۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۲۹۶۳۹۱
استاد حوزه علمیه:

عاشورا درس حق مداری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان روایتی از امام حسن عسکری(ع) که اگر انسان بزرگی حق را ترک کند ذلیل خواهد شد و اگر انسان ذلیلی حق را یاری کند عزیز می‌شود، گفت: عاشورا فقط برای عزاداری و گریه و اشک نیست بلکه برای ما درس حق مداری و پیروی از حق است.
حجت الاسلام شريفاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شریفانی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در مجلس عزاداری اباعبدالله(ع) در دفتر مقام معظم رهبری با بیان این که هرچه به عاشورا نزدیک‌تر می‌شویم شعاع این مصیبت فراگیرتر می‌شود، گفت: نهضت امام حسین(ع) فقط مخصوص شیعیان نیست بلکه پیروان سایر ادیان چه الهی مانند مسیحیان و چه غیر الهی مانند بوداییان برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند.

 

وی با اشاره به این که قیام امام حسین(ع) منحصر به فرد است، خاطرنشان کرد: افرادی که به جنگ اباعبدالله آمدند افرادی پست و رذل بودند که مقام معظم رهبری آنها را اراذل اوباش خواندند زیرا وقتی به پیشینه این افراد نگاه می‌کنیم جز دنیا پرستی و دشمنی با اولیاء خدا چیزی نمی‌بینیم.

 

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: اکثر جنگ‌هایی که علیه پیامبر(ص) و ائمه(ع) به راه انداختند توسط همین بنی امیه بود زیرا هیچ گاه در برابر حق تسلیم نمی‌شدند و نه تنها خودشان به فضیلت  سعادت نرسیدند بلکه در مقابل اهل فضیلت مبارزه می‌کردند.

 

وی با بیان این که امروز روز ورود شبث بن ربعی به کربلا است، افزود: شبث کسی بود که در زمان پیامبر(ص) مؤذن زنی بود که ادعای پیامبری کرده بود؛ بعد وقتی دید اوضاع به نفع اسلام است مسلمان شد و بعد از پیامبر(ص) از اعضای اصلی ثقیفه بود.

 

حجت الاسلام شریفانی اظهار داشت: شبث در زمان خلیفه سوم از کسانی بود که در قتل او مشارکت داشت و به دنبال حضرت علی(ع) برای حکومت رفت؛ شبث در جنگ نهروان مقابل حضرت علی(ع) ایستاد ولی به همراه 9 نفر دیگر فرار کرد و کشته نشد و همین آدم که به تمام معنا از اراذل و اوباش است در کربلا هم حضور دارد و رهبر کسانی است که بر پیکر اباعبد الله(ع) سنگ می‌زدند.

 

وی با بیان روایتی از امام عسکری(ع) که اگر انسان بزرگی حق را ترک کند ذلیل خواهد شد و اگر انسان ذلیلی حق را یاری کند عزیز خواهد شد، گفت: عاشورا فقط برای عزاداری و گریه و اشک نیست بلکه برای ما درس حق مداری و پیروی از حق است.

 

استاد حوزه علمیه افزود: بصیرت در شناخت حق بسیار با اهمیت است و به همین دلیل است که در ادعیه و زیارات این قدر به بصیرت تأکید شده است زیرا سبب شناخت حق از باطل حتی در زمان فتنه می‌شود و شخصی مانند حبیب ابن مظاهر از میان طوفان فتنه که در کوفه بود خود را با بصیرت بیرون کشید و به یاری امام حسین(ع) رفت./843/پ202/ی

ارسال نظرات