۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۲۷۸۰۰۹
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق:

آمریکا برای برگرداندن تحریم ها منتظر اجماع جهانی نمی ماند

خبرگزاری رسا ـ عبدالملکی گفت: مشکل ما در برنامه اتمی با شورای امنیت شروع نشد، با آمریکا شروع شد که به اخلال پرداخت؛ آمریکا برای برگرداندن تحریم ها منتظر اجماع جهانی نمی ماند چرا که عموم تحریم هایش خارج از چارچوب شورای امنیت است.
حجت الله عبدالملکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الله عبدالملکی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) شب گذشته در مناظره ای که با محوریت بررسی توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 برگزار شد، متن برجام را مایه نگرانی جدی خواند و گفت: یکی از انگیزه های جدی ام از حضور در این جلسه این بود که مقداری دلگرم شوم، چرا که بعد از لوزان تا امروز حتی 10 روز هم راحت نخوابیده ام و بعد از برجام هم خیلی تلاش کردم تا خودم را راضی کنم که متن خوبی است.

 

وی افزود: چیزی که تهیه شده با آن چه باید باشد، خیلی فاصله دارد و اصلا بحث این نیست که چند گل زده و چند گل خورده ایم؛ مشکل این است که دوستان مذاکره کننده تفکر مبنایی غلطی دارند که موجب می شود با مشکلاتی چون برجام روبرو شویم.

 

 

جامعه نخبگانی بپذیرد که در برجام شکست خورده ایم

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: در 12 سال مذاکره دنبال دو هدف بودیم، یکی تثبیت حقوق هسته ای و دیگری رفع تحریم های غیر قانونی؛ ما چیزی فراتر از npt نمی خواهیم و آن را پذیرفته ایم و می خواهیم از حقوق آن بهره برداری کنیم.

 

عبدالملکی با بیان این که « در بند چهارم از npt هیچ قیدی برای میزان غنی سازی کشورها وجود ندارد»، اظهار کرد: حق بازفرآوری و نیز فعالیت تأسیسات آب سنگین اراک برای ما مهم بود و قوام آن در این است که درونش اورانیوم طبیعی بریزیم؛ متأسفانه در چارچوب متنی که داریم، هیچ کدام از آن ها پذیرفته نشده و جامعه نخبگانی باید بپذیرد که در برجام شکست خورده ایم.

 

نتیجه ممنوعیت بازفرآوری، تعطیلی صنعت هسته ای است

وی با تصریح بر این که «خیلی از تحلیلگران توافق هسته ای در ایران و آمریکا، برجام را نخوانده اند»، این سبک تحلیل را خطرناک دانست و در برشمردن جزئیات برجام، گفت: طبق متن تنها مکان غنی سازی ما نطنز خواهد بود، تعداد سانتریفیوژهای ما 5060 سانتریفیوژ بوده و سطح غنی سازی آن 3/6 است، تحقیق و توسعه ما بسیار محدود شده است، نوع سانتریفیوژها پایین ترین نوع است، تأسیسات فردو تا 15 سال حق غنی سازی ندارد و قلب رآکتور اراک هم تخریب می شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ضمن تأکید مجدد بر پذیرفته نشدن حق بازفرآوری در متن توافق نهایی، خاطرنشان کرد: بازفرآوری ما برای همیشه ممنوع است و در نتیجه آن پس از چند سال، کلا صنعت هسته ای نخواهیم داشت.

 

عبدالملکی در بیان اهمیت برخوردار بودن از توان بازفرآوری، افزود: غنی سازی روی اورانیوم طبیعی انجام می شود که اورانیوم طبیعی جهان محدود است و بالأخره تمام خواهد شد و از آن به بعد فقط برنامه بازفرآوری است که انجام خواهد شد چرا که پسماندها را به کرات می توان بازفرآوری کرده و سوخت تهیه کرد؛ این در حالی است که پذیرفته ایم الی الأبد بازفرآوری انجام ندهیم و با این حساب هم تحقیق و توسعه در حوزه بازفرآوری را از خود گرفته ایم و هم خود بازفرآوری را.

 

وی با اشاره به این که برجام درباره ادامه فعالیت ایران پس از محدودیت 15 ساله درباره غنی سازی سکوت کرده است، اظهار کرد: تکنولوژی پیشرفت می کند و بچه های ما بزرگ شده و از ما می پرسند «چه کسی غنی سازی 3/5 درصد را پذیرفته است در حالی که زیر دریایی های اتمی به سوخت 60 درصد غنی شده نیاز دارند؟»

 

 

تعلیق تحریم ها فایده خاصی ندارد

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی تصریح کرد: تعلیق تحریم ها فایده خاصی برای ما ندارد چرا که سرمایه گذار می بیند ممکن است 24 ساعته تحریم ها برگردد از همین رو سرمایه گذاری نمی کند.

 

عبدالملکی با انتقاد شدید از نحوه لغو و تعلیق تحریم های مذکور در برجام، گفت: مرحله اول لغو و تعلیق تحریم ها پس از اجرای تعهدات ایران و تأیید آژانس است؛ گفته اند همه کارها را انجام دهید تا تحریم ها را لغو کنیم، اما مهم این است که آیا به روز اجرای لغو تحریم ها می رسیم؟ چرا که آژانس پاچه خوار اسراییل است و قطعا تأیید نخواهد کرد.

 

وی در پایان تأکید کرد: مشکل ما در برنامه اتمی با شورای امنیت شروع نشد، با آمریکا شروع شد که به اخلال پرداخت؛ آمریکا برای برگزداندن تحریم ها منتظر اجماع جهانی نمی ماند چرا که عموم تحریم هایش خارج از چارچوب شورای امنیت است./820/پ202/ب4

ارسال نظرات