۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۲۸۴۶۸۴

گزارش رسا از تحرکات تروریستی در اردوگاه فلسطینی‎ها در لبنان پس از دستگیری احمد الاسیر

خبرگزاری رسا ـ در پی دستگیر رأس هرم فتنه گران لبنان در فرودگاه بیروت، شاه راه ارتباطی قطر و عربستان برای تامین نیرو و سلاح تروریست‌های تکفیری در منطقه صیدا، با مشکل روبرو شد. ویژگی‌های استراتژیک اردوگاه عین الحلوه، این منطقه را خانه امنی برای دنباله جریان احمد الاسیر قرار می دهد.
احمد الاسير

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اردوگاه عین الحلوة  بزرگترین اردوگاه در بین 12 اردوگاه فلسطینی در لبنان است که 54 هزار نفر در آن زندگی می کنند و طی سال‌های اخیر با حضور آوارگان فلسطینی که سوریه را ترک کرده‌اند،‌ جمعیت آن به شکلی قابل توجه افزایش پیدا کرده است.


امنیت این اردوگاه در توافقی نانوشته میان ارتش لبنان و شبه نظامیان وابسته به جنبش فلسطینی فتح، بر عهده این گروه است و نیروهای امنیتی لبنان براساس توافق ضمنی با گروههای فلسطینی وارد آن نمی شوند؛ اما در سال‌های اخیر با رشد جریانات تکفیری و سلفی در این اردوگاه،‌ درگیری‌های خونینی در آن روی داده است.

 

 

احمد الاسیر شیخ تکفیری وهابی لبنان


پس از دستگیری، احمد الاسیر، شیخ تکفیری وهابی که به عنوان شیخ فتنه و رأس هرم فتنه گران در لبنان شناخته می شد، تحرکات فتنه افروزان و سطح درگیری‌ها در این ارودگاه بیشتر شده است و شخصیت‌های سیاسی و دینی نیز در این زمینه هشدار داده اند. گروهک تروریستی تکفیری جند الشام بیشترین تحرکات را در روزهای اخیر در این اردوگاه داشته است.

 

 

گروه تروریستی تکفیری جند الشام

 

جند الشام یک گروه سلفی متشکل از عناصر لبنانی و فلسطینی است که آخرین رهبر آن به نام "هادی السحمرانی" در دسامبر 2010 در شرایطی مبهم در این اردوگاه ترور شد.

 

از آنجایی که با دستگیری احمد الاسیر، هنوز پرونده تکفیری‌ها و اقدامات خرابکارانه آنان در لبنان و به ویژه در منطقه صیدای این کشور باز است و حامیان شیخ فتنه دست از فعالیت‌های خود دست برنخواهند داشت و از این پس با پیش زمینه‌ای از حس انتقام به خاطر دستگیری احمد الاسیر به فتنه افروزی دست می زنند، باید چند نکته در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد. 

 

عین الحلوه همسایه پایگاه مقاومت لبنان


اول اینکه اردوگاه عین الحلوه که بستر مناسبی برای کمین گرفتن عناصر تروریستی تکفیری است در جنوب شرقی شهر صیدا به عنوان سومین شهر بزرگ لبنان است. در اهمیت این شهر همین بس که پایتخت مقاومت لبنان خوانده می شود و مقر اصلی جنبش‌های بزرگ وابسته به محور مقاومت است.

 

موقعیت مکانی اردوگاه عین الحلوه در لبنان 

ثانیا، این ارودگاه به دلیل واقع شدن در منطقه صیدا و به دلیل داشتن یک بزرگراه ساحلی، امکان انتقال سلاح و تجهیزات نظامی را برای تروریست‌ها از طریق دریای مدیترانه فراهم می کند. همانطور که در سال 2013 میلادی نیز این دسترسی ساحلی برای احمد الاسیر این امکان را به وجود آورده بود که با هزاران نفر از افراد وابسته به جبهه النصره امنیت این مناطق را متزلزل کرده و به بدنه ارتش لبنان آسیب‌های فراوانی وارد کند. هم اکنون نیز به اعتراف رسانه‌های لبنانی، حامیان احمد الاسیر که از دست نیروهای امنیتی گریخته اند در ادوگاه عین الحلوه پناه گرفته اند.

 

  همچنین مسیر اتوبان بیروت به ‌سمت جنوب که از منطقه صیدا و نزدیکی اردوگاه عین الحلوه می گذرد، محل گذر شیعیان از بیروت به مناطق شیعه‌نشین جنوبی است و موقعیتی استراتژیک برای مقاومت محسوب می‌شود. اعتصاب احمد الاسیر در این اتوبان در گذشته مشکلات زیادی را برای دولت و شهروندان لبنانی به وجود آورده بود.


سوما به دلیل توافقنامه مذکور بین ارتش لبنان و جنبش فلسطینی فتح، مبنی بر عدم دحالت مستقیم ارتش لبنان در این منطقه، نهادهای امنیتی لبنان نظارت دقیق امنیتی اطلاعاتی بر این اردوگاه و افراد ساکن در آن ندارد و این مساله به نوبه خود، کار را برای عضو گیری از میان افراد موجود در آن آسان می کند. همچنین از آنجایی که آوارده بودن نیاز ارائه مدرکی ندارد، چه بسا بتوان  تروریست‌ها را  تحت عنوان آواره در این اردوگاه اسکان داد و سپس تکفیری‌ها با سازمان‌های دهی آنان می توانند یک پایگاه امن در دل خاک لبنان ایجاد کنند که ارتش نیز از مختصات اطلاعاتی آن ناآگاه باشد.

 

عضو گیری تکفیری‌ها از میان جوانان لبنانی بی نتیجه است

 

مساله چهارم اینکه به دلیل پررنگ بودن فرهنگ مقاومت و زندگی مسالمت آمیز در لبنان، گروه‌های تکفیری در عضو گیری خود از جوانان لبنانی توفیقی نداشته اند. از این رو اردوگاه عین الحلوه که تعداد زیادی از اهل سنت را در خود جای داده است، بستر مناسبی برای شناسایی سنی‌های تندرو از میان افراد ساکن در اردوگاه است. همانطور که طبق نتایج بازجویی‌ها، ابو یزن المقدس، فلسطینی تندرو همان شخصی است که پاسپورت جعلی فلسطین را برای احمد الاسیر تهیه کرده است.به عبارت دیگر اردوگاه عین الحلوه یک این ظرفیت را دارد که یک منبع تامین نیروی انسانی برای گروه‌های تروریستی تکفیری باشد.


نکته آخر اینکه بازداشت احمد الاسیر به عنوان یک تروریست منطقه‌ای می‌تواند نقطه روشنی برای بازشدن جعبه سیاه وی و رو شدن دست بسیاری از عوامل منطقه‌ای حمایت از تروریسم باشد، تا جایی که با وجود تلاش برای مخفی ماندن بازجویی ها از احمد الاسیر، برخی اطلاعات منتشر شده، نشان می دهد که اعترافات وی از ارزش بالایی برخوردار است و به مثابه گنج راهبردی به شمار می آید.  البته نیروهای امنیتی لبنان باید هوشیار باشند که سناریوی ماجد الماجد تروریست سعودی بازداشت شده در لبنان و مرگ مشکوک وی پیش از انجام بازجویی‌های لازم بار دیگر تکرار نشود./1321/ز503/ک
 

ارسال نظرات