۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۳۰۲۵۳۵
با موضوع «مصادیق حسنات»؛

نشست تخصصی پنجمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان توجه به درخواست‌های فرزندان و همسر را نوعی حسنه دانست و گفت: باید توجه داشته باشیم که آمار بالای طلاق به دلیل بسیاری از بی‌توجهی‌ها به خواسته و نیازهای همسران است عدم جلب رضایت همسران از اصلی‌ترین دلیل طلاق‌های امروزی است.
حجت الاسلام ارزاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی شب گذشته در نخستین نشست تخصصی پنجمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان که با موضوع «مصادیق حسنات» برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره زاون قوکاسیان گفت: باید توجه داشته باشیم که هر کسی با هر دین و مذهب و یا افراد بی دین و آزاده نیز می‌توانند کار خیر انجام دهند و این هنرمند مصداق بازری برای این اظهار نظر است بنابراین تولید اثر درباره استاد «زاون قوکاسیان» به نوعی کار حسنه تلقی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان این که دین نزد خدا به معنای تسلیم بودن محض در برابر خداست، اظهار کرد: از این رو باید توجه داشته باشیم که اخلاقیات بدون خدا نیز می‌تواند به گونه‌ای مصداق حسنه باشد و از این رو چنانچه این عمل لباس قرب الهی و خداباوری بر تن کند جایگاه بالاتری دارد ولی با این حال هرگز نمی‌توان گفت چنانچه فردی کار خیری انجام دهد ولی خدا محور نباشد کار خیر نیست.

وی با اشاره به این که هر آنچه که انسان را به لحاظ جسمی و روحی مسرور کند به گونه‌ای حسنه تلقی می‌شود، اظهار کرد: هر آنچه که زمینه شادی و سلامتی انسان را فراهم آورد حسنات و کار خیر است و هنرمندان می‌توانند با ابزاری که در دست دارند و بیش از هر چیز مورد توجه عموم مردم جامعه است نسبت به تغییر فرهنگ جامعه اقدام کنند و در این راستا وظیفه ما معرفی مصادیق واقعی و گسترده حسنات است و باید مصادیق فراموش شده حسنات را در جامعه احیا کنیم.

حجت الاسلام ارزانی در ادامه با اشاره به آمار بالای طلاق و آمار پایین زاد و ولد در جامعه خاطرنشان کرد: از این رو با توجه به نیاز فعلی جامعه باید نسبت به ترویج سنت حسنه ازدواج و تولد فرزندان برای تداوم نسل فرهنگسازی لازم با استفاده از ابزار فیلم در دستور کار باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: برای مثال کوتاه کردن زمان رسیدگی به تصادفات، ارائه خدمات مورد نیاز از جمله فتوکپی و ... در ادارات را می‌توان از مصادیق حسنات عنوان کرد.

وی با بیان این که یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما در ترویج فرهنگ حسنات تغییر جغرافیای ارزشی است، ادامه داد: متاسفانه از دین تنها چند بخشی از آن نسبت به دیگر بخش‌ها پررنگ شده است و از این رو باید نسبت به ترویج و پررنگ کردن دیگر مصادیق دینی در جامعه بکوشیم چرا که این بی توجهی موجب عدم توجه جوانان و دور شدن آنها از دین شده است.

حجت‌الاسلام ارزانی دوستی با اهل بیت را نیز از دیگر مصادیق حسنات دانست و تصریح کرد: فراهم آوردن رفاه و آسایش دنیایی برای خود و دیگران نیز از دیگر مصادیق حسنات است.

وی گفت: آسایش دنیا خوب است و برخی بر این اعتقادند که امامان معصوم (ع) همیشه در فقر و تهی دستی زندگی می‌کردند و این در حالی است که ائمه نیز متناسب با مقتضیات زمان و وضعیت زندگی مردم دوران زندگی و حکومتشان زندگی می‌کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به این که بسیاری از پیامبران ما نیز دارای ثروت فراوان بوده‌اند، ابراز داشت: در این راستا باید توجه داشته باشیم که ما باید از همه امکانات و لوازمی که آسایش را برای ما فراهم می‌کند استفاده کنیم ولی نباید به مال دنیا وابستگی پیدا کنیم.

وی توجه به درخواست‌های فرزندان و همسر را نوعی حسنه دانست و افزود: باید توجه داشته باشیم که آمار بالای طلاق به دلیل بسیاری از بی‌توجهی‌ها به خواسته و نیازهای همسران است عدم جلب رضایت همسران از اصلی‌ترین دلیل طلاق‌های امروزی است.

حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به این که نماز و معنویت از دیگر مصادیق حسنات است، اظهار کرد: انسان‌ها دارای چهار دسته نیاز از جمله نیاز مادی، معنوی، عقلی و روحی هستند که برای رفع هر یک از این نیازها باید آموزش‌های لازم را از بدو تولد دریافت کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه در خصوص برطرف کردن نیازهای معنوی آنطور که باید آموزش‌های لازم را به جوانان ارائه نکرده‌ایم، گفت: از این رو باید توجه داشت که اگر هنرمندان با شناخت نسبت به تهیه آثاری در این زمینه فعالیت کنند می‌توانند نقش بسزایی در گرایش جوانان به سمت رفع نیازهای معنوی خود داشته باشند.

وی در ادامه ارتباط جشنواره حسنات با بدنه دانشگاه‌ها را امری مهم دانست و بیان کرد: این ارتباط نباید به زمان جشنواره ختم شود بلکه باید این جشنواره ارتباط مستمری را با دانشگاه‌ها در طول سال داشته باشد./1304/پ202/ب

ارسال نظرات