۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۲۸۶۶۸۳
در کانون اندیشه جوان؛

نشست غرب پژوهی با موضوع سکولاریسم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست حلقه غرب پژوهی با موضوع سکولاریسم عصر امروز در کانون اندیشه جوان تهران برگزار شد.
کانون انديشه جوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا یقینی، استاد دانشگاه در نشست  حلقه غرب پژوهی با موضع سکولاریسم که بعدازظهر امروز چهارشنبه 18 شهریور ماه در کانون اندیشه جوان برگزار شد، گفت: در عالم تکوین خدا  به انسان اختیار داده است اما در عالم تشریع با وجود اینکه انسان قدرت انتخاب دارد اما حق هر انتخابی را ندارد.

 

وی با بیان اینکه در مسیحیت مسأله الاهیت به جبر تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: در عالم مسیحیت انسان صاحب اختیار است و این با گفته افرادی مثل ابن سینا و مولوی تفاوت دارد، غرب انسان را از ذیل الهی خارج کرده است و معتقد است که خدا به انسان اختیار داده است و انسان به واسطه خدا مختار به انجام هر کاری است و به نوعی مرز بین حق و قدرت برداشته شده است.

 

استاد دانشگاه در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: قدرت انسان تابع قدرت الهی و پرورگار است و خدا اراده کرده است که انسان صالح باشد، از این رو هر چند که انسان قادر به انجام هر کاری باشد باید صالح باشد.

 

یقینی با اشاره به نگاه اسلامی و شیعه نسبت به این قدرت الهی بیان کرد: ولایت انسان ذیل سیطره پروردگار است در حالی که در غرب گفته می شود که انسان آزاد به انجام هر کاری است و خدا نمی‌توانسته که انسان را آزاد قرار دهد.

 

وی با بیان اینکه مبنای حکومت لیبرال دموکراسی این است که چون انسان حق رای دارد می‌تواند سرنوشت خود را تعین کند، گفت: در این نظام افراد با رأی و اراده خودشان و با قرار دادن شخصی به عنوان نماینده خود در حزبی به آحاد یک ملت اعمال حاکمیت می کند.

 

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اهل سنت معتقد به امامت به روایت تاریخی از نسل پیامبر اکرم(ص) هستند، بیان کرد: اهل سنت ولایت سیاسی امامان (ع) را نپذیرفته اند و تنها مسأله خلافت حضرت علی (ع) را قبول دارند حتی اهل سنت نام امام را هم به حضرت علی (ع) ذکر می‌کنند.

 

یقینی با بیان اینکه اهل سنت با در نظر گرفتن جوانی، شوخ طبعی و هلاکت کافران عرب از سوی حضرت علی (ع) را بهانه ای برای نپذیرفتن امامت ایشان عنوان می کنند، اظهار داشت: به همین دلیل آنها ولایت حضرت علی (ع) را کنار گذاشتند و در روایات تاریخی نیز به آن اشاره کرده اند.

 

وی با اشاره به روایی از کتاب «فتح خون شهید» شهید مرتضی آوینی، گفت: شهید آوینی درکتاب فتح خون روایت می کند که وقتی سید الشهدا(ع) به  سپاه حر رسید و با آنها سمت کربلا رفتند، زمانی که وقت نماز فرا می رسد گروه یزید برای نماز به ایشان اقتدا می کند، این افراد سعی داشتند به نوعی دین دارها را فریب دهد و مسأله دین از سیاست جدا است را مطرح کنند.

 

استاد دانشگاه با بیان اینکه تجربه های دینی به ما نشان می‌دهد که به دنبال دین رفتن کار عاقلانه‌ای است، عنوان کرد: یک تجربه دینی آرامش پس از نیایش است و خوشبختی را به همراه دارد، ازدیگر تجربه های امور دینی معجزه است، وقتی علم نتوانسته را درمان پیدا کند شخص با دعا و نیایش و امر ماوراء الطبیعی شفا می یابد و امر طبیعی که تغییر کرده بود به حال طبیعی خود باز می گردد و  نقص فیزیکی را درمان می کند.

 

یقینی با تأکید براینکه گزاره‌ای دینی امری معقول است و از جمله گزاره های دینی کشف و شهودات دینی است، مطرح کرد: افرادی در هنگام مرگ تجربه در آستانه مرگ را تجربه کرده اند و به نوعی بین همه افرادی که مرگ را تجربه کردند و به دنیا باز می‌گردند این تجربه مشابه است.

 

وی با اشاره به تحقیقاتی که گفته می‌شود که افرادی که به خانواده پایبند هستند آرامش بیشتری دارند، گفت: افرادی که معتقد به خدا هستند و اعتقاد به حیات سلامت روانی دارد عمر طولانی‌تری به نسبت سایر افراد دارند، این نگاه سودمند به دین را پراگماتیسم‌ها و آمریکایی‌ها نیز می‌پذیرند که دین برای سلامت جسم و روان سودمند است و اعتقاد به گزاره های دینی سودمند دارند اما در افراد مختلف این امر تفاوت دارد و شخصی ممکن است در معبد و دیگری در کلیسا به این آرامش دست یابد./818/202/ب2

ارسال نظرات