۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۲۹۹۵۷۸
حجت الاسلام پناهیان:

بیانات امام راحل درباره دشمنی با آمریکا، مبتنی بر آیات قرآن کریم است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه تهران گفت: بسیاری از مفاهیمی که امام(ره) به ظاهر برای نخستین بار در جامعه ما مطرح کردند، دقیقا از قرآن گرفته شده بود؛ این کلمات را ما مُد نکرده ایم که برخی فکر می کنند ضد انسانی است.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، شامگاه دوشنبه در اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم مشهد و گرامیداشت چهلمین روز عروج شهدای فاجعه منا که در محل حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن یوم الله 13 آبان، دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی را در راستای دشمنی شیطان با انسان معرفی کرد و گفت: دشمنی شیطان در درجه اول نامرئی بوده و در درجه دوم، دشمنی انسی است که در قرآن به آن اشاره شده؛ از همین رو امام فرمودند «آمریکا شیطان بزرگ است.»

 

وی بیانات امام(ره) در توصیف آمریکا را مبتنی بر قرآن کریم دانست و افزود: بسیاری از مفاهیمی که امام(ره) به ظاهر برای اولین بار در جامعه ما مطرح کردند، دقیقا از قرآن گرفته شده بود؛ برای نمونه در سوره محمد(ص)، مرگ بر کافران عنودی که با مؤمنان ستیز می کنند، مطرح شده و فرموده است «تَعساً لَهُم»، یعنی «نابود باد»؛ در سوره منافقین نیز برای منافقین از عبارت «قاتَلَهُم الله» استفاده شده که همان «مرگ بر منافقی» است که ما می گوییم؛ این کلمات را ما مُد نکرده ایم که برخی فکر می کنند ضد انسانی است.

 
مدیر و مؤسس مدرسه علمیه دارالحکمه تهران در تطبیق دیگر سخنان امام راحل پیرامون استکبارستیزی با آیات قرآن کریم، خاطرنشان کرد: این که امام می فرمودند «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند»، در آیه اول سوره مبارکه محمد(ص) آمده است که می فرماید «الَّذِینَ کَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعمَالَهُم»؛ عبارت «أَضَلَّ أَعمَالَهُم» یعنی آن ها هرچه کار و تلاش می کنند، اثری ندارد.
 
مقاومت استکبار در برابر ما ناشی از جلوه نیافتن تمام حق در رفتار ما است
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به این که آیه شریفه «جاءَالحَق وَ زَهَقَ الباطِل» یعنی «باطل ضعیف تر از آن است که با حق مبارزه کند»، گفت: اگر می بینید امروز استکبار روبروی ما مقاومت می کند، به دلیل این است که ما به طور کامل حق را در رفتار خود جلوه نداده ایم اما برخی گمان می کنند اگر کمی از حق کوتاه بیاییم، دشمنی باطل تمام می شود.
 
وی یادآور شد: اگر خدا ببیند بنده اش آن جا که باید، از ولی خدا و عزت خود دفاع نکرده است، خودِ خدا با این بنده دشمنی خواهد کرد؛ این که کوفیان مبتلا به یزید شدند به این دلیل بود که برای ولی خدا کم گذاشتند؛ کسی که در راه خدا به خوبی انفاق نکند، خدا او را به انفاق برای دشمن خود مبتلا خواهد کرد.
 
بیشترین آموزه های قرآن پیرامون دشمن ستیزی است
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در قرآن کریم بیشترین و بهترین آموزه ها درباره دشمن ستیزی وجود دارد اما متأسفانه به آن کم توجهی می شود؛ آموزه های دشمن ستیزی در سوره محمد(ص) به اوج خود می رسد که خداوند به مؤمنان روحیه ای عالی داده و ضعف دشمن را بیان می کند.
 
حجت الاسلام پناهیان افزود: آمریکا چقدر خرج کرد تا اسراییل را قدرتمند کند؟ نتیجه زحماتش چه شد؟ خدا اعمال آن ها را تباه کرده است؛ دلیلش هم این است که ما از آن ها نترسیم.
 
دشمنی ابلیس با انسان، دنیوی و اخروی است
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین فلسفه وجود دشمن برای انسان از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: هزاران سال قبل از تولد آدم ابوالبشر(ع)، خداوند دشمن او را آفرید و دشمنی ابلیس با آدم یک دشمنیِ دائمی بوده است که در برابر تمام فرزندان آدم(ع) وجود دارد، از همی رو انسان تا بوه و هست دشمن خواهد داشت.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که افزون بر دشمنی ابلیس، نفس اماره انسان نیز دشمن او محسوب می شود، اظهار کرد: در قرآن کریم 88 مرتبه از شیطان یاد شده که در مقایسه با برخی دیگر از مفاهیم قرآنی عدد پررنگی به حساب می آید؛ برای نمونه «دستور به ایمان آوردن» تحت عنوان عبارت «آمِنوا»، 13 بار در قرآن آمده است و در مقابل همین عبارت، 88 مرتبه از شیطان یاد شده است.
 
حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم 25 مرتبه از دشمنی شیطان با انسان تذکر داده و در 5 مرتبه فرموده است «إنَّه لَکُم عَدُوًّ مُبین»؛ یعنی این دشمنی آشکار و سرسختانه است و به نوعی دشمنی ابلیس با انسان را بدیهی اعلام می کند.
 
وی یادآور شد: وقتی فرموده شده «شیطان دشمن انسان است»، یعنی هم دشمن دنیا و هم دشمن آخرت او است؛ باید این باور را به جامعه منتقل کنیم تا کسی تصور نکند که این دشمنی مخصوص آخرت است.
 
مدیر و مؤسس مدرسه علمیه دارالحکمه تهران با اشاره به این که کثرت ذکر دشمنی شیطان در قرآن، با هدف فراموش نشدن این دشمنی است، افزود: وقتی شیطان ما را به نگاه، سخن و شنیدن حرام و به هر عملی که خداوند آن را نهی کرده است، دعوت می کند، دعوت او مستقیما دنیای ما را خراب می کند، اما متأسفانه اکثر مردم این تلقی را ندارند.
 
دلدادگی به سیدالشهدا با بی تفاوتی نسبت به یزید سازگار نیست
حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: شیطان از درگیری بین دو نفر، افسردگی افراد و امثالهم خوشحل می شود چرا که می خواهد انسان خدا را شکر نکند؛ خداوند متعال می فرماید «شیطان برای این که انسان ها مرا شکر نکنند، او را از 6 طرف محاصره کرده است»؛ شیطان نمی خواهد به ما خوش بگذرد.
 
وی با بیان این که قرآن کریم و مظلومیت ائمه(ع) بهترین آموزه ها برای دشمن ستیزی است، تصریح کرد: در رأس مظلومیت ائمه(ع)، مصائب جانگداز سیدالشهدا(ع) است؛ نمی توان گفت ما دلداده حسین(ع) هستیم اما نسبت به شمر، یزید و عمر سعد بی تفاوتیم؛ ما نمی توانیم سبکی اتخاذ کنیم که رهبران دینی ما نگفته اند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تصریح کرد: مسلما «حسین حسین گفتن» بسیار ارزشمند بوده و وجود انسان را نورانی می کند اما در روایت آمده است که در روز عاشورا هزار بار قاتلان ایشان را لعن کنید و به ازای هر لعن یک حسنه برای تان نوشته شده و یک سیئه از شما حذف خواهد شد؛ این روایت به ما درس دشمن ستیزی می دهد./820/202/ب1
ارسال نظرات