۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۲۹۹۸۰۹
وحید جلیلی در دانشگاه فردوسی مشهد:

عده‌ای تلاش می‌کنند چهره ضد آمریکایی امام را کم‌رنگ کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: آمریکا در ایران جنایات بسیاری را مرتکب شده است و حال برخی می‌گویند که چرا مرگ بر آمریکا؛ آنان باید بگویند چرا مرگ بر آمریکا نه؛ مرگ بر آمریکا یعنی درود بر استقلال و درود بر عزت و کرامت.
وحيد جليلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وحید جلیلی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، امروز 12 آبان در همایش «آمریکا بدون روتوش» در دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد به تاریخچه و بررسی روند استکبار ستیزی در تاریخ انقلاب اسلامی پرداخت.

 

وی در ادامه با خواندن صحبت های ریچارد ریکسون، معاون وقت رییس جمهور آمریکا در آذرماه سال 32 در دانشگاه تهران گفت: 16 آذر سال 32 نخستین روزی بود که شعار مرگ بر آمریکا شنیده شد.

 

جلیلی با بیان این که امروز متأسفانه با انواع و اقسام و اشکال مختلف تلاش می شود شعار مرگ بر آمریکا از این مردم گرفته شود، افزود: این افراد باید بدانند که این شعار از 63 سال پیش آغاز شده؛ بنابراین اتفاق تازه ای نیست که بتوان آن را از مردم گرفت.

 

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهدخاطرنشان کرد: پس از 16 آذر سال 32 و کشته شدن سه دانشجو در آن روز تا حدود 10 سال خبری نبود و این گونه گمان می شد که مرگ بر آمریکا از میان رفته است؛ اما سال 42 فریاد مرگ بر آمریکا به رهبری امام از حوزه علمیه شنیده شد که سر و صدای بسیاری ایجاد و امام خمینی(ره) در زندان قزل قلعه محبوس شد.

 

وی ادامه داد: پس از مدتی که امام (ره)  از زندان آزاد شدند در مهر 43 لایحه کاپیتولاسیون به تصویب مجلس رسید و این در حالی بود که یکی از دلایل انقلاب آمریکا که سبب استقلال این کشور از انگلستان شد، همین قانون کاپیتولاسیون بود.

 

امام به دلیل شعار مرگ بر آمریکا تبعید شد 

جلیلی ضمن تاکید بر این که امام(ره) به دلیل مرگ بر شاه تبعید نشد؛ بلکه امام به دلیل مرگ بر آمریکا تبعید شد، خاطرنشان کرد: امام(ره) در سال 42 متوجه سیاست های شوم آمریکا شدند و گفتند «تمام گرفتاری های ما به دلیل آمریکاست» که متأسفانه امروز برخی متوجه نمی شوند.

 

وی با بیان این که بعضی صریح ترین و واضح ترین بدیهیات امام(ره) را درباره آمریکا انکار می کنند، خاطرنشان کرد: امام از سال 42 تا سال 57 در این دوره 15 ساله تلاش کردند که ادبیات مبارزه را به درستی شکل بدهند.

 

امام به دنبال استقلال فکری بود

وی افزود: در سال 57 زحمات جواب داد و انقلاب شد، انقلابی که نخستین شعارش استقلال آزادی جمهوری اسلامی بود، در انقلاب ایران استقلال تنها استقلال سیاسی نبود؛ بلکه استقلال فکری نیز مطرح بود ما که کشور بورکینوفاسو نیستیم که برای استقلال مان نیازمند نظرات و ادبیات مارکسیست باشیم، شاهکار بزرگ امام این بود که استقلال را در ادبیات فکری نیز لحاظ کردند.

 

معاون فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: امام ابتدا استقلال را در حوزه فکر معنا کرد.

 

وی با بیان این که ادبیات امام (ره) امپریالیسم نبود، اظهار کرد: ادبیات امام مبارزه با استکبار طاغوت و شیطان بزرگ بود، برخی تصور می کنند تسخیر لانه جاسوسی در افتادن انقلاب با آمریکاست؛ اما چنانچه دقیق بنگریم تسخیر لانه جاسوسی حتی بیش از آن که به آمریکا ضربه زده باشد ضربه به شوروی و نظریات مارکسیستی بود که دین را افیون توده ها می دانستند.

 

معاون فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: مارکسیست ها براین باور بودند که برای مبارزه باید از دین فاصله گرفت چرا که دین همه ظلم ها را به آسمان نسبت می دهد و این گونه بیان می کند که خدا خواسته است و قضا و قدر شما اینست و با مبارزه امام این تعبیر نادرست از بین رفت.

 

تسخیر لانه جاسوسی آغاز فروپاشی امپریالیسم شوروی

جلیلی ضمن بیان این مطلب که اتفاقی که در 13 آبان 58 رخ داد، ضربه ای همزمان به آمریکا و شوروی بود، گفت: کسانی که در آن دوره از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند نه تنها دین را افیون توده نمی دانستند که دیندارترین افراد در زمان خود بودند وتسخیر لانه جاسوسی آغاز فروپاشی امپریالیسم شوروی بود؛ چرا که با این اتفاق یک مبنا برای مبارزات پیش آمده بود.

 

معاون فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: دعای کمیل خوانان آبروی امپریالیسم آمریکا را بردند و این بزرگترین خطر برای کمونیست بود.

 

وی با بیان این که برخی حرکات انقلابی و شعار مرگ بر انقلاب مردم ایران را یک تب می دانند، در حالی که چنانچه به تاریخ انقلاب ما مرور مختصری داشته باشند خواهند دید که ده ها هزار جوان پای این علم جان خود را گذاشته اند، بیان داشت: 13 آبان 58 اتقاق تلخی برای آمریکا بود آنانی که بسیار راحت وارد ایران می شدند و هر اقدامی که دوست داشتند انجام می دادند و حتی به ارتش خود ایران نیز دستور می دادند که ملت خود را بکشید، برایشان بسیار سخت است که 13 آبان رخ دهد.

 

عده ای هم تلاششان در این مسیر قرار دارد که بگویند امام ضد آمریکایی نبود

جلیلی در ادامه با اشاره به وصیتنامه شهدا مبنی بر این که آنان جان خود را پای این منظومه فکری مرگ برآمریکا گذاشتند، اظهار کرد: عده ای هم تلاششان در این مسیر قرار دارد که بگویند امام (ره) ضد آمریکایی نبود.

 

وی درادامه با طرح این پرسش که آیا شهدای انقلاب اسلامی ادبیات مارکسیستی در مبارزه با آمریکا داشتند؟ خاطرنشان کرد: در آبان 58 اتفاقی که افتاد این بود که مبارزه با آمریکا وارد فاز جدیدی شد که با ادبیات ملکوتی پیوند خورد.

 

آمریکا به اخوان مسلمین رحم نکرد

جلیلی با اشاره به این که آمریکا انتظار داشت امام(ره) انقلاب اسلامی را تحویل آنان دهد، گفت: در همین سال های اخیر فرصتی بزرگ در مصر به وجود آمد ملتی فداکاری کرد و صدها شهید داد؛ اما رهبران آنان اولین کاری که کردند لبخند به آمریکا بود، آنانی که می گویند چرا با آمریکا مبارزه می کنید مشاهده کنند که آمریکا به اخوان مسلمین رحم نکرد و در مدت زمان دو سال انقلاب مصر به باد رفت.

 

وی ادامه داد: امام (ره) از همان روز اول مبارزه متوجه شدند که چنانچه می خواهیم پیشرفت کنیم باید پرچم استقلال مان را بالاتر نگاه داریم و استکبار جهانی را در سطح جهانی مطرح کنیم و 13 آبان 58 نشان داد که باز هم نمی شود مرگ برآمریکا را از مردم ایران گرفت.

 

جلیلی با بیان این که سال ها گذشت و آمریکا بر ما جنگی را تحمیل و خود از آن حمایت کرد، چه اتفاقی افتاده که در دانشگاه های ما برخی در حال بزک کردن آمریکا هستند، گفت: منافقین با حمایت آمریکا، رییس جمهور، نخست وزیر و 17 هزار نفر از مردم کشورمان را ترور کردند و در نهایت پناهنده فرانسه شدند و امروز در دانشگاه های دنیا حرف از حقوق بشر می زنند، آن گاه یک عده در همین دانشگاه های ما شعار می دهند که آمریکا تابع حقوق بشر است، کسانی که این سخنان را می گویند نه به دین شان که باید به عقل شان شک کرد.

 

جنایت های آمریکائیان در دوران پس از انقلاب

جلیلی درادامه به تشریح جنایت های آمریکائیان در دوران پس از انقلاب پرداخت و ادامه داد: امریکایی ها هواپیما ما را زدند و یک عده در داخل می گویند که اشتباه شده بود و بعد می گویند چرا مرگ بر آمریکا شما باید دلیل بیاورید، مرگ بر آمریکا یعنی درود بر استقلال و درود بر عزت و کرامت.

 

وی خاطرنشان کرد: پس از چند سال تکنوکرات ها بر روی کار آمدند و گفتند چرا مرگ بر آمریکا که بار دیگر برخی دیگر از همین جوانان که پرچم مرگ بر آمریکا را به دست گرفتند این بار شهریاری ها این علم را به دست گرفته بودند و این علم با علم سال 42 بسیار تفاوت داشت زیرا در آن دوره آمریکا از ما حق توحش می گرفت و ما در رابطه با حداقل ها با آنان مبارزه می کردیم و اما در این دوره ما در مرز علم با آمریکا درگیر شده ایم و آمریکا از این در هراس است.

 

جلیلی بیان کرد: امروز تقی زاده ها خیال خام کرده اند که مرگ بر آمریکا را از این کشور گرفته اند؛ 60 سال است که بزرگ تر از آنان نیز نتوانسته است این شعار را از ما بگیرد، این نهضت بیدی نیست که به این بادها بلرزد.

 

وی اظهار کرد: برخی ادعا می کنند آمریکای امروز مانند آمریکای 50 سال پیش نیست؛ بله این آمریکا بدتر از آن آمریکاست؛ زیرا آمریکای امروز در شرایطی از کودک کشی حمایت می کند که صحنه تکه تکه شدن کودکان فلسطینی به صورت آن لاین جلوی چشمان جهانیان به تصویر کشیده شده است.

 

معاون فرهنگی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: امروز جنگ ما با آمریکا در قله ها و در مرز علم وجود دارد./934/201/ب1

ارسال نظرات