۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۳۰۳۱۵۱
حجت‌الاسلام والمسلمین کبیر مطرح کرد؛

ضرورت «خمینی شناسی» برای خودی‌ها و غیرخودی‌ها

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ضمن ابراز تأسف از انتساب برخی سخنان به امام خمینی(ه)، خطاب به کسانی که در سخنان و مقالات‌شان از روی غرض‌ورزی علیه امام(ره) سخن‌پراکنی می‌کنند، اظهار داشت: اول خمینی‌شناس بشوید، آن‌وقت هرچه خواستید بگویید.
حجت الاسلام والمسلمين يحيي کبير

حجت‌الاسلام والمسلمین کبیر، عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره بحث ولایت فقیه از منظر امام خمینی(ره)، گفت: امام راحل در کتاب ‌البیع در بحث ولایت فقیه می‌گوید ولایتِ افقه بعینه، ولایت و زعامت اجتماعی رسول‌الله است؛ یعنی کسی حق ندارد جلوی حکم ولی فقیه بایستد.

وی ضمن ابراز تأسف از این‌که برخی افراد از سخنان امام خمینی(ره) سوءاستفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: امام راحل در کتاب‌البیع چهارده صفحه راجع به ولایت فقیه بحث کرده است؛ اما برخی افراد مغرض یا جاهل تنها یک جمله از ایشان را مطرح می‌کنند و می‌گویند چرا امام خمینی یک فقیه غیرمعصوم را عین معصوم قرار داده است.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به مبانی کلامی این بحث ابراز داشت: شهید مطهری در کتاب ولاء و ولایت‌ها می‌گوید ما سه نوع ولاء داریم؛ ولاء علمی، ولاء بر جان و جهان یا همان ولایت تکوینی و ولاء سیاسی و زعامت.

وی افزود: امام خمینی(ره) در کتاب‌البیع تصریح می‌کنند که من نمی‌گویم ولایت مطلقه فقیه، بعینه ولایت تکوینی ائمه است؛ امام راحل می‌فرمایند ولاء سیاسی و زعامت فقیه بعینه ولایت رسول الله است.

استاد فلسفه و عرفان دانشگاه تهران با تأکید بر این‌که فقهای شیعه در عصر غیبت بر ولایت زعامت فقیه اتفاق دارند ولی در محدوده آن اختلاف نظر داشته‌اند، گفت: هیچ کسی قائل نیست که فقیه، ولایت تکوینیِ ائمه اطهار را نیز دارد؛ زیرا این حرف در حد کفر است.

وی بار دیگر ضمن ابراز تأسف از انتساب برخی سخنان مغرضانه به امام راحل خطاب به کسانی که در سخنان و مقالات‌شان از روی غرض‌ورزی علیه ایشان سخن‌پراکنی می‌کنند، اظهار داشت: اول خمینی‌شناس بشوید، آن‌وقت هرچه خواستید بگویید.

شاگرد شهید مطهری گفت: ارکان و مبانیِ فلسفه‌ مدنیِ امام خمینی(ره) مانند جامعه‌شناسی، حکومت‌شناسی، سیاست‌شناسی و حقوق مدنی در آثار ایشان معلوم است؛ اما کسانی که دید مدنی ندارند متوجه نیستند و فکر می‌کنند امام در جماران فقط سخنرانی کرده و تمام شده است؛ در حالی‌که امام چون با مردم حرف می‌زد ساده‌گو بود، ولی مبانی ارائه می‌داد.

وی در پایان با ابراز تأسف شدید از کسانی که دروس حوزه علمیه را به بهترین شکل خوانده‌اند اما از خط فکریِ امام غافل‌اند، گفت:سخنان امام تنها حرف نیست که بگوییم برای زمان و مکان خاصی بوده است، امام(ره) تنها حرف نمی‌زد، خط می‌داد؛ به خاطر همین اصرار می‌کنیم چه در بعد فردی چه اجتماعی و چه حکومتی از خط فکری، اخلاقی و عملی امام خمینی(ره) دور نشوید. /845/ت302/س

 

ارسال نظرات