۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۲۸۶۴۹۱
آیت الله مهدوی:

مقدمه اتصال به معبود، انقطاع از غیر است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری مقدمه اتصال را انقطاع از غیر دانست و گفت: بحث انقطاع در مسأله تولی و تبری نیز مطرح است، چرا که برای داشتن تولی نسبت به اهل بیت(ع)، انسان ابتدا باید تبری نسبت به دشمنان اهل بیت(ع) داشته باشد.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در خبرگان رهبری، شب گذشته در سرزمین مقدس تخت فولاد جنب مقبره بابا رکن الدین، گفت: مقدمه اتصال، انقطاع از غیر است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می توان از دنیا استفاده کرد ولی به آن آلوده نشد، افزود: انقطاع یعنی بریدن از غیر، ولی خود انقطاع هدف نیست و هدف اصلی اتصال است، و باید بدانیم مقدمه اتصال به چیزی، انقطاع از غیر آن چیز است.

 

آیت الله مهدوی بیان داشت: بحث انقطاع در مسأله تولی و تبری نیز مطرح است، چرا که برای داشتن  تولی نسبت به اهل بیت(ع)، انسان ابتدا باید تبری نسبت به دشمنان اهل بیت(ع) داشته باشد.

 

نماینده مردم اصفهان در خبرگان رهبری ابراز داشت: اگر انسان بیش از حد نیاز از دنیا استفاده کند موجب دل بستگی انسان نسبت به دنیا می شود به همین خاطر خداوند انسان را به داشتن قناعت دعوت می کند.

 

وی در ادامه افزود: هر حرکتی روحی دارد و روح حرکت ما به سوی خداوند را میزان یقین ما مشخص می کند و هر چه یقین بیشتر انسان بیشتر باشد موجب سرعت بیشتر حرکت ما به سوی خداوند می شود.

 

آیت الله مهدوی گفت با بیان این که داشتن ایمان در حد کمال، موجب دوری انسان از همه گناهان می شود، بیان داشت: شهادت به چیزی دلیلی بر احساس کردن آن چیز است و این شهادت هنگامی به وجود می آید که انسان به یقین برسد.

 

وی جبهه های هشت سال دفاع مقدس را نمونه بارزی از مأمن انسان های اهل یقین دانست و ابراز داشت: وجه تمایز رزمندگان مخلص هشت سال دفاع مقدس  با افراد عادی آن زمان در داشتن یقین بسیار قوی در وجود رزمندگان بوده است.

 

آیت الله مهدوی با بیان روایتی از امام صادق(ع) افزود: کمتر کسی به نعمت یقین متنعم می شود ولی هنگامی که به یقین رسید، از عبادات خود نهایت لذت را می برد.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در ادامه ابراز داشت: داشتن یقین، خضوع و خشوع انسان را در برابر خداوند بیشتر می کند، چرا که  یقین مانعی برای انجام گناه است.

 

وی با بیان راه های رسیدن به یقین ابراز داشت: یقین به دو دسته اختیاری و اجباری تقسیم می شود که دسته اول با تلاش انسان به دست می آید و دسته دوم با مرگ.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه چهل و هفتم سوره مدثر که می فرماید «حَتَّى أَتَانَا الْیَقِینُ» بیان داشت: اکثر مردم بعد از مرگ به یقین می رسند که موجب خسران می شود چرا که راه بازگشتی وجود ندارد.

 

وی با بیان راه کارهای رسیدن به یقین افزود: کوتاهی نکردن در انجام عبادات و تفکر در نشانه های عالم هستی، در رسیدن انسان به یقین بسیار مؤثر است.

 

آیت الله مهدوی گفت: رابطه ایمان و عمل رابطه ای متقابل است که در مراحل اولیه، ایمان روی عمل تأثیر می گذارد و در مراحل بعدی، عمل روی ایمان تأثیر می گذارد.

 

وی در پایان با اشاره به آیه نود ونهم سوره حجر که می فرماید «وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ» بیان داشت: خود یقین گرفتنی نیست و باید برای برخورداری از یقین، دل انسان با انجام عبادات آماده شود./867/203/ب1

ارسال نظرات