۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۳۰۲۹۰۵
امام جمعه اهر:

آثار علامه جعفری در میان نخبگان جامعه نیز غریب است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که تاکنون ده‌ها جلد کتاب با موضوعات مختلف از علامه جعفری به چاپ رسیده است، گفت: متأسفانه آثار علامه جعفری حتی در بین نخبگان جامعه هم غریب است.
علامه جعفري

حجت الاسلام ناصر حاجی‌زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، که همزمان با سالروز ارتحال علامه جعفری ترتیب یافت، اظهار داشت: ارزش و منزلت هر کس به کاری است که انجام می‌دهد و ارزش علامه جعفری و امثال آن بزرگوار به آثار ماندگار و جاودانه‌ ای است که از خود به یادگار گذاشته اند.


وی خاطرنشان کرد: علامه از جمله متفکرانی است که نظرات خود را براساس زمان و به روز بیان می‌کرد و در واقع با زمان تطبیق می‌داد. استاد جعفری با قرآن و زبان تفسیر این کلام الهی به شکل کامل آشنا و معتقد بود که در مسیر علم و دانش توقف راه ندارد، متأسفانه آثار علامه جعفری حتی در بین نخبگان جامعه هم غریب است.


امام جمعه اهر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز شخصیتی علامه جعفری را پیوند همه اقشار جامعه و ارتباط برقرار کردن آحاد جامعه با سخنان، گفتار و منش اسلامی دانست و گفت: علامه اگر تنها به شرح کتاب‌های فلسفی یا حاشیه زدن بر کتابهای فقهی می پرداخت، هرچند به عنوان یک اندیشمند اسلامی قابل ارج بود، ولی هیچ گاه متفکر روزگار خود تلقی نمی شد.


وی افزود: رسالت یک اندیشمند اسلامی در عصر حاضر اقتضا می کند که از مفاهیمی چون حقوق بشر، انشان شناسی، شبهات کلام جدید و فلسفه دین، فلسفه ی تاریخ، حقوق زن، نقد اندیشه های غربی و دهها مسئله دیگر سخن بگوید که خوشبختانه علامه جعفری از معدود متفکرانی است که در این عرصه ها به اندیشه و تفکر پرداخته است.


حجت الاسلام حاجی‌زاده با بیان این‌که تاکنون ده‌ها جلد کتاب با موضعات مختلف از علامه جعفری به چاپ رسیده است، تصریح کرد: ایشان طی 12 سال کامل‌ترین کشف الابیات مثنوی مولوی در 4 جلد رحلی تحت عنوان «از دریا به دریا» منتشر شده است که اثری ماندگار و منحصر به فرد به شمار می رود.


وی ادامه داد: شرح و تفسیر نهج البلاغه علامه جعفری در 27 جلد نیز به زبان فارسی چاپ و منتشر شده است که بایستی از سوی نخبگان جامعه مورد توجه قرار گیرد، ضمن این‌که استاد در زمینه بررسی و مقایسه افکار مولانا با فلسفه ها و جهان بینی های شرق و غرب اثری با عنوان مولوی و جهان بینی ها دارد که بسیار ارزشمند است.


عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با اشاره به برخی آثار علامه جعفری در زمینه فلسفه، منطق، اصول، حقوق بشر، فقه، علوم سیاسی، روان شناسی، علوم تربیتی، معارف اسلامی، نظریه زیبایی و هنر در اسلام، مباحث کلامی و ... اظهار داشت: مکاتبات علمی علامه جعفری با «برتراند راسل» فیلسوف شهیر انگلیسی که طی آن، استاد جعفری به برخی از نظریات راسل انتقاد کرده نیز اثری قابل توجه است./935/302/ب2

ارسال نظرات