۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۴
کد خبر: ۲۸۵۲۶۴
غلامحسین الهام :

عنوان شیطان بزرگ عنوان حقیقی است و ریشه معرفتی دارد

خبرگزاری رسا ـ معاون رییس جمهور سابق، با بیان اینکه عنوان شیطان بزرگ عنوان حقیقی است که ریشه معرفتی دارد، گفت: این جریان شیطانی مقابل جریان روحانی و معنوی است .
عنوان شیطان بزرگ عنوان حقیقی است و ریشه معرفتی دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، غلامحسین الهام، معاون رییس جمهور سابق، عصر پنجشنبه در مسجد العلی در مجمع حامیان تشکیل دولت اسلامی، با اشاره به هشدار رهبر معظم انقلاب نسبت به خطر نفوذ آمریکا و شیطنت های نظام سلطه، گفت: ایشان خواستار دقت و حساسیت شده اند و اگر تعبیر درست باشد «هَل مِن ناصر یَنصُرنی » طلبیده اند.

 

وی آمریکا را یکی از بحث های مورد توجه امام خمینی عنوان و اظهار کرد: عنوان شیطان بزرگ عنوان حقیقی است که ریشه معرفتی دارد. یک جریان شیطانی مقابل جریان روحانی و معنوی است  که در حوزه های سیاسی شناخته شده است.

 

الهام با اشاره به غفلت ها در رفتار های سیاسی، خاطرنشان کرد: گاهی در در رفتارهای سیاسی دچار غفلت می شویم که مسئله امریکا توهمی بوده است یا تمام شده است یا واقعیت ندارد یا حالت خود را از دست داده است.

 

بررسی عملکرد آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران

معاون رییس جمهور سابق افزود: آیا آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران برنامه تغییر دارد یا خیر؟ آیا آمریکا به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران هست یا خیر؟اگر هست چرا؟ و چگونه این تغییر می تواند صورت بگیرد؟ برای جلوگیری از این تغییر چه باید کرد؟ با فرصتها ، موانع و تهدیداتی که در این بخش وجود دارد، چه باید کرد؟

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر آمریکا به دنبال تغییر نیست ، ما با آمریکا چگونه تعامل می توانیم داشته باشیم؟ رابطه با امریکا چه فواید و مضراتی برای ما خواهد داشت؟ آیا با حل مسائل ما با آمریکا ، مشکلات اقتصادی ما حل خواهد شد؟ آیا رشد و توسعه تکنولوزی در این کشور روند رو به صعود خواهد داشت؟ آیا یک سیستم روان ، مقبول و عادلانه و انسان دوستانه ای شکل خواهد گرفت؟

 

الهام در ادامه با اشاره به رفتار آمریکا بعد ازانقلاب اسلامی ایران، گفت: آمریکاییها چند راهبرد متنوع دارند از جمله راهبرد مسائل امنیت ملی آمریکا که تصویب شده است، مقررات و قوانینی که در تهدیدات امنیتی می گیرند و تصمیماتی که بعد از حادثه 11سپتامبر سیاستمداران آمریکایی اتخاذ کرده اند.

 

معاون رییس جمهور سابق، با بیان این که باید به مجموع نگرشها و راهکارهای آمریکایی ها توجه کرد، تصریح کرد: آمریکاییان از نیکسون تا کلینتون مطالب مختلفی به صورت استراتزیک و یا خاطرات بیان کرده اند که باید به آنان نگریست.

 

وی به رفتار آمریکا نسبت به ایران اشاره و اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا جای پای خود را در ایران محکم کرد ، بعد از انقلاب نیز از سال 57 تا سال 58 قضیه لانه جاسوسی امریکا و از سال 58 تا پایان حیات امام خمینی ، چالش گروگانها، بیانیه الجزایر و دعوای حقوقی با آمریکا ؛ که اینها همه تجربیاتی است که از نحوه تعامل با امریکا . قضایای دادگاه لاهه ، جنگ تحمیلی ، واقعه طبس، حمله به ایرباس و مک فایر به دست آمده است.

 

الهام افزود: از سال 58 تا 68 از اولین دولت بعد از ارتحال امام که بحثهای توسعه و ارتباطهای جهانی و بانک جهانی و بحثهای اقتصادی و تنش زدایی مطرح شده است.

 

معاون رییس جمهور سابق، با اشاره به دوره دولت اصلاحات گفت: دوران اصلاحات که ادبیات ما متفاوت است و بحث اصلاحات و گفتگوی تمدنها مطرح گردید که مورد استقبال امریکاییان قرار گرفت.

 

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: ما نیاز به بررسی علمی و کارشناسی در عرصه سیاست خارجی ، اجتماعی ، سیاست داخلی و فرهنگی داریم که باید پاسخ علمی و عقلانی به این مسائل و سوالات داد.

 

امریکایی ها  در جهت تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران حرکت می کنند

وی با بیان این که که امریکایی ها  در جهت تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران حرکت می کنند، گفت: تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران به وسیله کارشناسان امور بین الملل و براساس شواهد و قراین اثبات شده است. آنان عزم جدی دارند و ذات آمریکا این را اقتضا می کند.

 

الهام در ادامه گفت: امام خمینی نظامی بوجود آورد که نه متکی به بلوک شرق باشد و نه بلوک غرب و بعد از فروپاشی شوروی دولتهای انقلابی منطقه که به بلوک شرق وابسته بودند آسیب فراوان دیدند . ما در شرایط سخت جنگ بدون اتکای به بلوک شرق و غرب پیروز شدیم و تسلیم نشدیم.

 

معاون رئیس جمهور سابق، با بیان این که بی آمریکا هم می شود زندگی کرد، افزود : به اسناد لانه جاسوسی آمریکا مراجعه کنید تا برنامه ریزی هایی که امریکایی ها برای تغییر نظام انقلاب اسلامی داشت را ببینید. ما مستقل پیش رفتیم و هویت سیاسی پیدا کردیم و مسائل فرهنگی ما نفوذ پیدا کرد.

 

اسلام یک ظرفیت است

این استاد دانشگاه،  با بیان اینکه اسلام یک ظرفیت است، اظهار کرد:  اسلام در برابر دو قدرت شرق و غرب هویت ایجاد کرد. مبانی فکری ما مهمترین نقطه اختلاف ما با امریکاست. اگر این منظر را حذف کنیم مشکل حل می شود.

 

وی ریشه تجلی و تبلور اسلام از نظر امام خمینی را اسلام ناب عنوان و تصریح کرد: بحث سر اندیشه است و  خاستگاه کاملا سنتی ، فقهی و اسلامی دارد و به سیاست نظر  و با ظلم ستیز دارد .

 

الهام خاطرنشان کرد:  امام در اسلام ناب ، اسلام اموی و اسلام ابوسفیانی و اسلام امریکایی را مطرح می کند، که مبنای اصولی و مکتبی دارد. درنهج البلاغه ، حساسیت امیرالمومنین را نسبت به اسلام عملی چیست ؟ امام علی از این جریان به جد به شیطان تعبیر کرده اند که تعبیرمعرفتی و دینی است.

 

تبیین مرزهای اسلام ناب و اسلام آمریکایی

معاون رئیس جمهور سابق، با اشاره به این که  امام خمینی (ره) در سال 67 مرزهای اسلام ناب و اسلام آمریکایی را تبیین کردند، گفت: با  شهادت عارف حسینی در پاکستان بنیانگذار انقلاب مرز بین اسلام ناب و آمریکایی را مطرح می کند، گروهی که ایشان را به شهادت رساندند بعد از چند سال به فعالیتشان ادامه دادند وهویت تازه پیدا کرد که اسلام داعش را بوجود اورد.

 

وی افزود: عنوان هایی از قبیل داعش  تحت نام اسلام در کشورهای اسلامی ظهور کرد تا اینکه جنگ مذهبی که اسلام را در برابر اسلام قرار داد.

 

الهام، با اشاره به تعریف روشنفکران غیر دینی از اسلام، گفت: جریان لائیک وغیر دینی روشنفکری با مواجهه با اسلام ناب و اسلام آمریکایی، این حرف  را بیان می کنند که هر کدام یک قرائت از اسلام است پس قرائت از اسلام آزاد است.

 

این استاد دانشگاه، نتیجه تنوع و تکثر و پلورالیسم فکری و اندیشه ای را بروز این جنگ های مختلف دانست و اظهار کرد: ما نمی توانیم از مجرای مذهب به یک نظم واحد جهانی برسیم و آنها بهره اش را از نظر معرفتی می برند و این طرف مسلمان به دست مسلمان کشته می شود و بدترین فجایعی که عقل سلیم نمی تواند آنها را بپذیرد به اسم اسلام رد میشود و نا امنی در جهان درست می شود.

 

وی با بیان این که هرچه اسلام ناب پرچم ظلم ستیزی را پایین بیاورد جریان داعش پرچمش بالاتر خواهد رفت، گفت: ما نسبت به اسلام ناب و این پتانسیل مسئول هستیم.

 

الهام خاطرنشان کرد: مهمترین چالش آمریکا نسبت به ما اسلام است و مقام معظم رهبری فرمودند:« به داد برسید مراقبت کنید اندیشه امام تحریف نشود ، این برداشت می تواند ظرفیت را نگه دارد.»

 

وی در ادامه گفت: با تغییر مرزهای جغرافیایی و تجزیه کشورهای اسلامی ، مناقشات قومی و مذهبی می خواهند منازعات را به کشور ما نفوذ دهند./861/پ201/ج

ارسال نظرات