۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۲۸۰۲۹۵
در درس «کلام اسلامی» مطرح شد؛

پاسخ آیت الله سبحانی به شبهه برتری مردان بر زنان/ اختلاف در دیه ارتباطی به قیمت انسانیت ندارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی در ادامه سلسله جلسات «کلام اسلامی» خود در مشهد مقدس گفت: تا مدت های پیش در فرانسه که مرکز آزادی است، زن مگر به اذن شوهر حق تصرف در ملک خودش را نداشت؛ همچنین اسلام از 14 قرن قبل منادی آزادی برای همه بشر بوده است، در حقیقت اسلام گلستان بشریت بوده و پایبندی به آن لازم و واجب است.
سلسله مباحث کلام اسلامي توسط حضرت آيت الله سبحاني در مشهد سلسله مباحث کلام اسلامي توسط حضرت آيت الله سبحاني در مشهد سلسله مباحث کلام اسلامي توسط حضرت آيت الله سبحاني در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی امروز در پنجمین جلسه از سلسله جلسات «کلام اسلامی» در مدرسه علمیه عالی نواب، به مطرح کردن شبهه برتری مردان بر زنان و وجود تناقض در قرآن کریم و ارائه پاسخ به آن ها پرداخت و اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که هم مستشرقین و هم مسلمانان دارند این است که  مستشرقین می گویند اگر انسان مدام قرآن را مطالعه کند،  همیشه جنس مذکر بر مونث برتری داده شده است؛ این چه قانونی است که می گویند مساوات و عدالت بر پا شده است؟


این مرجع تقلید ادامه داد:  اگر کسی قرآن را به عنوان شریعت اسلام مطالعه کند، خواهد دید جنس مذکر بر مونث تفضل و برتری داده شده است، همچنین امروزه جمعیت هایی در ایران و غیر ایران به نام فمنیست هستند و بر همین اصل پافشاری دارند، ما باید مساله را بررسی کنیم تا اصالت شبهه بررسی شود، شبهه این چنین نقل می کند که مشرکان معتقدند پسر ها متعلق به خودشان و دختر ها متعلق به خدا هستند.


این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به جنس برتر از دید مردان و زنان خاطر نشان کرد: خداوند به آن ها می گوید این که برتر را برای خود انتخاب کردید و غیر برتر را برای خدا به چه معناست، در حقیقت حتی شبهه آن غیر اصیل است و تذکر می دهد، در این جا معلوم می شود خود قرآن در تذکر صحه گذاشته و گله می کند که اگر این چنین باشد چرا جنس برتر مال شما و نا برتر مال من باشد؟


وی با بیان این که برخی از آقایان مساله جدل را با اصل قرآن اشتباه گرفتند، تصریح کرد: خداوند این جا در مقام جدل بوده و می گوید از نظر شما جنس مذکر برتر بوده  و جنس
مونث پست تر است، اگر این مهم حقیقت داشته باشد، چرا برتر را برای خود گرفتید، این بحث خدا برهانی نیست بلکه جدلی است.


حضرت آیت الله سبحانی افزود: حتی در آیه دیگری هم این بحث جدلی مطرح شده است، حال باید این شبهه را از زاویه ای دیگر نگاه کرد که آیا خداوند برای خودش دختر و برای اعراب پسر انتخاب کرده است؟ در حقیقت این آیه در مقام مجادله بوده و حالا که این شبهه مطرح شده است ما به دنبال این هستیم که دهن امروزی ها را ببندیم، حقوق زن در قرآن باید مورد بحث قرار گیرد. اگر این سه مرحله را از نظر قرآن بررسی کنیم خواهیم دید قرآن از احکام جاهلی مبری است.


جاهلیت اعراب در قرون گذشته به زنده به گور کردن دختران می انجامید/ آفرینش، حقوق و وظایف زنان بنا بر مساوات بنا شده است

این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که قرآن در این زمینه از نوع جدلی با اعراب برخورد کرده است، گفت: البته این آیه مربوط به قرآن نیست بلکه جدل است، در این جا برتری در کار نیست بلکه مساوات و عدالت است، آفرینش زن، حقوق زن و وظایف زن سه مرحله ای است که بنا بر مساوات بنا شده و این عنوان، در حکم باطلی است که مشرکین به خداوند سبحان نسبت داده اند. درباره آفرینش زن از نظر قرآن آیا این درست است که خداوند برای مردان از زنان ارزرش بیش تری قائل شده است؟


وی ادامه داد: ما باید عقیده جاهلیت را واکاوی کنیم تا برتری عقده های اسلام آشکار شود، در زمان های گذشته زنان در خیمه مشغول وضع حمل بودند، پس از زاییدن زن و وضع حمل کردن خیمه های عرب به آن ها می گویند خداوند به شما دختر عطا کرده است و همین که اعراب این را می شنیدند چهره آن ها سیاه و خشمگین می شد و این جاهلیت اعراب بود و به دنبال این بودند  که دختران را زنده زنده به گور کنند.


حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که  قرآن ضد این را بیان کرده است، یادآور شد: در ابتدا عقیده اعراب جاهلی را باید بررسی کرد، چهره اعراب در چنین زمانی  سیاه و خشمگین می شد و خشم را فرو می بردند، قرآن می فرماید این عقیده جاهلی است، الان که عقیده عرب را درباره زن شنیدیم باید ببینیم آفرینش زن چیست؟ در آفرینش همه یکسان اند، قرآن می فرماید اساس نیات بشر برای مذکر و مونث یکسان و به یک شیوه است، مرد و زن اساس جامعه بشری را تکوین می دهد.


این مرجع تقلید با بیان این که نفس واحد در قرآن به معنای فرد واحد نیست، اظهار کرد: نفس واحد در کلام وحی به مفهوم جنس واحد است، تورات می گوید حوا را از دنده چپ آفرید اما قرآن می گوید که اینطور نیست، من در جده در دفتر یکی از مراکز اسلامی رفته بودم و مدیر آن جا مردی خوش برخورد و خوش سیرت بود، همچنین در بیان برخلاف سایر سعودی ها بود که با لای نافیه و تندرویی صحبت می کردند، او به من گفت اگر موسویان بخواهند تورات بنویسند باید از روی قرآن قواعد و قوانینش را مکتوب کنند.


تفسیر تورات و انجیل بدون بهره گیری از موازین قرآنی ممکن و عملی نیست

وی ادامه داد: تورات و انجیل فعلی در صورتی که بخواهند تفسیر کنند، باید از روی قرآن کریم تفسیر کنند، همانا قرآن بر انجیل و تورات حاکم است و از مواردی که می تواند تورات را تصحیح کند این آیه است، در تورات آمده است که حوا  از دنده چپ آفریده شد اما قرآن می گوید هم آدم و هم حوا از یک حقیقت یکسان آفریده شده اند و هر دو انسان و بشر هستند و هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند.


این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که طبیعت زن و مرد هر دو یکسان و از یک جنس هستند، خاطر نشان کرد: هر دو جنس مرد و زن انسان اند و در جاهلیت این تفاوت بارز بود. این گونه سخن های بیهوده را باید باطل تلقی کرد و هر گونه افترائی به قرآن محکوم است. قرآن می فرماید جنس مذکر و مونث در مقام عدالت من یکسان اند و این مهم در شناخت طبیعت حقوق زن، مصالح زن و ماهیت حقیقی زن خود را نشان می دهد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که همواره انسان تحت نظر پروردگار است، تصریح کرد: در آفرینش می بینیم میان این ها تفاوتی نیست، حتی اگر جنگی بادشمنان میان مسلمانان و کافران به وجود آید و در آن زنی از مسلمانان عنان ببخشد، بر اساس گفته قرآن کریم  به اعتماد تمام مسلمانان و حتی پست ترین کافران احترام او واجب و ضروری است. در آفرینش خداوند تفاوتی میان آن ها احساس نمی شود و همه در سنجش عدالت پرودگارند.


این مرجع تقلید با اشاره به تفاوت دیه زنان و مردان در اسلام یادآور شد: برخی ها می گویند که اگر قرآن اعلام می کند آفرینش این ها یکسان است چطور می شود که اگر مرد کشته شوند با زن دیه متفاوتی دارد در حالی که آفرینش هر دو یکی است و هر دو انسان کامل در برابر پیشگاه خداوند هستند، در پاسخ باید گفت که قصاص جبران قیمت خود نیست بلکه جبران ضرر اقتصادی وارده است که اعلام می شود.


تفاوت دیه اسلامی زنان و مردان در اسلام بر مبنای ضرر اقتصادی است نه منزلت بشری

وی ادامه داد:  اگر مردی کشته شود ضرر اقتصادی بیش تری دارد چون نان آور خانواده است و اقتصاد خانواده با اوست، در نظام اسلامی زن مربی در داخل خانواده است و اگر مردی زیر ماشین رفت ضرر اقتصادی بیش تر است، اختلاف در دیه ارتباطی به قیمت انسانیت ندارد و این اصل اخلاقی برای همه در یک وزنه حق است، دیه زن و مردم در نظام غربی یکسان است و ما عملا به این نظام فاسد کاری نداریم.


این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که باید به اسلام و موازین اخلاقی از قالب کلی نگاه کنیم، اظهار کرد: اگر می خواهیم به اسلام نگاه کنیم، باید نظام کلی را در نظر بگیریم و پیرامون آن مطالعات خود را دنبال کنیم، اگر کل نظام خانوادگی را مطالعه کنیم، مساله همین است، اگر به نظام جزیی فاسد نگاه کنید، دور خانه خدا گشتن و تکریم حجر الاسود معنا پیدا نمی کند، نگاه به حج و کعبه همانند بت پرستی است اما اگر کلی نظاره کنیم همیشه منظومه اخلاقی رصد می شود و یاد ابراهیم  درآن مطرح است، او در راه توحید حاضر به سوختن شد و ما باید در همین سیره قرار گیریم.


حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به دیگر حقوق  زنان از نظر قرآن ابراز کرد: در حالات قرآن  به حقوق دیگران آن ها نیز یکسان نگریسته شده است، در قدیم و در اعراب جاهلی اگر کسی دختری داشت، او را ترکه حساب می کردند و ارثی  از خانواده نمی برد، در برخی ادیان عرب به دختر به عنوان ترکه نگاه می کنند و او را مراوده می کنند، آقایان در سوالی آورده اند که ما وجوب را از کجا بفهمیم؟ من در یکی از کتاب های خود نوشته ام برای استفاده از وجوب راه های زیادی است، اگر برگردیم زندگی عرب جاهلی و رومیان را مطالعه کنیم این گونه آیات برای ما چشمگیر هستند.


اسلام گلستان بشریت بوده و پایبندی به آن عامل دوری از انحرافات در مبانی دینی است

این مرجع تقلید ادامه داد:  یک سوال مطرح است و آن این که چطور میگویید حقوق زن و مرد یکسان است، در حالی که زن کم تر از مرد ارث می برد، خداوند متعال ان شاء الله از کسانی که حکومت عراق را عوض کردند گذشت نمی کند، عبد الکریم غاصب نظام قبلی را عوض کرد و نظام ساکت را به هم زد و جمهوریت را آورد و کمونیستی را در جامعه رواج داد، قرآن می گوید این ها مبنا را نفهمیدند آن جایی که ارث زن کم تر است به این خاطر است که پسر دو سهم است و دختر یک سهم و قواعد این برای هر کدام مجددا متفاوت می شود.


وی با بیان این که اگر مردی بمیرد و پدر و مادر داشته باشد، هر دو یکسان  ارث می برند، تصریح کرد: فرض کنید زنی بمیرد و یک دختر و شوهر دارد، شوهر در این جا یک چهارم می برد و دختر نصف، در حقیقت در این جا مونث سهم الارث بیشتری نسبت به  مذکر می برد، در فرانسه که مرکز آزادی است،  زن حق تصرف در ملک خودش نداشت الا به اذن شوهر و اگر حقوق دیروز غرب را نگاه کنید، می بینید اسلام 14 قرن قبل منادی آزادی برای هر دو بوده است.


این مفسر برجسته قرآن کریم افزود: شوهران در آن زمان چشم به در آمد دختران و زنان نداشتند، امروزه شوهرانی هستند که صرف در آمد زن طمع دارند، مهریه الان در غرب مساله است، اسلام برای زنان مقام قائل است و نمی گذارد حقوقشان پایمال شود، زنان روز مبادا دارند و به همین سبب برای تکریم زنان حقوق و مزایایی در نظر گرفته شده است؛ در حقیقت اسلام گلستان بشریت بوده و باید همه به آن پایبند باشند./864/پ201/ج

ارسال نظرات