۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۳۰۰۳۶۴
با حضور سید جواد طاهری؛

اجرای نمایش «مده آ » و برگزاری نشست تخصصی تئاتر

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی تئاتر در قالب جشنواره‌ی تئاتر «اولین تجربه»، با حضور سید محمد جواد طاهری برگزار شد.
تئاتر

به گزارش خبرگزاری رسا، اهالی تئاتر قم در چهارمین روز برگزاری جشنواره تئاتر «اولین تجربه» در سالن سوره حوزه هنری قم به تماشای نمایش «مده آ» نشستند. این اثر که نوشته‌ی «می یاتورن کویست» است، به کارگردانی «بهنام البرزیان» و بازی «زینب طاهری» و «حسین اعلایی» آماده اجراء شد. با پایان دومین اجرای این نمایش، نشست تخصصی تئاتر با حضور سید محمد جواد طاهری آغاز شد. طاهری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی است و بازیگر و کارگردان صاحب‌نام سینما و تئاتر ایران.


طاهری بحث خود را با لزوم هماهنگی و هارمونی در عناصر بصری هر اثر هنری شروع کرد و گفت: «کارگردان باید بتواند همه عوامل را در راستای ایده‌ی خود به کار ببندد تا لذت و فایده را برای مخاطبان فراهم کند.»


وی نمایش را هم‌چون ساختمانی دانست که باید عناصر متفاوت در آن تحت شرایط لازم، ترکیب شده و بنای مورد نظر را بسازد، طاهری در ادامه سخنانش گفت: «بنابراین شناخت تمام عناصر و عوامل موجود در تئاتر برای اجرای یک نمایش لازم و ضروری است.»


این کارگردان تئاتر در ادامه، شناخت مقوله نشانه شناسی و اهمیت آن در زبان کارگردان را مطرح نمود  و کارگردان‌ها را به شناخت دقیق آن توصیه کرد.


سید محمد جواد طاهری، وظیفه‌ی کارگردان را به  نمایش در آوردن چرا‌ها، انگیزه‌ها و علت‌های هر عمل دانست که در جزء جزء یک اثر و دیالوگ به دیالوگ نمایشنامه وجود دارد. این کارگردان تئاتر برای انتقال بهتر مباحث مطرح شده به هنرجویان حاضر در جلسه، بخش ابتدایی نمایشنامه «مرغ دریایی» نوشته «آنتوان چخوف» را بصورت عملی و با کمک گرفتن از حاضران در جلسه کارگردانی نمود.


این نشست تخصصی با نقد و بررسی جنبه‌های بازیگری و کارگردانی  نمایش «مده آ» به پایان رسید./843/د101/ف

 

منبع: روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قم

ارسال نظرات