۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۷۹۱۵۳
وزیر امور خارجه:

اطلاع رسانی پیروزی گفتمانی مذاکرات هسته‌ای خدمت به گفتمان اصیل انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه گفت: مذاکرات هسته‌ای درباره این بود که با مردم ایران تنها با زبان تکریم می‌شود صحبت کرد اگر این پیروزی گفتمانی در مذاکرات هسته‌ای از سوی مسئولان اطلاع‌رسانی و تبیین شود در واقع خدمت بزرگی به گفتمان اصیل انقلاب اسلامی که مبنتی بر خودباروی بوده انجام می‌شود.
ظريف وزير خارجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ظهر امروز در مراسم روزی برای خبرنگار که در تالار وحدت برگزار شد، ضمن گرامیداشت این روز و یاد خاطر شهید صارمی گفت: ما مذاکرات دشواری را پشت سر گذاشتیم اما اعضای جامعه خبری همراه ما روزهای سخت‌تری نسبت به ما گذراندند.

وی افزود: هر چه به پایان مذاکرات نزدیک‌تر شدیم به همت اصحاب رسانه توانستیم حرکت و تلاش بهتری را در زمینه دیپلماسی عمومی و ارائه اطلاعات به مردم کشور خود دهیم.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: انتقاد در زمینه اطلاع رسانی در دوران مذاکرات به دلیل کم‌کاری اصحاب رسانه نبود بلکه به دلیل محدودیت این مذاکرات در ملاحظه برخی نکات محرمانه بود.

ظریف با بیان اینکه امروز دنیا در حال تحول از نظام دو قطبی به چند قطبی است و ابعاد قدرت متحول و متکثر شده است که برای ورود به قدرت نیاز به اهرم سیاسی یا اقتصادی صرف نیست، افزود: امروز قدرت نرم بعد مهم قدرت است که به ابعاد قدرت افزوده شده و برای کشور ما که قدرت میانی محسوب می‌شود زمینه رقابت باز کرده تا ما در حوزه جهانی حضور پیدا کنیم.

وزیر امور خارجه بیان داشت: آنچه به مذاکرات معنا می‌دهد دعوای گفتمانی است که در ورای مذاکرات از سوی اصحاب رسانه و بازیگران سیاسی به جامعه جهانی ارائه می‌شود.

ظریف ابراز کرد: استقامت مردم ما برای حفظ و نگهداری انرژی هسته‌ای بود اما هدف مهم و خط قرمز ما حفظ عزت و سربلندی مردم ایران بود، ایرانی‌ها اهل مقابله به مثل نیستند اما در مقابل فشار و تحمیل بدون عبور از خط قرمزها که شامل مبانی اخلاقی و اسلامی بوده ایستادگی کرده و در مسیر گفت‌وگو با تعامل به اهداف خود می‌رسند.

وی خاطرنشان کرد: هدف مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و مردم ایران این بود که در برابر فشار سر خم نکرده و ایستادگی ‌کنند تا با زبان تکریم با این مردم سخن گفته شود.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه برخی می‌گویند تحریم ایران را پای میز مذاکره کشانده است، گفت: آنها خلاف تمام شئون انسانی به ما فشار آوردند حتی دادن دارو، انجام یک آزمایش و نظر دادن روی آزمایش بچه سرطانی را به خاطر تحریم ممنوع کردند اما واقعیت این است که انتخابات طرف آمریکایی آنها را پای میز مذاکره آورد.

ظریف عنوان کرد: آنها مردم ما را پای میز مذاکره نبردند بلکه آنچه طرف را پای میز مذاکره آورد این بود که مردم ما با وجود تحریم با حاکمیت خود اختلاف پیدا نکردند مردم ایران آینده خود را با اعتماد به حاکمیت رقم زدند.

وی افزود: آنچه ما در این مذاکرات به آن رسیدیم گفتمانی است که ارائه خواهد شد، ما در دعوای گفتمانی نشان می‌دهیم که در این مدت بر اصول خود ایستادگی و در آن مسیر حرکت کردیم چرا که آمادگی نداشتیم که گروهی برای ما تعیین تکلیف کند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: ایالات متحده بیان می‌کند که چهار مسیر برای دست‌یابی مردم ایران به بمب هسته‌ای را بستیم اما آنها غافل از این بودند که مبانی دینی ما مسیر را بر ساخت بمب هسته‌ای بسته بود.

ظریف بیان داشت: مذاکرات هسته‌ای درباره این بود که با مردم ایران تنها با زبان تکریم می‌شود صحبت کرد اگر این پیروزی گفتمانی در مذاکرات هسته‌ای از سوی مسئولان اطلاع‌رسانی و تبیین شود در واقع خدمت بزرگی به گفتمان اصیل انقلاب اسلامی که مبنتی بر خودباروی بوده انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در فرمایشات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری تبلور خودباوری و اعتماد به نفس کاملا مشهود است، گفت: نباید ما مردم ایران ضعف نشان دهیم در حالی که اراده و توان ملی ما آنقدر زیاد است که استکبار جهانی در برابر آن ناگزیر از تواضع شده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه نیویورک تایمز اعلام کرده ایران در هفت زمینه توانست به هدف خود برسد اما آمریکا نتوانست، ابراز کرد: مردم ایران در هفت حوزه ایستادگی کرده و پیروز شد طوری که ایالات متحده و کشورهای دنیا ناگزیر شدند اراده این مردم را بپذیرند زیرا مردم حاضر بودند برای اهداف خود مقاومت کنند./807/پ202/ص

ارسال نظرات