۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۲۹۷۳۳۲
در جدیدترین شماره ماهنامه پاسدار اسلام می­خوانیم:

گفتاری از آیت الله مصباح یزدی درباره روش آشناکردن نوجوانان با مسائل بنیادی

خبرگزاری رسا ـ چهارصد و سومین و چهارصد و چهارمین شماره ماهنامه پاسدار اسلام از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.
چهارصد و سومين و چهارصد و چهارمين پاسدار اسلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارصد و سومین و چهارصد و چهارمین شماره ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام ویژه شهریور و مهر 1394 به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیرمسؤولی محمدحسن رحیمیان چاپ و روانه بازار شده است.

 

در این شماره از ماهنامه این عناوین را می‌خوانیم: «رویدادهای ناگوار، حاصل ناگزیر گناه: آیت‌الله جوادی آملی»، «انسان و شأن خلیفه الهی: آیت‌الله حسن‌زاده آملی»، «تفکر گام دوم تأدیب نفس: آیت‌الله مجتبی تهرانی»، «روش آشناکردن نوجوانان با مسائل بنیادی: آیت‌الله مصباح یزدی» و «انتظار مسؤولانه: آیت‌الله سید احمد خاتمی».

 

در بخش «روش آشناکردن نوجوانان با مسائل بنیادی» مطالبی از آیت‌الله مصباح یزدی آمده است که در قسمتی از این متن می‌خوانیم: باید سعی کنیم به نوجوانان بفهمانیم که حق و باطلی هست و تشخیص این دو از یکدیگر احتیاج به مقدماتی دارد و شما در هر سنی هستی که با آموخته‌ها و مطالعاتی که داری می‌توانی درستی و نادرستی برخی از این چیزها را بفهمی.

 

پس از بیان این نکته کلی، می‌توان با بیان چند مسأله ساده، درستی و نادرستی و مفید و مضر بودن برخی از این امور را که به راحتی برای او قابل درک هستند، روشن کرد.

 

در این روش، چون با طرح سؤال از نوجوان خواسته‌ایم خودش فکر کند، هم به او اعتماد به نفس و شخصیت می‌دهیم، هم به او می‌فهمانیم که مسائل پیچیده دیگر هم هستند که جواب آنها به آسانی به دست نمی‌آید و ممکن است در رسیدن به این پاسخ به خطا برویم. بنابراین باید تفصیل قائل شد و این حقیقت را با دلائل متناسب با هر سنی بیان کرد. گمان می‌کنیم این مثال را هر نوجوانی راحت درک کند.

 

اگر به کسی بگویید شنا مطلقا ممنوع است، به او خواهند گفت اولا شنا هم لازم است، هم اسلام به آن سفارش کرده و هم از ورزش‌های مستحب است. در بعضی از روایات آمده است که حق فرزند بر پدر این است که به او شنا یاد بدهد، به خصوص در جایی که اگر انسان شنا بلد نباشد، ممکن است انسان غرق شود.  پس نمی‌توان گفت شنا مطلقا بد است.

 

اما اگر ما گفتیم شنا خوب و مستحب است و ثواب دارد و مسابقه آن هم صحیح است، به این معنا نیست که هرکسی در هرجایی و زمانی و شرایطی برود شنا کند.

 

شنا خیلی خوب است، ثواب هم دارد، در شرع هم تأکید شده است؛ اما انسان ابتدا باید زیر نظر معلم و مربی آموزش ببیند بعد وارد میدان شود. این نکته را هم باید در نظر بگیرد که در جاهایی که متخصصان به عنوان نقاط خطرناک شناسایی کرده‌اند، شنا کردن ممنوع است. محل‌هایی هستند که گاهی کسانی هم که سال‌ها هم شناگر بوده‌اند در آنجا غرق شده‌اند.

 

آیا اگر پدری اجازه بدهد فرزندش در هر جای دریا و هر وقتی که خواست،حتی نیمه شب شنا کند کار خوبی کرده است؟ با این توضیح نوجوان می‌فهمد که نه می‌توان گفت شنا مطلقا بد است، نه، مطلقا خوب، بلکه می‌توان گفت شنا کردن شرایطی دارد.

 

ورود به مباحث عقلی هم ورود در دریایی از مفاهیم و مسائل گوناگون است و هرکسی توانایی حل بعضی از مسائل را ندارد. کسانی که در ابتدای راه هستند مجازند که در حد خود وارد این­گونه مسائل شوند، اما باید مربیانی بر کار آنها نظارت داشته باشند تا اگر اشتباه کردند آنان را راهنمایی و یا منابع برای یادگیری مباحث نظری را به آنها معرفی کنند و اگر سؤالی داشتند به آن پاسخ دهند. باید به نوجوان آموخت که اگر جایی شبهه‌ای برایش مطرح شد، آن را نادیده نگیرد؛ بلکه حتما دنبال کند تا جوابش را بیاید.

 

«پایداری در خط امام، راه پیروزی بر استکبار جهانی»، «بشارت‌های قرآن»، «عملکرد اوباما از جنایت بوش بسیار وحشتناک‌تر است»، «چشم‌انداز تجاوز عربستان سعودی در یمن»، «سلطه یهودیان بر آمریکا از چه زمانی و چگونه شکل گرفت؟»، «نگاهی به نقش رژیم صیهونیستی در تجزیه جنوب لبنان»، «از میان خبرها»، «منظومه اهل دل»، «شاخص‌های خوشبختی»، « سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی/ اعتدال سیاسی یا محافظه‌کاری»، «حدیث جذابیت در اسلام»، «رسالت رسانه در فرهنگ اسلامی»، «حدیث جذابیت شخصیت»، «آسیب‌های اخلاق مدیران از دیدگاه امام رضا علیه السلام»، «حکمت و فلسفه، شاخص‌ترین احکام، از منظر امام رضا علیه السلام»، «عمار یاسر نماد دیانت و بصیرت»، «فیلم محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از منظری دیگر»، «فیلم محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آمیزه‌ای از نور آب و گل‌ها»، «سیاست تا دیانت»، «روحانی‌نمایی و حرمت شریعت»، «نگاهی به تاریخ سینمای ایران(15)» و «بی‌پرده با تاریخ/ شهریور و مهر 1360» از دیگر موضاعاتی است که در این شماره از ماهنامه پاسدار اسلام مطالعه می‌کنیم.

 

چهارصد و سومین و چهارصد و چهارمین شماره ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام در 78 صفحه و به قیمت 5 هزار تومان از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است./998/ن602/ق 

ارسال نظرات