۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۲۸۸۱۸۰

اعطای نشان فرهنگی شهریار به پنج نخبه برجسته منطقه قفقاز

خبرگزاری رسا ـ نخستین جشنواره بین المللی نشان فرهنگی شهریار در آستانه روز ملی شعر و ادب فارسی با حضور میهمانان داخلی و خارجی در تبریز برگزار شد.
مقبره استاد شهريار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، نخستین جشنواره بین المللی نشان فرهنگی شهریار امروز در آستانه روز ملی شعر و ادب فارسی با حضور سفرا و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه و همچنین سرکنسول کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و جمهوری نخجوان تبریز برگزار شد.


بنابر این گزارش، در این جشنواره فرهنگی و پژوهشی که به همت مؤسسه آذربایجان‌شناسی دانشگاه تبریز برگزار شد، پنج نشان فرهنگی استاد شهریار به قاسم علی اوف، علی گوزل یوز، نعمت الدیریم، عیسی حبیب بیگلو و رسول اسماعیل زاده اعطا شد و همچنین ابوالفضل قلی زاده، مهدی نعلبندی و محمود ترابی مورد تجلیل قرار گرفتند.


همچنین در این آیین از احد خرسند آقایی، هنرمند فرشباف تبریزی تجلیل به عمل آمد، ضمن آن‌که امروز تعدادی از شعرای مطرح و مشهور ایرانی و خارجی از کشورهای ترکیه، آذربایجان و جمهوری نخجوان اشعاری را با محوریت استاد شهریار برای حضار قرائت کردند.


احمد فرشبافیان، دبیر جشنواره بین المللی نشان شهریار در حاشیه این مراسم به خبرنگار رسا در تبریز گفت: بیش از 84 اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که از این تعداد پنج نفر به عنوان پدیدآورندگان آثار فاخر در حوزه فرهنگ، ادب و تاریخ آذربایجان حائز نشان فرهنگی و سه نفر حائز دریافت تندیس و لوح شناخته شدند.


گفتنی است، سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به «شهریار» در سال 1285شمسی در تبریز به دنیا آمد و بنا به وصیتش 27 شهریور 1367 در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد.  27 شهریور ماه به مناسبت سالروز درگذشت استاد محمدحسین بهجت تبریز متخلص به شهریار به عنوان روز شعر و ادب فارسی در تقویم ایران ثبت شده است.


محمدحسین بهجت تبریزی در سال 1300 شمسی برای ادامه تحصیل از تبریز عازم تهران شد و در مدرسه دارالفنون مشغول فراگیری علم شد تا اینکه در رشته پزشکی ادامه تحصیل داد، اما پس از حدود پنج سال و پیش از گرفتن مدرک به علت ناراحتی خیال و پیش آمدهای دیگر ترک تحصیل کرد.


شهریار اولین دفتر شعر خود را در سال 1310 شمسی منتشر کرد. بسیاری از اشعار او به فارسی و زبان ترکی آذربایجانی جزو آثار ماندگار این زبان هاست. علاوه بر دیوان فارسی استاد شهریار، منظومه حیدر بابایه سلام که در سال های 1329 تا 1332 سروده شد از مهم ترین آثار ادبی ترکی آذربایجانی شناخته می شود که به بیش از 90 زبان در جهان ترجمه شده است./935/202/ب3

ارسال نظرات