۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۲۷۹۸۲۴
مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان شیعی قم:

امام صادق سبب انتقال فرهنگ اهل بیت از کرسی تدریس به امت اسلامی شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان شیعی قم گفت: امام صادق(ع) بیشترین بهره را از زمان خود بردند و معارف نابی را که تا آن زمان به سبب خفقان بیان نشده بود، در چنین فرصتی اظهار کردند و بنیان فقه جعفری بنا شد، ایشان فرهنگ اهل بیت(ع) را از کرسی تدریس به ما رساندند و این وظیفه امام معصوم در زمان شکل گیری جریانات سیاسی و دینی بود.
شهادت امام صادق

حجت الاسلام محمد جواد صابریان،  مدیر مؤسسه فرهنگی دار العرفان شیعی قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به بررسی تاریخ زندگانی اهل بیت(ع)، اظهار کرد:  اگر به  فضایی که برای زندگی اهل بیت در طول حیاتشان پیش آمد، توجه کنیم در می یابیم که هر کدام از ائمه اطهار هدف خاصی را به مقتضای زمان دنبال می کردند.


مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان شیعی قم ادامه داد: با توجه به روایات می بینیم هر کدام از این وظیفه ها در مقام و زمان خاصی ضرورت زمان بوده است، ایشان می فرمایند وجود مقدس امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، چه در حال قیام باشند و چه در حال صلح امامان شیعه به حساب می آیند، یعنی قیام امام حسین(ع) و صلح امام حسن(ع) از لحاظ وزن عملی و تاریخی و اثر گذاری با هم برابری می کنند.


وی با اشاره به خفقان زمان امام سجاد(ع)، تصریح کرد: از زمان وجود مقدس امام علی(ع) تا امام زمان(عج)، هر کدام ضرورت زمان اقتضای عملی را می کرده است که امام معصوم انجام داده اند، حضرت امام سجاد(ع) با وجود خفقان از طریق دعا مردم را با حقایق توحیدی، اجتماعی و اقتصادی آشنا کردند.


کسانی که بعد از امام صادق به حاشیه رفتند، بهره کافی از دین را برده بودند

حجت الاسالام صابریان با بیان این که تا زمان به وجود مقدس امام باقر(ع) می رسد، فضا برای بروز و ظهور مطالب فقهی و اعتقادی بیش تر می شود، خاطر نشان کرد: از این فضای به وجود آمده به خاطر آن اختلافاتی که بین بنی امیه و روی کار آمدن بنی عباس به وجود آمد، امام باقر مقدمه چینی کردند تا فضای علمی ایجاد شود و دانشگاه اساس آن در زمان امام باقر(ع) بنا نهاده شد.


مدیر مؤسسه فرهنگی دار العرفان شیعی قم افزود: امام صادق(ع) بیشترین بهره را از زمان خود بردند و معارف نابی را که تا آن زمان به سبب خفقان بیان نشده بود، در چنین فرصتی اظهار کردند و بنیان فقه جعفری بنا شد، وجود امام صادق(ع) فرهنگ اهل بیت(ع) را از کرسی تدریس به ما رساندند و این وظیفه امام معصوم در زمان شکل گیری جریانات سیاسی و دینی بود.


وی با اشاره به فرصت ناب کسب معارف دینی در زمان امام صادق(ع) یادآور شد: حتی کسانی که بعد ها به حاشیه رفتند، از این فرصت استفاده کردند و از خرمن وجودی امام صادق(ع) تا جایی که می توانستند، بهره بردند. معارف در آن زمان بیان شد و ما در جهان امروز پیرو مکتب جعفری که مکتب اهل بیت است، هستیم.


تنها راه نجات امت اسلامی قدم گذاشتن در سیره مکتب ائمه اطهار است

حجت الاسلام صابریان ادامه داد: نسبت به زمان، تبیین حقایق چون در زمان امام صادق(ع) بود، ما این مکتب را به عنوان مکتب جعفری می شناسیم. تنها راه نجات قدم گذاشتن در راه ائمه اطهار است و اگر ما می بینیم حیات پیامبر(ص) و تاکیدات ایشان که فرمودند من از میان شما می روم و دو گوهر قرار می دهم، ثمرات این با امام معصوم بیان می شود.


مدیر موسسه فرهنگی دار العرفان شیعی قم با اشاره به پیروی از مکتب اهل بیت گفت: ما باید پیرو پیامبر (ص)، به خاتم پیامبران باشیم، اما در حقیقت آیا نباید حقایق اسلام و دین را در ذهن خود داشته باشیم، اگر ما از مکتب امام صادق(ع) پیروی نکنیم از مکتب دین و یا ایدئولوژی به کلی از دست می رود و این راه منفک می شود، هرگز نباید کاری کنیم که حقیقت دین داری از دست برود.


وی تصریح کرد: کسی که می خواهد فاصله بنده بودن تا دین داری را با عمل خود پر کند، جز این صراط مستقیم راهی وجود ندارد و باید برای همین همه ملت اسلامی پیرو مکتب امام صادق(ع) باشند تا به ضلالت دچار نشوند. وجود اهل بیت مبین قرآن است، راه فراگرفتن معارف دینی از کانال این امام همام بوده و همه بر این مهم اذعان دارند./864/ت302/ح

ارسال نظرات