۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۲۹۰۵۶۳
خطیب جمعه نجف مطرح کرد؛

زیارت میلیونی اربعین در عراق بدون هیچ حادثه‎ای برگزار می‌شود/ آل‎سعود مسؤول کشتار حاجیان در منا است

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه نجف اشرف از عدم تضمین جان حاجیان در موسم حج انتقاد کرد و گفت: آل‎سعود مسؤول کشتار حاجیان در منا است.
حجت الاسلام سيد صدرالدين قبانچي امام جمعه نجف

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدر الدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه‎های نماز جمعه این هفته که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد، به حادثه غمبار کشته شدن حاجیان در منا عربستان اشاره کرد و گفت: اگر کشتار حاجیان در منا به سبب ازدحام جمعیت بود، نشان دهنده سوء مدیریت حکومت عربستان است ولی اگر همان طور که از اخبار فهمیدیم به علت حرکت کاروان ولیعهد این کشور باشد، یک موضوع دیگری خواهد بود که باید حکومت عربستان نسبت به هر دو احتمال پاسخگو باشد و مسؤولیتش را بپذیرد.


وی خواستار تجدید نظر حکومت عربستان در اداره مراسم حج شد و افزود: متاسفانه امسال شاهد حوادث غمبار گوناگونی در مراسم حج بودیم که جان حاجیان هیچ گونه امنیتی نداشت. با این وجود، چه ضمانتی برای جان حاجیان در سال‎های آینده است؟


خطیب جمعه نجف به استقبال خوب مردم عراق از زائران امام حسین (ع) در سال‎های گذشته اشاره کرد و گفت: ملت عراق در حالی هر ساله در ایام عرفه، محرم و اربعین میزبان میلیون‎ها زائر اباعبدالله (ع) است که هیچ گاه چنین حوادث تاسف باری رخ نداده است.


وی از آستان مقدس علوی، حسینی و عباسی، مردم، مراکز خدمت رسانی به زائران و نیروهای امنیتی به دلیل موفقیت در میزبانی از زائران تقدیر و تشکر کرد و خاطرنشان کرد که عربستان برای برگزاری مراسم حج دارای وزارتخانه مستقل و از شرکت‎های خارجی بسیاری بهره می‎برد ولی باز متاسفانه شاهد چنین حوادث غمباری در موسم حج هستیم.


حجت الاسلام قبانچی سازمان ملل را در مقابل آزمان حقیقی دوستی و یا جدیت در مبارزه با تروریسم دانست و تصریح کرد: خروج کشورهای منطقه از بحران تنها با صبر، جدیت، همکاری و بی توجهی به مسائل و منافع شخصی امکان پذیر است.


وی از آمادگی بسیج مردمی و نیروهای امنیتی در آزاد سازی استان الانبار خبر داد و گفت: رزمندگان عراقی همان طور که آمرلی و جرف الصخر را آزاد کردند، توان پاکسازی استان الانبار از لوث تروریسم را دارند.


خطیب جمعه نجف همچنین خروج عراق از بحران اقتصادی، سیاسی و خدمت رسانی به مردم را تنها از راه صبر، همکاری، جدیت و دوری از مصالح شخصی خواند و گفت: اجرای طرح اصلاحات احتیاج به زمان دارد بنابراین ما باید این فرصت را به آن بدهیم که نتیجه مثبتی بتوانیم از طرح اصلاحات دریافت کنیم.


وی ادامه داد: مردم عراق تا هنگامی که با خداوند، اهل بیت (ع) و مراجع در ارتباط باشند و از آنان پیروی کنند هیچ گاه در مسیر بن بست قرار نمی‎گیرند.


حجت الاسلام قبانچی نسبت به  گوش دادن و تاثیر پذیری از کمپ‎های که در شبکه‎های اجتماعی بر پایه دروغ علیه شخصیت‎های دینی و سیاسی ایجاد شده است، هشدار داد و گفت: مردم عراق باتوجه به شرایط کشورشان احتیاج به حمایت و همکاری بیشتر با یکدیگر دارند و نباید از چنین شایعاتی تاثیر بپذیرند./994/ب902/د

ارسال نظرات