۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۲۹۵۹۹۳
جهان اسلام در هفته‎ای که گذشت؛

تأکید آیت الله سیستانی بر نزدیک بودن پیروزی بر داعش/ افزایش حملات شهادت طلبانه در فلسطین

خبرگزاری رسا ـ با ادامه حملات رژیم اشغالگر قدرس به مسجدالاقصی، فلسطینیان نیز در حملات شهادت طلبانه، انتقام تعرض های یهودیان افراطی به مسجدالاقصی را گرفتند.
تأکید آیت الله سیستانی بر نزدیک بودن پیروزی بر داعش/ افزایش حملات شهادت طلبانه در فلسطین زهره وضيع- مدير مدرسه علميه خواهران الزهرا(س) بجنورد
 
به گزارش خبرگزاری رسا، ادامه بمباران مواضع داعش و سایر تروریست ها در سوریه از سوی روسیه، حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و حملات شهادت طلبانه فلسطینیان در راس اخبار هفته گذشته جهان اسلام قرار می گیرد.
 
عراق ـ سوریه
 
ـ حضرت آیت الله حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف خواستار پایبندی جوانان به اهداف امام حسین(ع) و برگزاری باشکوه شعائر حسینی(ع) در سراسر جهان شد.
 
ـ حجت الاسلام مکی صافی، نماینده حضرت آیت الله سیستانی با حضور در جمع رزمندگان بسیج مردمی در شهر بیجی استان صلاح الدین، پیام این مرجع تقلید مبنی بر نزدیک بودن پیروزی را به مجاهدان ابلاغ کرد.
 
ـ حجت الاسلام سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق از بی توجهی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در مبارزه با داعش انتقاد کرد و خواستار جدیت آمریکا در مبارزه با داعش شد.
 
ـ حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان این کشور، بر اهمیت یکپارچه کردن تلاشها برای نابودی تروریست های داعش و آزاد کردن همه اراضی اشغال شده عراق تاکید کردند.

ـ ابراهیم الجعفری
وزیر امور خارجه عراق ضمن اعلام این که در میان همسایگان سوریه بیشترین آسیب را عراق دیده است، گفت: دولت متبوعش از طرفداران کناره گیری رییس جمهوری سوریه حمایت نمی کند.

ـ حجت الاسلام سید احمد صافی
نماینده حضرت آیت الله سیستانی در کربلا، از پیروزیهای بدست آمده از سوی نیروهای امنیتی و بسیج مردمی ابراز خرسندی کرد و این نبرد را شریفترین و مقدسترین جنگ تاریخ عراق دانست.

ـ حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی،
امام جمعه نجف اشرف، ضمن تمجید از اقدامات نیروهای مسلح در مبارزه با تروریسم گفت: داعش توانایی ایستادگی در برابر عاشقان حسینی را ندارد و محکوم به جاودانگی در زباله دان تاریخ است.

عربستان ـ بحرین

ـ کمتر از گذشت سه هفته از
فاجعه منا و رسوایی عربستان سعودی در مدیریت مناسک حج، این کشور تصمیم گرفته است تعداد ویزاهای حج عمره را سه برابر کند. دو روزنامه عربی به نقل از "بندر بن محمد حجار،" وزیر حج عربستان، نوشتند از سال آینده هر ماه 1.25 میلیون زائر وارد این کشور می‌شوند. در حال حاضر ماهانه 400 هزار نفر برای انجام مناسک حج در عربستان سعودی حضور می‌یابند.
 
ـ عادل جبیر وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شد که پرونده سوریه و جنگ علیه داعش مهمتر از مساله فلسطین است. وی همچنین از رژیم صهیونیستی خواست که فرصت را غنیمت شمرده و طرح صلح عربی را که همچنان بر روی میز است، بپذیرد.

ـ منابع آگاه خبری در کشورهای حوزه خلیج فارس فاش کردند به علت
وخامت حال پادشاه عربستان، اختلاف بین آل سعود تشدید شده است و پسر وی درصدد به دست گرفتن قدرت است و آمریکایی ها و انگلیسی ها نیز برای حفظ رژیم وهابیت به تکاپو افتاده اند.

ـ ائتلاف سازمان‌های دینی عدالت و صلح،
جایزه بین المللی صلح سال 2015 را به حجت الاسلام شیخ میثم سلمان عضو ارشد مرکز دیده بان حقوق بشر بحرین و مسؤول بخش آزادی‌های دینی این مرکز اعطا کرد.

ـ آیت الله شیخ عیسی قاسم
رهبر شیعیان بحرین با حضور در جلسه رونمایی از شعار امسال محرم الحرام در این کشور با عنوان «عاشورا برای اسلام، برای اصلاح، برای وحدت» تاکید کرد که عاشورا، راه نجات اسلام و الگوی کامل اصلاح است.

ـ جنبش آزادگان بحرین با اشاره به نقش انگلستان در منطقه تاکید کرد که سرویس‌های اطلاعاتی بحرین از سوی انگلستان مدیریت می‌شود. این جنبش در بیانیه‌ای با توصیف عربستان، بحرین و امارات به «
کشورهای سرباز غرب» تاکید کرد که این کشورها آنگونه که گمان می‌کنند، «قدرت منطقه‌ای» نبوده و نخواهند بود.

ـ نبیل رجب رییس مرکز حقوق بشر بحرین با اشاره به تأکید
تشیع انگلیسی بر جدایی دین و شعائر حسینی از سیاست، اظهار داشت که مبلغان جدایی شعائر حسینی از امور سیاسی، مبانی ارزش‌های حسینی را درک نکرده‌اند.

ـ روزنامه الرای الیوم گزارش داد که کشورهای عربی و در رأس آن‌ها عربستان
فشارهای زیادی را به رییس تشکیلات خودگردان می‌آورند تا هر چه زودتر انتفاضه‌ای که در حال شکل‌گیری است را خاموش کنند.

لبنان ـ فلسطین
 
ـ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به شهامت و جانفشانی جوانان فلسطینی در چند روز اخیر تأکید کرد که این جنبش از مقاومت ملت فلسطین و انتفاضه حمایت کامل می‌کند.
 
ـ شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان، عربستان سعودی را حامی گروههای تروریستی القاعده و داعش دانست و به مسؤولان سعودی توصیه کرد که در محاسبات خود در منطقه بازنگری کنند زیرا در غیر این صورت، شکست بزرگی خواهد خورد.
 
ـ شیخ شریف توتیو، یکی از علمای اهل سنت لبنان، گفت که جنگ میان رژیم صهیونیستی و جوانان فلسطینی را نابرابر خواند و رمز پیروزی مدافعان مسجد الاقصی را تکیه بر قدرت ایمان و اراده دانست.
 
ـ جنبش اصلاح و وحدت لبنان در نشست ماهانه خود با صدور بیانیه‌ای نابودی کشورهای منطقه را نتیجه حمایت عربستان، قطر و ترکیه از تکفیری‌ها دانست و اقدامات تروریستی رژیم غاصب صهیونیستی در کرانه باختری و به ویژه مسجد الاقصی را محکوم و اعلام کرد.
 
ـ آیت الله عبدالامیر قبلان، نایب رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان در آستانه ورود به ماه محرم الحرام در پیامی، مکتب امام حسین (ع) و عاشورا را مکتب وحدت و تعاون بین مسلمانان دانست و گفت: یکی از درس‌های بزرگ و تاریخی نهضت عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است.
 
ـ سید علی فضل الله، امام جمعه بیروت از مسلمانان خواست که با آشنایی بیشتر با مکتب عاشورا و نهضت حسینی با مفاهیم اصیل اسلامی، از اختلافات دوری کنند.
 
ـ شیخ ماهر عبدالرزاق، رییس جنبش الاصلاح و الوحده لبنان، جنگهای کنونی در منطقه را توطئه برای انحراف افکار امت اسلامی از فلسطین و مسجد الاقصی خواند و تأکید کرد که فلسطین با یک دهم سلاحهای استفاده شده در منطقه آزاد می‌شود.
 
ـ حجت الاسلام شیخ عباس زغیب، عضو مجلس اعلای شیعیان لبنان از بی غیرتی آل سعود و دیگر حکام عرب نسبت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری به شدت انتقاد کرد.
 
ـ «ابو محمد الجولانی» سرکرده گروه تروریستی «جبهه النصره» ضمن تعیین پاداش برای کسانی که رئیس جمهور سوریه یا دبیرکل حزب الله لبنان را به قتل برسانند، از همه عناصر حاضر در قفقاز خواسته است که همه روس‌ها را بکشند.
 
ـ اسماعیل هنیه نائب رییس دفتر سیاسی جنبش حماس با تاکید بر ضرورت تداوم روند انتفاضه، از عرب ها و مسلمانان خواست تا ضمن حمایت از ملت فلسطین، راه را بر هر گونه دسیسه برای خاموش کردن آتش انتفاضه و سرکوب آن ببندند.
 
ـ معاون رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" تاکید کرد که انتفاضه ملت فلسطین همچنان در مراحل آغازین خود قرار دارد و به همت جوانان فلسطینی که زمام امور در کرانه باختری و اراضی اشغالی سال 1948 را بدست گرفته اند، دامنه این انتفاضه روز به روز گسترده تر می شود.
 
ـ عبدالباری عطوان،تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای خطاب به دولت‌های عربی نوشت که ما از شما حمایت از انتفاضه فلسطین را نمی‌خواهیم، ما می‌دانیم متحدان جدید شما چه کسانی هستند، فقط از شما می‌خواهیم از مشارکت و توطئه‌چینی خود برای سرکوب انتفاضه دست بردارید.
 
ـ شیخ جمال محمد، عضو شورای علمای فلسطین در گفت وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به تلاش شبانه روزی رژیم صهیونیستی برای یهودی سازی قدس از افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در برخی کشورهای اسلامی به شدت انتقاد کرد و این مساله را عامل نفوذ این رژیم در جوامع اسلامی دانست.

ـ اوری مکلب،
خاخام یهودی از ترس تشدید عملیات های مقاومت از تمامی شهرک نشینان خواست تعرض و حمله به مسجدالاقصی را متوقف کنند تا احساسات فلسطینیان بیش از این جریحه دار نشود و در نتیجه عملیات های انفرادی نیز افزایش نیابد.
 
ـ شیخ سعید خالد قاسم، رییس شورای اسلامی فلسطین در گفت وگو با خبرگزاری رسا با تاکید بر مقاوم در برابر زیادیخواهی رژیم اشغالگر اسرائیل خاطرنشان کرد که فلسطینیان پیرو امام حسین (ع) هستند و به ذلت تن نمیدهند.

آفریقا

ـ وزارت اوقاف مصر با محکومیت حمله رژیم اشغالگر قدس به مسجد الاقصی در روزهای اخیر تاکید کرد که تجاوز و زورگویی اسرائیل بزرگترین عامل خشونت و تروریسم است.

ـ الازهر مصر در گزارشی نسبت به افزایش تبعیض نژادی میان مسلمانان و غیر مسلمانان در فرانسه خبر داد و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

ـ خالد الجندی مبلغ اسلامی مصر با انتقاد از سوء استفاده گروه‌های جهادی از مفهوم جهاد تاکید کرد که علاقه داعشی‌ها به اسرائیل از مردم آن بیشتر است.

ـ الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت حملات رژیم اشغالگر قدس به فلسطینی‌ها تاکید کرد که سکوت بزدلانه جامعه جهانی عامل اصلی این جنایت‌هاست.
 
ـ محمد حسنین هیکل روزنامه نگار معروف مصری با بیان آنکه مساله سوریه از موضوع در قدرت ماندن بشار اسد مهمتر است، خواستار مسافرت رییس جمهور کشورش به مصر شد.
 
ـ شیخ محمد زعبی امام جماعت مسجد الخلفاء در طرابلس لیبی از اقدامات آلسعود انتقاد کرد و گفت: آل سعود واژه خادم الحرمین را در راستای اهداف خود تحریف کرده است.

ـ محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر با هشدار نسبت به مفاهیم دینی ناصحیحی که زیر بنای عقاید فاسد گروه‌های تکفیری است، تصریح کرد که الگو قرار دادن دیدگاه‌های ناصحیح از دین، به امنیت جامعه خلل وارد می‌سازد.

ـ یاسر البرهامی معاون مدیر شورای اداری «سلفی‌‌‌‌‌های مصر»یکی از سرکرده‌های جریان سلفی مصر مدعی شده شیعیان تلاش می‌کنند با جذب برخی کاندیداهای انتخابات، به پارلمان مصر نفوذ کنند.

آسیا و اقیانوسیه

ـ اتحادیه علمای یمن با صدور بیانیهای بمباران مجالس عروسی و کشتار مردم بیگناه یمن از سوی متجاوزان را به شدت محکوم کرد.

ـ ریاض یاسین وزیر خارجه دولت مستعفی و فراری یمن با ادعای حمایت دولت عمان از جنبش انصارالله در یمن، این کشور را به انتقام شدید تهدید کرد.

ـ پایگاه خبری رأی الیوم نوشت: شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی به صورت همزمان به مسکو رفتند تا در سایه تحولات کنونی منطقه و جهان، روسیه به آن ها اطمینان دهد و از آن ها حمایت کند.

ـ کمپین میلیونی در صنعا و شماری از استانهای یمن به منظور امضای سند شرف عشیره ای برای آماده باش عمومی در برابر تجاوزگران سعودی به مدت 20 روز آغاز شد.

ـ علما و شخصیت‌های یمنی با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت جنایت‌های عربستان تاکید کردند که سکوت علما در برابر جنایت عربستان با تقوای الهی در تنافی است.
 
ـ مردم مناطق مختلف یمن از جمله شهر مکلا با اشاره به تعطیلی مراکز پلیس از زمان سیطرۀ القاعده بر این شهر در ماه آوریل گذشته، ضمن بازگشایی این مراکز، خواستار خروج نظامیان القاعده از یمن شدند.

ـ کمیته موسوم به کمیته حقوق بشر اتحادیه عرب، ضمن متهم کردن انصار الله یمن مدعی شده این وضعیت در نتیجه اقدامات جنبش انصار الله ایجاد شده و آنها بدنه این کشور را تخریب کرده‌اند.

ـ منابع آگاه یمنی در گزارشی بیان کردند که بیش از 10 هزار کودک در شهر تعز بر اثر بمباران و جنگ علیه این کشور از سوی کشورهایائتلاف به رهبری سعودی ها در هفت ماه گذشته یتیم شده اند.
 
ـ علی عبدالله صالح رییسجمهور پیشین یمن ضمن ابراز تاسف شدید از دخالت آشکار عربستان در امور داخلی یمن تاکید کرد که ایران هیچگونه دخالت نظامی در امور یمن ندارد.
 
ـ وزارت کشور کویت از مردم خواست از هر اقدامی که موجب سیاسی شدن مراسم عاشورا می شود، دوری کنند.
 
ـ محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن ا اشاره به ناکامی نیروهای متجاوز در کنترل بر مناطق جنوبی این کشور گفت که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" عناصر القاعده را در یمن اداره می کند.
 
ـ سرتیپ "شرف لقمان" سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز جمعه اعلام کرد: در حمله موشکی ارتش یمن به پایگاه خمیس مشیط عربستان، مخازن سلاح ارسال شده از سوی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت.
اروپا و آمریکا

ـ شورای حقوق بشر سازمان ملل، درخواست مفتی‌های عربستانی برای حمایت از آن چه «جنگ مقدس» علیه شیعیان و مسیحیان در سوریه نامیدند را محکوم کرده و آن را «به لحاظ اخلاقی نادرست و ممنوع» دانستند. این مفتی‌ها تروریست‌هایی که در سوریه مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شوند را «رزمندگان مقدس» می دانند.

ـ حجت الاسلام سید مرتضی الکشمیری، نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا در خطبه های نماز جمعه در مرکز امام علی (ع) وین، مهاجرت جوانان به کشورهای غربی را دسیسه دشمنان برای منزوی کردن و تضعیف دین خواند.

ـ مردم یکی از شهرهای کانادا با انتقاد از سیاستهای اسلام ستیزانه دولت این کشور، برای حمایت از مسلمانان تظاهرات کردند.
 
ـ مرکز امام حسین (ع) در کانادا اعلام کرد که مراسم عزاداری سید و سالار شهدا (ع) به دو زبان عربی و انگلیسی در این مرکز برگزار خواهد شد.
 
ـ وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود با انتقاد از تبعیض دینی و موارد نقض حقوق بشر در عربستان این موارد را نکبت بار خواند.

ـ فیصل عبدالرئوف دانشمند مسلمان آمریکایی تاکید کرد که رسانههای آمریکا بر شکل گیری عقیده مردم این کشور در مورد اسلام نقش مخربی دارند.

ـ جک کین، تحلیلگر آمریکایی با اشاره به عملیات موفقیت آمیز روسیه علیه تروریست ها، از کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه اظهار نگرانی کرد.
ـ با وجود اقدامات اسلام ستیزان در آمریکا، برخورد اسلامی و رأفت انگیز عده ای از مسلمانان با این افراد موجب شگفتی شده است.
 
ـ نماینده آمریکایی ضمن اذعان به مقاومت مسلمانان در پذیرش فرهنگ غربی، به دلیل عدم پذیرش مهاجران از سوی کشورهای عربی از جمله عربستان، به طور غیر مستقیم از آن ها انتقاد کرد.

ـ به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و دهه اول ماه محرم الحرام، مراسم عزاداری و سوگواری با حضور شیفتگان و عاشقان ثارالله در مرکز امام حسین (ع) در مسجد، حسینیه و مراکز اسلامی آمریکای لاتین برگزار می‎‎شود./847/
ز502/د
ارسال نظرات