۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۳۰۰۲۸۶
استاد حوزه علمیه قم تببین کرد؛

راه‌های مبارزه با نفاق

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم راه‌های مقابله با نفاق راشرح داد و گفت: بهترین نوع برخورد با نفاق برخورد مدبرانه و قرآنی است؛ در این شیوه فرد از طریق مقاله و انواع نوشته‌ها و راه‌های مختلف سعی می‌کند ویژگی‌های منافق را در نگاه خداوند و دیدگاه معصومین (ع) را پیرامون انسان‌های منافق صفت در جامعه شرح و بسط دهد و آسیب های اجتماعی این پدیده از جمله بی اعتمادی را به خوبی برای دیگران تبیین کند.
نفاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن دهشیری بعد از ظهر امروز در برنامه دوستانه رادیو معارف با بیان اینکه نفاق از منکرهای آشکار است گفت: سه راه مهم و بنیادین برای برخورد با نفاق به عنوان یک منکر اجتماعی و اعتقادی وجود دارد.

 

وی افزود: اولین شیوه در برخورد با نفاق این است که انسان با فردی که به این خصلت بد اجتماعی مبتلا است از طریق گفت و گو و به شیوه غیر مستقیم وارد بحث شده و نظر چنین فردی را در خصوص نفاق، اعتماد یا عدم اعتماد به منافق و همراهی با او جویا شود و از آن جایی که فرد نمی‌خواهد خود را آلوده به این صفت جلوه دهد با ما همراه شده و نفاق را نقد کرده و متوجه رفتار خود می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: دومین شیوه برخورد با منافق شیوه تعلیلی است یعنی به دنبال علت‌های نفاق در فرد باشیم و بهترین نقشه راه در زمینه معرفی منافق و اوصاف او به مردم قرآن کریم است؛ زیرا قرآن کریم با نهایت دقت ویژگی‌های منافق را شرح داده و مستحب است که ائمه جمعه در روز جمعه سوره منافقون را در راستای معرفی ویژگی‌های منافق برای مردم بخوانند.

 

حجت الاسلام دهشیری سومین روش مقابله با نفاق را روش مدبرانه یا شیوه تدبیری معرفی کرد، گفت: در این شیوه فرد از طریق مقاله و انواع نوشته‌ها و راه‌های مختلف سعی می‌کند ویژگی‌های منافق را در نگاه خداوند و دیدگاه معصومین (ع) را پیرامون انسان‌های منافق صفت در جامعه شرح و بسط دهد و آسیب های اجتماعی این پدیده از جمله بی اعتمادی را به خوبی برای دیگران تبیین کند.

 

وی ادامه داد: اگر این روش‌ها کارساز نبود در نهایت باید با فرد منافق قطع رابطه کنیم تا او متوجه اشتباهات خود شود زیرا فرد وقتی تنها ماند فرصت تفکر نسبت به اعمال و رفتار خود را پیدا می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر با نفاق مقابله نشود اعتماد اجتماعی در جامعه از بین می رود، یادآور شد: با نفاق هم مانند سایر منکرات اجتماعی قبل از اینکه در جامعه به یک عادت و سنت تبدیل شود باید به مقابله برخاست و آن را درمان کرد./968/پ202/ف

ارسال نظرات