۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۳۰۰۵۱۵
کارشناس معارف رادیو و تلویزیون:

همسایه با ایمان سبب آرامش و امنیت خانواده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سعیدی رعایت حقوق همسایگان را از مهم‌ترین دستورات رسول خدا(ص) به مسلمانان خواند و گفت: اسلام دین صلح و هم زیستی مسالمت آمیز است،‌ اما انسان وقتی می‌خواهد محل زندگی خود را انتخاب کند قبل از اینکه به خانه و محیط آن توجه کند باید از احوال همسایگان آن محیط جویا شود زیرا همسایه در آرامش و در تربیت فرزندان انسان نقشی کلیدی و بسیار مهم دارد
ترويج سبک زندگي اسلامي با کليدهاي زندگي حجت الاسلام محمد سعيدي آريا، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد سعیدی آریا، کارشناس معارف رادیو و تلویزیون، شامگاه امروز در برنامه کلیدهای زندگی از رادیو معارف با اشاره به اینکه اسلام دین صلح و هم زیستی مسالمت آمیز است، گفت: در اسلام هیچ چیز به اندازه حقوق دیگران و حقوق بندگان خداوند محترم شمرده نشده است.

 

وی افزود: انسان حق ندارد حریم دیگران را زیر پا بگذارد و این حریم ها نه تنها در جلوی فرد بلکه در پشت سر او هم محترم شمرده شده است به همین دلیل غیبت و بدگویی بدترین نوع گناه در جامعه اسلامی است زیرا انسان با این کار حق و حقوق دیگران را زیر پا می گذارد.

 

پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: یکی از کسانی که نیکی به او و رعایت حقوقش بسیار سفارش شده و بیان شده که انسان باید مقامش را ارجمند و گران مایه بدارد همسایه است.

 

حجت الاسلام سعیدی گفت: از حضرت علی(ع) روایت شده که فرمودند  «رسول خدا(ص) به حدی به ما نیکی کردن به همسایه را سفارش می‌کرد که ما تصور می‌کردیم همسایه از همسایه ارث می‌برد»، بنابراین همسایه از خانواده به انسان نزدیک‌تر است و همسایه خوب برای همسایه اش مایه آسایش و آرامش فکری است.

 

وی افزود: انسان باید در ارتباط با همسایه خود خدا را در نظر بگیرد و سعی کند به گونه‌ای با همسایه و اطرافیان خود رفتار کند که نبودش موجب دلتنگی دیگران شود نه اینکه وقتی رفت دیگران از رفتنش خوشحال شوند.

 

کارشناس معارف رادیو و تلویزیون با بیان اینکه انسان باید مقام همسایه را بسیار ارج نهد، ادامه داد: احترام به همسایه زندگی را برای انسان شیرین می‌کند و همسایه مؤمن باید از حال همسایه خود در هیچ شرایطی بی‌خبر نباشد و در مشکلات در کنار همسایه اش مانند یک برادر حضور داشته و او را یاری کند.

 

حجت الاسلام سعیدی یادآور شد: انسان وقتی می‌خواهد محل زندگی خود را انتخاب کند قبل از اینکه به خانه و محیط آن توجه کند باید از احوال همسایگان آن محیط جویا شود زیرا همسایه در آرامش و در تربیت فرزندان انسان نقشی کلیدی و بسیار مهم دارد و اگر در یک محیط همسایه ها از نظر فرهنگی خوب نباشند نمی‌توان انتظار داشت که انسان در تربیت دینی فرزندانش بتواند موفق شود./968/پ202/ف2

ارسال نظرات