۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۳۰۱۲۱۵
نمایشگاه مطبوعات؛

عضو کمیته نشریات آستان قدس رضوی: انتشار بیش از 100 عنوان نشریه از سوی آستان قدس در طول انقلاب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ محمدیان از انتشار بیش از 100 نشریه از سوی این آستان در طول انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: هم اکنون 45 عنوان نشریه در حال فعالیت هستند که از این میان 15 عنوان نشریه از مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار بوده و از میان این نشریه‌ها، 5 عنوان «آموزه‌های حقوق کیفری»، «آموزه‌های فقه مدنی»، «آموزه‌های فلسفه اسلامی»، «آموزه‌های قرآنی» و «پژوهش‌های اجتماعی اسلامی» متعلق به دانشگاه علوم اسلامی رضوی است.
محمد حسن محمديان رييس گروه تبليغي و اجتماعي و عضو کميته نشريات آستان قدس رضوي

محمد حسن محمدیان، رییس گروه تبلیغی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی فرهنگی و عضو کمیته نشریات آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با نگاهی اجمالی به فعالیت نشریات آستان قدس رضوی از برپایی غرفه این آستان در نمایشگاه مطبوعات خبر داد.

 

 

وی اظهار داشت: آستان قدس رضوی با برقراری غرفه‌ای در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها،‌ در پی معرفی محصولات متنی و نشریات خود و نیز گفت‌وگو با صاحبان اندیشه برای انتشار در نشریات و هفته نامه آستان قدس رضوی است.

 

رییس گروه تبلیغی و اجتماعی آستان قدس رضوی بیان کرد: آغاز فعالیت نخستین نشریه آستان قدس رضوی در تابستان سال 1339 کلید خورد و نخستین شماره نشریه مذکور با عنوان «نامه آستان قدس» انتشار یافت.

 

وی ادامه داد: این جریده با انتشار 39 شماره تا بهمن 1355 به حیات خود ادامه داد و البته این نشریه تنها نشریه وابسته به آستان قدس رضوی بوده که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی انتشار می‌یافته است.

 

 

محمدیان ابراز کرد: سال 1361 شروع فعالیت نخستین نشریه آستان قدس رضوی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود؛ تدوین و چاپ نشریه «مشکوة» آغاز نخستین گام در ورود تخصصی به حوزه نشریات و تولید و انتشار علوم و معارف اسلامی و اهل‌بیت(ع) به شمار می‌رود؛ انتشار مشکوة شروعی نو برای مطبوعات آستان قدس رضوی محسوب می‌شود.

 

وی افزود: از زمان انتشار نشریه مشکوة تاکنون، با توجه به گستردگی نهادها و سازمان‌های آستان قدس رضوی و با تأکید بر فعالیت‌های فرهنگی، تعداد نشریات آستان قدس رضوی مجموعا به بیش از 100 عنوان رسیده است که البته ادامه راه بسیاری از آن‌ها در طول سالیان دچار نوسان و فعالیت آن‌ها متوقف شده بطوری که در سال 1393 در مجموع 45 عنوان نشریه فعالیت داشته‌اند.

 

عضو کمیته نشریات آستان قدس رضوی با بیان این‌که 15 عنوان نشریه‌ از مجموع 45 نشریه در حال نشر، دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، خاطرنشان کرد: از میان این 15 نشریه، 5 عنوان «آموزه‌های حقوق کیفری»، «آموزه‌های فقه مدنی»، «آموزه‌های فلسفه اسلامی»، «آموزه‌های قرآنی» و «پژوهش‌های اجتماعی اسلامی» متعلق به دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشغول به فعالیت هستند.

 

 

وی یادآور شد: همچنین دو عنوان نشریه «قدس» و «زائر» متعلق به مؤسسه فرهنگی قدس و دو عنوان نشریه «پژوهشنامه خراسان بزرگ» و «چاپ و نشر» متعلق به دانشگاه امام رضا(ع) به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

 

محمدیان تأکید کرد: فصلنامه «کتابداری و اطلاع رسانی» به صاحب امتیازی سازمان کتاب‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، «مشکوة» به صاحب امتیازی بنیاد پژوهش‌های اسلامی و «آستان هنر» متعلق به مؤسسه آفرینش‌های هنری در حال فعالیت هستند.

 

 

وی گفت: مجله razavi international journal of medicine نیز به صاحب امتیازی بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشغول به فعالیت هستند.

 

عضو کمیته نشریات آستان قدس رضوی تصریح کرد:‌ همچنین از این تعداد نشریات، 6 عنوان با درجه علمی، پژوهشی، 3 نشریه با درجه علمی ترویجی و 4 نشریه با درجه علمی تخصصی منتشر می‌شوند.

 

وی در پایان گفت: نشریات موجود در چهار دسته «نشریات علمی» با 19 عنوان، «نشریات خبری، اطلاع رسانی و آموزشی» با  19 عنوان، «نشریات دانشجویی» با 12 عنوان منتشر می‌شوند و 3 نشریه نیز به صورت الکترونیکی فعالیت می‌کنند./997/پ200/ف2

ارسال نظرات