۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۲۹۰۰۷۹

نامه نگاری سینماگران جریان شبه روشنفکری برای بایکوت جشنواره‌ای فیلم مجیدی

خبرگزاری رسا ـ انتشار جزئیاتی از یک گفت‌و‌گوی خصوصی با مجید مجیدی نشان داده که سنگ‌اندازی‌ها در مسیر اکران جهانی فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» از مدت‌ها قبل از پذیرفته شدن این فیلم در جشنواره مونترال کانادا کلید خورده است.
مجيد مجيدي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا،  انتشار جزئیاتی از یک گفت‌و‌گوی خصوصی با مجید مجیدی نشان داده که سنگ‌اندازی‌ها در مسیر اکران جهانی فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» از مدت‌ها قبل از پذیرفته شدن این فیلم در جشنواره مونترال کانادا کلید خورده است؛ صحبت از تلاش‌های سینماگران جریان روشنفکری برای ممانعت از پذیرفته شدن فیلم «محمد رسول‌الله(ص)»‌ در جشنواره مونترال و نیز جشنواره‌های مختلف جهانی است؛ تلاش‌هایی که از نیمه راه به بن‌بست خورده و حالا کشورهای مختلف دنیا متقاضی نمایش فیلمی هستند که جزو 10 نامزد سینمای ایران برای رفتن به اسکار 2016 است.

  

مجیدی این روزها خوشحال است. فیلم او در میان 10 نامزد سینمای ایران برای اسکار قرار گرفته اما «مثلث آنلاین»، سایت متعلق به مجله «‌مثلث‌» به تازگی از نامه نگاری برخی سینماگران ایرانی با رئیس جشنواره مونترال کانادا و تلاش آنها برای ممانعت از پذیرفته‌شدن این اثر سینمایی در این جشنواره خبر داده، اتفاقی که مجیدی را به ابراز گلایه واداشته است. او در یک گفت‌و‌گوی خصوصی از برخی سینماگران ایرانی و نیز از بی‌توجهی برخی رسانه‌ها و روشنفکران گلایه کرده است.

  

داستان ساخته شدن فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» از آنجا نشئت گرفت که مقام والای پیامبر اسلام بارها هدف حمله و توهین رسانه‌های خارجی قرار گرفت؛ بنابراین وقتی که مجیدی آستین‌هایش را برای ساخت این فیلم بالا زد می‌دانست که چه کار دشواری را پیش‌رو دارد؛ او باید اثری را می‌ساخت که در اصطلاح سینمای غرب در رده آثار «بیگ پروداکشن» قرار می‌گرفت؛ فیلمی با بودجه تولید و ساخت بالا تا بتواند به هدف بزرگی که مجیدی در پی آن بود برسد. بخش خصوصی توان تأمین این سرمایه را نداشت. در نتیجه فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» با بودجه دولتی ساخته شد تا هیچ کم و کسری نداشته باشد. مگر سینمای ایران در طول تاریخ خود قرار است چند بار فیلمی با چنین موضوع مهم و حساسی را تولید کند؟! به این ترتیب مجیدی «محمد رسول‌الله(ص)» را ساخت؛ آن هم با نیت اصلاح چهره ترسیم شده از پیامبر در دنیا اما ظاهراً حمایت‌های دولتی برای ساخت این پروژه سینمایی خاری شده در چشم برخی سینماگران ایرانی به ویژه سینماگران جریان روشنفکری.

  

این اظهارات جدید هنگامی مصداق عینی پیدا می‌کنند که بدانیم ماه‌ها پیش جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از پذیرفتن فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» مجیدی سرباز زد و در مقابل فیلم سطحی «تاکسی» اثر جعفر پناهی را پذیرفته و حتی به آن جایزه اهدا کرده است. حالا صحبت از نامه‌نگار‌های برخی سینماگران ایرانی به رئیس جشنواره مونترال کاناداست؛ این سینماگران توهمات سیاسی خود را به این اثر هنری پیوند زده‌اند و در نامه‌شان از اینکه جشنواره مونترال فیلم مجیدی را پذیرفته و به نمایش گذاشته است گلایه کرده‌اند. آنها به مدیر جشنواره مونترال گفته‌اند: «شما به یک سینماگر حکومتی اجازه فعالیت داده‌اید. این فیلم متعلق به حکومت ایران است.»

  

ظاهرا این سینماگران این رفتار را با لابی فراوان در بین مسئولان جشنواره‌های مختلف جهانی تکرار کرده‌اند. یکی از این جشنواره‌ها می‌تواند همان برلیناله یا جشنواره فیلم برلین باشد که فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» را رد کرده بود. همین موضوع موجب ناراحتی مجید مجیدی شده است.

  

از اینکه کدام کارگردان و سینماگر ایرانی در این نامه‌نگاری‌ها مشارکت داشته اطلاعی در دست نیست؛ سیاست کلی این جریان نادیده گرفتن و بایکوت فیلم مجیدی بوده است که می‌توان حدس زد کدام نام بزرگ سینمایی در داخل و خارج از ایران در این اقدام سهم داشته است؛ بزرگ از آن بابت که نامه‌نگاری با مدیران جشنواره‌های معتبر بین‌المللی دنیا نیاز به اسامی بزرگ و شناخته شده سینمایی در قسمت فرستنده سربرگ نامه دارد؛ اسامی که سابقه حضور در این جشنواره‌ها از جمله جشنواره فیلم مونترال را داشته باشند.

  

با وجود این سنگ‌اندازی‌ها، فیلم اخیر مجیدی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره مونترال کانادا به نمایش در آمد، مورد استقبال گسترده مخاطبان این جشنواره قرار گرفت و جلب رضایت این مخاطبان، سانس‌های فوق‌العاده را برای نمایش این فیلم طلبید. مدیر جشنواره فیلم مونترال خود از جمله چهره‌هایی بود که از نمایش «محمد رسول‌الله(ص)» به عنوان فیلم افتتاحیه این جشنواره در پوست خود نمی‌گنجید؛ احتمالاً او خود در دیدار مستقیم با مجیدی به او خبر داده که در پشت پرده برخی سینماگران ایرانی اینگونه سعی کرده‌اند تمام پنبه‌هایی را که او طی سه سال تلاش مستمر تهیه کرده رشته کنند؛ چه بسا شاید اگر نام و آوازه مجیدی برای جشنواره مونترال کانادا مهم نبود این جشنواره نیز تحت‌تأثیر این نامه‌نگار‌ها قرار می‌گرفت اما این تلاش‌ها به بن بست خورد؛ «محمد رسول‌الله(ص)» از سکوی جشنواره مونترال ارتباطش با جهان را سرانجام برقرار کرد و حالا این اثر تاریخی از نقاط مختلف دنیا تقاضاهای زیادی برای نمایش دارد و حتی در لیست 10 نامزد سینمای ایران برای حضور در اسکار 2016 قرار گرفته است./998/د102/س

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات