامون کارهای انجام گرفته، فعالیت‌های در دست انجام و اقدامات آتی کنگره به استحضار عموم می‌رسد.


طی چند هفته اخیر سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها و برخی رسانه‌های مکتوب، مصاحبه‌هایی با دبیر علمی کنگره بزرگداشت علامه ملا عبدالله بهابادی انجام و خبر آن را منتشر کرده‌اند؛ پیرو آن مصاحبه‌ها دبیرخانه کنگره اقداماتی را طی فاصله زمانی آن مصاحبه‌ها تاکنون به شرح ذیل انجام داده است.

سفارش مقاله به محققان و نویسندگان
یکی از برنامه‌های عمومی کنگره‌ها و همایش‌‌ها، «چاپ مقالات رسیده به دبیرخانه کنگره» است.


بسته به موضوع همایش و میزان مشارکت نویسندگان، حجم و تعداد مقالات متفاوت خواهد بود اما از آنجا که معمولا بیشتر مقالات ارسالی، فاقد نظریه‌پردازی دقیق و علمی هستند و جز مطالب گفته شده در منابع چیز خاصی را بر تولیدات کنگره و محتویات نوین پیرامون شخصیتی که بزرگداشت وی و تبیین اندیشه‌ها و افکار و احوالش مد نظر است، ارائه نمی‌دهند از این رو دبیرخانه کنگره علاوه بر برنامه‌ریزی پیرامون چاپ مقالاتی که به کنگره خواهد رسید، یک مجلد از مجموعه مقالات کنگره را به متخصصان عرصه حکمت، فلسفه، تراجم‌نگاری، منطق، صفویه‌شناسی و... اختصاص داده و قرار داد سفارش نگارش مقاله توسط 30 شخصیت و نویسنده حوزوی دانشگاهی تدارک منعقد شده تا این مجلد از مجموعه مقالات کنگره حاوی نظرات بدیع و جالب پیرامون زندگی علمی، سیاسی و اجتماعی ملا عبدالله صاحب حاشیه بوده و عرصه‌های نوین و دریچه‌های جدیدی از احوال و افکار وی را بر روی علاقمندان بگشاید.


شایان ذکر است بنابر رأی صائب دبیر علمی کنگره، موضوعات به صورت هدفمند به متخصصان واگذار شده یا می‌شود تا هم از موازی کاری احتراز شده و هم از بهره تخصصی هر متخصص در حیطه‌های علمی و پژوهشی وی بهتر استفاده شود.

مصاحبه و گفت‌وگو
از اقدامات و برنامه‌های دیگر دبیرخانه کنگره که بخشی از آن به انجام رسیده، مصاحبه و گفت‌وگو با صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی اعم از مراجع تقلید، فیلسوفان و منطق دانان شهیر معاصر، فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی و شخصیت‌ها و مسئولین فرهنگی کشوری. از حاصل این گفت‌وگوها هم در سایت رسمی کنگره استفاده می‌‌شود و هم در ویژه‌نامه همایش و نیز رسانه‌های مکتوب مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت چنانکه ممکن است تمام مصاحبه‌ها به صورت یک مجلد کتاب ارزنده به صورت یکجا در روز برگزاری کنگره رونمایی شود.

تهیه ویژه‌نامه کنگره
ویژه‌نامه از ملزومات رایج و ضروری هر کنگره و همایش است. دبیرخانه بزرگداشت علامه آخوند ملا عبدالله یزدی نیز در حال تدارک ویژه‌نامه شماره یک این کنگره بوده که از سه بخش خبر و گزارش؛ مصاحبه و گفت‌وگو و در نهایت چند مقاله عمومی تشکیل شده ضمن آنکه اسناد و تصاویری نیز در این ویژه‌نامه گنجانده شده است.


همچنین هفته‌نامه «افق حوزه» که رسانه مکتوب رسمی حوزه‌های علمیه است و در شمارگان وسیع در داخل کشور توزیع شده و برای برخی شخصیت‌ها و نیز مشترکان خارجی ارسال می‌گردد، ویژه نامه‌ای را به یاد و نام مرحوم یزدی با مشارکت دبیرخانه کنگره در دست تهیه و تدوین دارد و احتمالا در شهریور ماه شاهد انتشار این ویژه‌نامه خواهیم بود.

مستند زندگی ملا عبدالله بهابادی
رسانه‌های دیداری و شنیداری در عصر کنونی خواهندگان بیشتری نسبت به رسانه‌های مکتوب دارند بر همین اساس، دبیرخانه کنگره به سبب تنوع در تولید محتواهای نوین و بهره‌وری از ابزار کارآمد، کلیپ و فیلم کوتاه زندگی علمی و اجتماعی ملا عبدالله را به متخصصان اهل فن واگذار کرده تا پس از ساخت علاوه بر نمایش در کنگره، مورد استفاده در صدا و سیما قرار گیرد. البته فرمت‌های مختلف آن برای استفاده در گوشی‌های همراه و رایانه‌های شخصی نیز تهیه خواهد شد.

نگارش کتاب
بر اساس پیشنهاد دبیر علمی کنگره و تصویب شورای سیاست‌گذاری علاوه بر مجموعه مقالات، مصاحبه‌ها و ویژه نامه‌ها، چند جلد کتاب پیرامون ملا عبدالله بهابادی تا زمان برگزاری کنگره نوشته شده و در آن زمان رونمایی خواهند شد.
شناختنامه علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی، زندگی‌نامه علمی و اخلاقی ایشان و نیز اندیشه و زمانه سیاسی عصر وی سه اثر در همین رابطه می‌باشد.

نرم افزار «الحاشیه»
بنا به اهمیت وافر و جایگاه ارجمند کتاب الحاشیه در میان آثار منطقی 500 سال اخیر، نرم افزاری در همین رابطه که مشتمل بر متن و شروح این کتاب به ضمیمه چندین اثر مشهور دیگر منطقی فلسفی است به علاوه محتویات و منشورات کنگره در دست تهیه است.

سایت کنگره
پایگاه خبری، اطلاع‌رسانی کنگره علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی به صورت چند زبانه ضمن ارائه مصاحبه‌ها، اخبار و گزارش‌های مرتبط با کنگره، نسبت به ارائه محتویات جدید و منابع محتوی شرح حال ملا عبدالله یزدی آماده همکاری با صاحب نظران و مشورت دادن در زمینه گزینش موضوع مقاله و ارائه منابع و مصادر خواهد بود.


در انتها ضمن تشکر از تمامی عزیزانی که ما را تا بدین جای کار همراهی و یاری نموده‌اند، اعلام می‌شود علاوه بر مطالب فوق، اقدامات دیگری چون تصمیم بر چاپ تمبر یادبود علامه ملا عبدالله بهابادی، نامگذاری برخی مکان‌های علمی تحقیقاتی به اسم ملا عبدالله، ارسال فراخوان کنگره به نهادهای علمی و پژوهشی کشور، رایزنی با نهادهای حوزوی و دانشگاهی در مسیر برگزاری فاخر کنگره، برگزاری پیش نشست و نشست‌های مقدماتی، زمان‌بندی برگزاری کنگره و دعوت از شخصیت‌ها و صاحب‌نظران داخلی و خارجی از دیگر برنامه‌های دبیرخانه می‌باشد./978/د101/ی

ارسال نظرات