۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۲۹۶۷۲۵

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ برگزاری همایش احلی من العسل در جوار 5 امامزاده خراسان شمالی، حسینیه اعظم زنجان با حضور 3500 خادم افتخاری آماده پذیرایی از عزاداران حسینی، وقف یک قطعه زمین برای ترویج فعالیت های قرآنی در طارم، افزایش 30 درصدی وقف های جدید در خراسان شمالی.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، همایش نوجوانان حسینی (ع) «احلی من العسل » به منظور گرامیداشت یاد و خاطره حضرت قاسم ابن الحسن(ع)در جوار 5 امام زاده شاخص استان در روز 6 محرم (28 مهر) ساعت 10 صبح برگزار می شود.

 

مراسم ویژه در آستان مقدس امام زاده سید عباس(ع) بجنورد با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قدرتی و با مداحی آقای مرتضوی برگزار می شود.

 

حسینیه اعظم زنجان با حضور 3500 خادم افتخاری آماده پذیرایی از عزاداران حسینی

 

محمد جواد غم‌پرور ، رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان به هزینه‌های پنهان موجود برای اداره حسینیه اعظم زنجان اشاره و اظهار کرد: برای مثال در محرم سال گذشته فقط 300 هزار لیوان یک بار مصرف خریداری شده بود و باید به این مجموع هزینه‌هایی مانند بسته‌بندی و توزیع گوشت‌های نذری را هم در بین مردم شهر زنجان اضافه کرد که برای هر بسته‌بندی حدود یک هزار و 200 تومان است و این در حالی است که بخش اعظم این کارها توسط شهروندان زنجانی به صورت رایگان برای حسینیه انجام می‌شود.

 

وی از پرداخت وام قرض‌الحسنه به 2 هزار و 143 نفر طی سال گذشته خبر داد و گفت: این وام‌ها به صورت‌های مختلف از جمله وام‌های ضروری، مسدودی، ازدواج، سپرده و با کارمزد 4 درصد پرداخت می‌شود.

 

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان سپرده‌گذاری 6 ماهه توسط درخواست کننده وام را از شرایط لازم برای دریافت وام از صندوق قرض‌الحسنه حسینیه اعظم اعلام و تاکید کرد: مبلغ این وام 5 میلیون تومان و مهلت بازپرداخت آن هم 24 ماه است.

 

غم‌پرور با اشاره به اشتغال 60 نفر در واحد دارالشفای حسینیه اعظم زنجان ادامه داد: این افراد در قالب پزشک، ماما، پرستار، دندان‌پزشک، امور بیمه و خدمات مشغول به کار هستند.

 

وی با بیان اینکه واحد دارالشفای این حسینیه در 13 روز نخست محرم به صورت رایگان به مراجعان خدمات ارائه می‌کند، افزود: در طول ایام سال هم این خدمات با تخفیف به مراجعان ارائه می‌شود هر چند بخشی از مراجعان در طول سال هم خدمات رایگان دریافت می‌کنند.

 

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه طی یک سال گذشته و بعد از 13 محرم، پزشکان عمومی دارالشفای حسینیه اعظم زنجان 25 هزار و 439 مراجعه کننده داشته‌اند، ابراز کرد: مراجعان به واحد دندان‌پزشکی این دارالشفا هم در این مدت 7 هزار و 347 نفر بوده است.

 

غم‌پرور به مراجعه 23 هزار و 561 نفر برای امور پرستاری به دارالشفای زنجان طی یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: واحد مامایی و روانشناسی هم به ترتیب یک هزار و 741 و 40 مراجعه کننده داشته و برای صدور دفترچه سلامت به 35 نفر هم کمک شده است.

 

وی با تاکید بر تلاش انجام شده برای واحدهای زیر مجموعه حسینیه اعظم از جمله دارالشفا تاکید کرد: طی یک سال گذشته برای مراجعان به این دارالشفا 81 میلیون و 500 هزار تومان تخفیف داده شده است.

 

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان از آماده شدن حسینیه اعظم زنجان برای پذیرایی از عزاداران حسینی خبر داد و اضافه کرد: حسینیه اعظم زنجان 3 هزار و 500 خادم افتخاری دارد که در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند که 800 نفر از آن‌ها در واحد انتظامات هستند و وظیفه خطیر راهنمایی و نظم بخش را بر عهده دارند.

 

غم‌پرور از اختصاص یک محوطه 450 متری به منظور انجام اقدامات مربوط به انبارداری مکانیزه در این حسینیه خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این انبار مکانیزه همه نذورات ورودی و خروجی کنترل و ثبت می‌شود.

 

وی به احداث سالن اجتماعات حسینیه اعظم زنجان با 680 متر مربع اشاره کرد و ادامه داد: این سالن در فاز سوم توسعه با 270 صندلی ساخته شده است.

 

وقف یک قطعه زمین برای ترویج فعالیت های قرآنی در طارم

 

 حبیب ابراهیمی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طارم اظهار کرد: ثبت، احیا، حفظ و نگهداری موقوفات چهار وظیفه مهم اوقاف است.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 400 موقوفه در شهرستان طارم وجود دارد، تصریح کرد: اخیرا نیز قطعه زمینی به ارزش 80 میلیون ریال به متراژ 100 متر وقف شد.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طارم با بیان اینکه این زمین برای اجرای برنامه‌های قرآنی و افراد بی‌بضاعت وقف شده است، اضافه کرد: این وقف در قالب برنامه بصیرت عاشورایی به ثبت رسید.

 

وی با اشاره به مشارکت مطلوب مردم شهرستان در عمل به سنت حسنه وقف بیان کرد: اخیرا نیز یک باب منزل مسکونی به ارزش 850 میلیون ریال در شهرستان طارم وقف شده بود.

 

ابراهیمی با اشاره به اینکه امسال یک قطعه باغ زیتون دارای 36 اصله زیتون در شهرستان طارم وقف شده است، اضافه کرد: نیت وقف این باغ هزینه‌کرد آن در امور خیریه بوده است.

 

وی با اشاره به اهدای یک قطعه زمین 250 متری توسط واقف خیراندیش اشرف نجفی اضافه کرد: این وقف به ارزش 300 میلیون ریال اهدای مسجد تشویر طارم شده است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طارم با اشاره به وقف انجام شده در کمک به بیماران به تجهیز بخش پرستاری بیمارستان شهدای طارم اظهار کرد: این وقف توسط مدیریت شرکت صبا به ارزش 30 میلیون ریال به ثبت رسیده است.

 

وی در ادامه با اشاره به سایر اقدامات اوقاف و امور خیریه در ترویج فرهنگ وقف و افزایش تعداد موقوفات شهرستان بیان کرد: در این راستا نسبت به اطلاع‌رسانی موقوفات از طریق اجرای طرح‌های مختلف که هم اکنون بصیرت عاشورایی است، اقدام می‌شود.

 

ابراهیمی با بیان اینکه امسال طرح بصیرت عاشورایی در بقاع امامزادگان هاشم و عوف (ع) آببر، امامزاده جعفر (ع) آب‌بر، امامزاده ماهوری (ع) شیت و امامزاده حیدر (ع) گیلوان اجرایی می‌شود، گفت: حضور کارشناسان روحانیون، نمایشگاه سبک زندگی حسینی، برپایی غرفه‌های گفتمان دینی به سؤالات شرعی مراجعه‌کنندگان از جمله اقداماتی است که در قالب طرح بصیرت عاشورایی انجام خواهد شد

 

افزایش 30 درصدی وقف های جدید در خراسان شمالی

 

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی اظهار کرد: در شش ماه امسال خیران 86 موقوفه جدید به ارزش 45 میلیارد ریال وقف کرده اند.

 

وی افزود: با احتساب ماه مهر خیران در سال جاری تاکنون 91 موقوقه جدید وقف کرده اند.

 

سهرابی اظهار کرد: واقفان این استان در سال گذشته 103 موقوفه وقف کرده بودند.

 

وی افزود: از مجموع موقوفات جدید 78 مورد موقوفه در قالب وقف زمین زراعی، تجاری و ساختمان مسکونی بوده و مابقی نیز در قالب ساخت مسجد و حسینیه است.

 

این مسوول اظهار کرد: نیت وقف ها نیز برای هزینه کرد در حوزه هزینه های فرهنگی و عزاداری ایام شهادت، حوزه علمیه، قرآنی، بقاع متبرکه، ازدواج و سایر است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی از واقفان خواست تا در شرایط امروز جامعه بیشتر وقف به روز داشته باشند تا بخشی از مشکلات جامعه برطرف شود.

 

سهرابی گفت: وقف های جدید در زمینه های وقف برای ازدواج آسان، فرهنگ، آموزش، علم و حوزه های علمیه باشد.

 

وی نیازمندی های استان را شامل ایجاد خوابگاه برای دانشجویان و دانش آموزان، در زمینه های سلامت و آموزش عنوان کرد./1325/ ت303/ف

 

 

منبع:روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

 

ارسال نظرات