۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۲۹۴۰۸۸
استاد حوزه علمیه:

تولی و تبری اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام الهی خراسانی راز نجات 72 یار سیدالشّهدا در کربلا را در درک واقعی عظمت اهل بیت و پیروی مطلق از ولایت آنها دانست و گفت: اصحاب امام حسین(ع) در کربلا تعجّب می کردند که چرا دشمن این قدر خود را به زحمت می اندازد، امان نامه می فرستد، پیشنهاد رشوه می دهد.
حجت الاسلام الهي خراساني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم استقبال از ماه محرم در مسجد امام رضا دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این مراسم استاد الهی خراسانی برای دانشجویان حاضر در برنامه به سخنرانی پرداخت.

 

مسأله ولایت رمز و راز سعادت انسان هاست

وی گفت: در روزهای پایانی ایام ولایت و روزهای آغازین محرم الحرام هستیم. «ولایت» یکتا کلمه ای است که دهه ولایت را به وصل می کند. خطی که از غدیر شروع شد و تا عاشورا ادامه یافت. کسانی که در عاشورا در برابر سیدالشّهدا ایستادند، همان هایی بودند که در غدیر دل به ولایت پدرش ندادند؛ کسانی اهل ولایت نبودند، علی را در غدیر و حسین را در عاشورا تنها گذاشتند و از همان نسل هم امروز حضرت حجت (عج) را تنها می گذارند.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی اظهار داشت: مسأله ولایت رمز و راز سعادت ما انسان هاست. اگر می خواهیم به کمال خود برسیم، باید زیر سایه ولایت قرار بگیریم. حواسمان هست که چنین دعای سرنوشت سازی را هر روز می خوانیم؟ سوره حمدی که هر روز در نمازهای یومیه مان می خوانیم، دعای اطاعت از ولایت است.

 

وی افزود: «اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم» دعای هدایت است. هدایت به صراط مستقیم کسانی که «اَنعَمتَ عَلَیهِم» خداوند به آنها نعمت داده است و «غَیرِ المَغضوبِ عَلَیهِم وَ لاالضّالّین» یعنی نه خدا برایشان خشم گرفت و نه گمراه می شوند. در جامعه کبیره در وصف اهل بیت می گوییم «اَنتُمُ الصّراط». یعنی این خاندان اند که هادی به صراط و مبیّن حقیقت و سعادت اند.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی با اشاره به سوره مبارکه عصر خاطرنشان کرد: خداوند در سوره عصر تمام انسان ها را زیانکار و خسران زده می داند «اِنَّ الاِنسانَ لَفی خُسر» اما ایمان و عمل صالح را شرط رستگاری و هدایت می شمرد و سپس راه رسیدن به این سعادت را نیز بلافاصله مشخص می کند. «وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر» یعنی برای رستگاری به تواصی نیاز است؛ به راهنمایی و مشاوره نیاز است و انسان به تنهایی نمی تواند هدایت شود.

 

وی ادامه داد: برای راهنمایی گرفتن در این راه پر فراز و نشیب چه کسی بهتر از کسانی که اساسا برای تذکر و هدایت آمده اند. طوری که در وصف پیامبر اکرم(ص) می فرمود «حَریصٌ عَلیکُم» نگفت حَریصٌ عَلی اَموالِکُم یا حَریصٌ عَلی عَشیرَتِکُم، امام به مال و دارایی تو چه کار دارد، او غصه تو  را می خورد و می خواهد خودت را نجات بدهد و این غصّه خوردن و دلسوزی هم تا حدی است که خداوند به رسولش هشدار می دهد که «فَلَعَلَّکَ باخِعٌ نَفسَکَ عَلی آثارِهِم» یعنی این همه غصه و تلاش برای هدایت انسان ها تو را خواهد کشت.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی خطاب به عده ای که ولایت را به معنای سرسپردگی و اسیری می دانند، گفت: یک عده سرسپرده شهوت شدند، یک عده سرسپرده قدرت، عده ای دلداده ثروت شدند و بعضی ها هم به دنبال شهرت رفتند. در این میان، ما نباید سر خود را بالا بگیریم که سرسپرده و دلداده اهل بیت (ع) هستیم و به دنبال فرمان آنها حرکت می کنیم؟ همانطور که شاعری گفت هرکس به کسی نازد و ما هم به علی نازیم.

 

وی تصریح کرد: ما در غدیر راه را پیدا کردیم. بعضی ها گفتند شیعه باید غدیر را عزا بگیرد چرا که خلافت علی بن ابی طالب 25 سال پس از غدیر ممکن شد و غدیرخم سرآغاز همه مصائب و دلسوختگی های شیعیان است. اما ما غدیر را جشن خواهیم گرفت چراکه غدیر نه فقط روز اعلام خلیفه بلکه روز اعلام مسیر بود. شیعه غدیر را جشن خواهد گرفت و مثل عاشورا بر سر دست بلند خواهد کرد و لعنت خدا بر کسانی که غدیر امسال ما را عزا کردند.

 

امیرمومنان هیچگاه برای عافیت طلبی پای میز مذاکره ننشست

حجت الاسلام الهی خراسانی به شبهه دیگری درخصوص ولایت اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: عده ای می پرسند ما باید فقط از خدا بترسیم و فقط تسلیم او باشیم. از این رو چرا تسلیم اهل بیت شویم؟ این یک نوع شرک نیست؟ درپاسخ باید گفت تسلیم کسی باش که تسلیم خدا باشد. اگر آقای ما نمی فرمود «عَلی مَعَ الحَق وَالحَقُّ مَعَ العَلی» ما به دنبال علی نمی رفتیم اما وقتی این وصف برای امیرالمومنین به کار رفت، علی و اولادش هم آقا و سرور ما هستند. علی ای که هیچگاه حق از او جدا نشد، هیچگاه از صراط حقانیت خارج نشد، هیچگاه برایش هدف وسیله را توجیه نکرد و هیچگاه برای عافیت طلبی پای میز مذاکره ننشست؛ نه با معاویه نه با هیچ دشمن متخاصم ظالم دیگری.

 

وی در مدح حضرت علی(ع) ادامه داد: زائر و خاشع شب و شیر غرّان روز، پدر یتیمان کوفه و قاتل قهرمانان عرب، قاضی عدل و انصاف و مرد منبر و محراب و کسی که جُرج جُرداق مسیحی درباره اش گفت علی یگانه مرد عصر ماست و درمیان نسل بشر کسی همانند او زاده نشده است. سبحان الله از این خصایص متعالیه که فرمود متحیّرم چه نامم شه ملک لافتی را.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی در بیان عظمت ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: عظمت علی را که درک کردیم، می بینیم که فرزندانش هم همه دست پرورده خود اویند و در تاریخ احدی به جز پدر، استاد پسر نبوده است؛ طوری که تنها استاد امام صادق(ع)، امام باقر(ع) بوده است، تنها استاد حضرت باقر العلم الاولین، حضرت زین العابدین(ع) است و کسی جز سیدالشّهدا نمی تواند برای امام سجّاد استادی و آقایی کند. شگفتا از چنین خانواده با فضیلتی که جدشان هم پیامبر عظیم الشأن اسلام است و فاطمه معصومه (س) بر ایشان مادری کرده است.

 

فلسفه رفتارهای شگفت انگیز یاران امام حسین در کربلا، باور اصل تولی و تبری بود

وی راز نجات 72 یار سیدالشّهدا در کربلا را در درک واقعی عظمت اهل بیت و پیروی مطلق از ولایت آنها دانست و تاکید کرد: اصحاب امام حسین(ع) در کربلا تعجّب می کردند که چرا دشمن این قدر خود را به زحمت می اندازد، امان نامه می فرستد، پیشنهاد رشوه می دهد و خلاصه این همه تلاش مذبوحانه برای چیست وقتی ما حقانیت اماممان را درک کرده ایم و دست از او برنخواهیم داشت. آن مادر شهید با چه اعتقادی سر بریده پسرش را به سمت خیمه گاه دشمن پرت کرد با این گفته که ما در راه خدا داده ایم و بازپس نمی گیریم. این کارها همه برپایه عظمت ولایت امام است.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی افزود: پس از قائله کربلا، آمدند به مدینه و سراغ امّ البنین را گرفتند. مادری که چهار پسر رشیدش را از دست داده بود، اولین سوالی که پرسید این بود «از حسین چه خبر؟». یعنی پسرانم را دادم به فدای امام زمان. بگویید حال امام چه طور است؟ اساس و پایه این مرتبه از ولایت پذیری، ابتدا درک عظمت حقیقت این خاندان است و سپس تولی با دوستان و تبرّی از دشمنانشان.

 

زیارت عاشورا مبنای سلوک فردی، اجتماعی و سیاسی ماست

وی زیارت عاشورا را اساس رفتار ولایی شیعه چه در جامعه داخلی و چه در جامعه بین المللی دانست و اظهار داشت: در زیارت عاشورا می گوییم «اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَکُم» یعنی من با کسی که با شما کاری ندارد، کاری ندارم ولی کسی که با شما مخالفتی داشته باشد، من هم با او مخالفم. در ادامه می گوییم «وَ وَلیٌ لِمَن والاکُم وَ عَدُوٌّ لِمَن عاداکُم». این قسمت اساس سیاست خارجی حکومت شیعی است، چرا که می گوید دوست و متحد کسی هستم که با شما دوست و متحد است و با کسی می جنگم که با شما بجنگد. همین چهار دستور، مبنای سلوک فردی و اجتماعی و سیاسی ماست.

 

وقتی مذاکره با آمریکا ممنوع است، پس چرا با روسیه و چین و کشورهای دیگر مذاکره می کنیم؟

 

حجت الاسلام الهی خراسانی با اشاره به وضعیت فعلی گروه های سیاسی و موضع گیری های اخیر گفت: به تبع فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص اعلام ممنوعیت برای مذاکره با آمریکا، عده ای می گویند اگر مذاکره و توافق با آمریکا ممنوع است، پس چرا ما با روسیه مذاکره می کنیم؟ چرا با چین و ژاپن مذاکره می کنیم؟ اگر امریکایی ها کافرند، روس ها هم مسلمان و شیعه اثنی عشری نیستند و آنها هم کافرند. پس چرا میان امریکا و سایر کشورها فرق قائلیم؟

 

وی با استناد به زیارت عاشورا به این گفته ها این گونه پاسخ داد: گاهی اوقات یک مطلب برای ما آن قدر گفته می شود که به آن عادت می کنیم و همین عادت، باعث می شود آن حقیقت را نادیده بگیریم. مطابق زیارت عاشورا فرق میان آمریکا و سایر کشورهای غیر اسلامی، به اندازه فرق میان «مَن سالَمَکُم» با «مَن عاداکُم» است. دولتی مثل ایالات متحده موجودیت خود را درجنگ با مستضعفین و جبهه حق تعریف کرده است. دولتی که با بی شرفی میلیاردها دلار بودجه صرف می کند تا کمر ما را بشکند ما چه مذاکره ای با این دولت داریم؟ به همین خاطر ولی فقیه این قدر روی آمریکا حساس اند.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی ادامه داد: اما در طرف دیگر، کشوری مثل روسیه، چین، ژاپن یا کشورهای غیراسلامی دیگری هستند که اساس موجودیت خود را مبارزه با ما نمی دانند و فقط به فکر منافع خودشان هستند؛ ما هم به دنبال منافعمان هستیم و در این حالت، ما مذاکره می کنیم که درمقابل تامین منفعتی از طرف مقابل، منفعتی هم از ما تامین می شود. ما با روس ها و چینی ها و دولت های غیر استکباری دنیا خصومتی نداریم ـ سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم ـ و البته رفاقتی هم نداریم اما درباره دولتی که استراتژی اصلی اش شکستن کمر ماست، وَ عَدُوٌّ لِمَن عاداکُم.

 

وی سیاست پیامبر اسلام را نیز بر همین اساس استوار دانست و خاطرنشان کرد: برهمین مبنا، پیامبر هم جایی مثل صلح حدیبیّه می نشست پای میز مذاکره با کفار و جایی مثل غزوات شمشیر می کشید. زمانی که دشمن یاد گرفته بود احترام بگذارد و اساس موجودیت اسلام را پذیرفته بود، پیامبر هم با منطق گفتگو می کرد طوری که «لَکُم دینُکُم وَلیَ دین»، اما زمانی که کفار و مشرکین کمر به قتل مسلمانان می بستند، شمشیر پیامبر هم در غلاف نمی ماند و درآن زمان «جاهَدَ الکُفّار وَ المُنافِقین». آیات 8و9 سوره ممتحنه به صراحت این مسأله را بیان می کنند.

 

حجت الاسلام الهی در انتها تصریح کرد: البته ما هیچگاه با روسیه و چین و کشورهای دیگر رابطه تولّی نداریم بلکه ما این رابطه را با حزب الله لبنان داریم، با دوستانمان در حزب الله عراق و انصارالله یمن داریم و درحمایت از عزیزان بحرینی و سوری مان دریغ نمی کنیم. حتی حق طلبان آمریکای لاتین هم که مسلمان نیستند اما با استکبارگری مبارزه می کنند، دوست ما هستند. دیر نخواهد بود زمانی که ما با همین دوستان خود به صورت یکپارچه از جای جای این کره خاکی علم مبارزه با استکبار را بلند کنیم و کمر شیطان بزرگ را شکسته و پس از آن هم ان شاء الله این امانت را به صاحب واقعی اش، امام زمان (عج) تحویل بدهیم./863/201/ب1

ارسال نظرات