۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۳۰۵
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان:

مراسم قالیشویان مشهد اردهال تنها سنت مذهبی ثبت‌شده جهانی شیعیان است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان این که خداوند ۱۳ قرن پیش نعمتی به نام علی بن باقر(ع) را به مردم خطه کاشان عطا کرده است، گفت: مراسم قالیشویان مشهد اردهال تنها مراسم مذهبی جهان تشیع است که به ثبت جهانی رسیده است.
آستان مقدس سلطانعلي ابن امام محمد باقر

حجت الاسلام رضا صادقی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با تبریک عید سعید غدیر خم، گفت: مراسم قالی شویان امسال مصادف با روز اتمام دین و اکمال نعمت شده است.

 

وی افزود: خداوند 13 قرن پیش نعمتی به نام علی بن باقر(ع) به مردم خطه کاشان داده است، چرا که ائمه اطهار(ع) بزرگترین نعماتی هستند که خداوند به امت ارزانی داشته است.

 

حجت الاسلام صادقی با بیان این که حضرت سلطانعلی(ع) نعمتی از وارثان ائمه اطهار(ع) است، گفت: ایشان سه سال در کاشان و حومه مشغول تبلیغ دین مبین اسلام بوده و اولین نماز جمعه را در ایران به پا کرده است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: حضرت سلطان علی(ع) در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری به دست اشرار و به مانند جدش اباعبدالله(ع) به شهادت رسید که هرساله در دومین جمعه مهرماه که مصادف با تاریخ شمسی شهادت ایشان است، مراسم باشکوهی به نام قالی شویان در این منطقه مقدس برگزار می شود.

 

وی با اشاره به این که بدن مطهر علی بن باقر(ع) را بعد از شهادت در قالی نهاده و دفن کرده اند، افزود: سنت قالی شویان به واسطه آن واقعه عظیم بنا شده که در سال گذشته به سبک یونسکو نیز رسید.

 

به گفته وی، تنها سنت مذهبی که از شیعیان به ثبت جهانی رسیده است، مراسم سنتی مذهی قالی شویان مشهد اردهال است.

 

آستان علی بن باقر یکی از قطب های فرهنگی شاخص و ملی ایران است

حجت الاسلام صادقی ضمن تجلیل از مردم ولایی و مسؤولان منطقه جهت برگزاری باشکوه مراسم قالی شویان، گفت: امیدوارم جمعه سوم مهرماه که معروف به جمعه نشلجی ها است نیز با شکوه برگزار شود.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با تأکید بر این که ائمه اطهار(ع) نعمت هستند و علی بن باقر(ع) نیز نعمتی در این منطقه مقدس است، گفت: خداوند می فرماید کوه ها میخ و نگهدارنده زمین هستند و حضرت علی بن باقر(ع) نیز مانند میخی معنوی در این منطقه است که مردم از معنویات و فیوضات و برکات آن بهره مند می شوند.

 

وی با بیان این که مردم کاشانِ 7 هزار ساله همیشه متدین و خدا پرست بوده اند، افزود: ولایتمداری مردم کاشان مرهون وجود علی بن باقر(ع) است.

 

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمود، بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود که یکی از قطب‌های بزرگ، شاخص و ملی ایران، آستان علی بن باقر(ع) است.

 

حجت الاسلام صادقی با تأکید بر همت خیرین و مسؤولان در توسعه عمرانی بقاع متبرکه، گفت: امیدواریم با فراهم شدن امکانات مناسب به دست خیرین، شاهد خدمت رسانی شایسته به زائران باشیم./1307/302/ب2

 

ارسال نظرات