۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۳۰۳۲۱۱

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ 32 نفر زائر بار اولی از همدان به مشهد مقدس اعزام می شوند، امضای تفاهم‌نامه همکاری قرآنی سازمان اوقاف و آموزش و پرورش، هفته وقف فرصتی برای تبیین عملکرد اوقاف است، اعزام 90 نفر زائر باراولی از شیراز به کربلای معلی، آغاز رقابت 400 قاری و حافظ گیلانی در مسابقات استانی قرآن کریم از اخبار کوتاه سازمان اوقاف است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد کاروند افزود: در راستای اجرای امینانه نیات واقفین خیر اندیش مرتبط با زائران حرم رضوی32 نفر از زائران استان همدان در قالب طرح " میقات الرضا"، برای اولین بار به بارگاه نورانی امام هشتم ، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) اعزام شدند.

 

وی تاکید کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، زائران روز گذشته از محل آستان مقدس امامزاده عبدا... (ع) شهرستان همدان به این سفر نورانی اعزام شدند.

 

حجت الاسلام کاروند با بیان اینکه سازمان اوقاف در این طرح کشوری، ویژه برنامه های فرهنگی را نیز برای زائران در نظر گرفته ،خاطر نشان کرد: علاوه بر زیارت حرم رضوی ، زائران، روزانه میهمان برنامه های متنوع فرهنگی آستان قدس رضوی خواهندبود.

 

امضای تفاهم‌نامه همکاری قرآنی سازمان اوقاف و آموزش و پرورش

دراین مراسم که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و ، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برگزار شد تفاهم‌نامه همکاری مسابقات قرآن رده شکوفه‌ها بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی در این مراسم با تأکید بر اینکه قرآن حیات‌بخش زندگی فردی و اجتماعی انسان‌هاست، بر لزوم اعتلای فعالیت‌های قرآنی در کشور با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف تأکید کرد.

 

وی افزود: معضل اساسی فعالیت‌های مختلف در کشور ما انجام کارها به صورت انفرادی است و تک‌روی است و در این زمینه مقام معظم رهبری فرمودند یکی از مشکلات ما این است که کارهای دسته جمعی را بلد نیستیم لذا ما باید این مسائل را از میان برداریم.

 

حسینی با اشاره به امضای این تفاهم‌نامه خاطرنشان کرد: امضای چنین تفاهم‌نامه‌ای در حقیقت انجام یک کار قرآنی است چراکه قرآن کریم همواره بر وحدت و انسجام میان مسلمانان تأکید دارد.

 

مسئول مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: اگر بخواهیم فرهنگ قرآنی را اعتلا بخشیم ناچار هستیم که با یکدیگر همکاری کنیم ضمن اینکه همکاری این دو سازمان تنها به اینجا ختم نخواهد شد و اگر بنای خیری باشد حتماً همکاری‌ها ادامه می‌یابد.

 

وی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه به گونه‌ای تنظیم شده که تداخلی میان فعالیت‌های این دو سازمان پیش نیاید، گفت: با توجه به تقسیم ‌بندی فعالیت‌هایی که انجام شد قرار شد تا مسابقات قرآن زیر 18 سال و در رده دانش‌آموزی با همکاری سازمان اوقاف و آموزش و پرورش برگزار شود.

 

مسابقات در حوزه دانش‌آموزی به عهده آموزش و پرورش است

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم که در حاشیه برگزاری گردهمایی رؤسا و کارشناسان ادارات قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در شیراز برگزار شدگفت: براساس این تفاهم‌ نامه مسابقات در حوزه دانش‌آموزی به عهده آموزش و پرورش گذاشته شده است .

 

وی با بیان اینکه مساعدت‌های مالی در برگزاری این مسابقات از سوی سازمان اوقاف صورت خواهد گرفت، گفت: به‌عنوان مثال در برگزاری مسابقات مرحله آموزشگاهی، سازمان اوقاف تأمین جوایز نفرات اول، مرحله دوم و سوم، تأمین حق‌الزحمه داوران و غیره را به عهده دارد.

 

مسیب‌زاده تأکید کرد: آنچه که در این بحث بسیار حائز اهمیت است، هم‌افزایی میان این دو نهاد است و قرار است تا کار مشترکی صورت گیرد ضمن اینکه تلاش می‌کنیم تا از تجربیات سازمان اوقاف نیز بهره برداری کنیم.

 

هفته وقف فرصتی برای تبیین عملکرد اوقاف است

حجت الاسلام ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در سومین جلسه هماهنگی و برگزاری هفته وقف اظهار کرد: هفته بزرگداشت وقف، فرصتی مناسب جهت تبیین عملکرد اوقاف در بخش های مختلف است.

 

وی تصریح کرد: باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی از این فرصت در راستای پیشبرد اهداف اوقاف و امور خیریه بهره برد.

 

جوانبخت خواستار تشکیل جلسات ستاد هفته وقف به صورت منسجم و منظم شد و گفت: در این جلسات با همفکری و همدلی بهترین راهکارها و جذابترین روشها برای اجرای سیاستها و برنامه های ابلاغی سازمان اتخاذ شود.

 

وی اجرای برنامه ها با طرح و برنامه ریزی قبلی را مهم خواند و گفت: اگر اجرای برنامه ها با طرحی از پیش تعیین شده و اصولی همراه شود، می تواند ظرفیتی مناسب برای تحقق اهداف فراهم کند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: برنامه های هفته وقف باید از حالت کلیشه ای خارج شده و با طرح های ابتکاری و نو نسبت به تبیین و تشریح عملکرد اوقاف و کارکردهای وقف اقدام شود.

 

جوانبخت افزود: باید همه گروههای هدف اوقاف از جمله مستأجرین، متولیان، واقفان، خیرین، رسانه های جمعی، جامعه قرآنی و ... درگیر برنامه های هفته وقف باشند تا خروجی برنامه هابه سمت تحقق اهداف که همان جلب رضایت عموم و افزایش موقوفات جدید و عام المنفعه است، سوق یابد.

 

 اعزام 90 نفر زائر باراولی از شیراز به کربلای معلی

سید حمیدرضا نبوی خاطر نشان کرد: بنا به نیات مرحوم واقف زائران جهت شرکت در مراسم اربعین توسط دو دستگاه اتوبوس به کربلای معلی اعزام می شوند.

 

وی ادامه داد: اعضای این کاروان سوم 3 آذر ماه از محل حسینیه آقا باباخان در شیراز به عتبات عالیات اعزام خواهند شد.

 

متولی موقوفه آقا بابا خان اظهار داشت: مرحوم آقا بابا خان در سال 1238 ه.ق به دلیل عشق به امام حسین(ع) و با وجود داشتن 8 فرزند، تمام اموال و دارایی خود را برای ترویج فرهنگ شیعه و زنده نگه داشتن راه سید الشهداء(ع) و برپایی هرچه با شکوه تر مجالس آن حضرت به نام ایشان وقف کرد و با این عمل نیکو ، نام خود را پس از 200 سال زنده نگه داشته است.

 

آغاز رقابت 400 قاری و حافظ گیلانی در مسابقات استانی قرآن کریم

حجت الاسلام عادلی با اشاره به رقابت بیش 400 قاری و حافظ گیلانی در سی و هشتمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم گفت : سی و هشتمین دوره مسابقاتی استانی قرآن کریم گیلان در رده سنی بالای 18 سال ازامروز سه شنبه 26 آبان در سالن همایش‌های اداره کل مخابرات استان آغاز شد .

 

 وی با بیان اینکه این مسابقات تا 29 آبان ادامه دارد خاطرنشان کرد : 400 نفر از نفرات برتر مسابقات قرآنی شهرستانی گیلان در این دوره از مسابقات به رقابت به یکدیگر خواهند پرداخت .

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان یادآورشد : در مجموع 23 نفر ازافراد برگزیده این دوره از مسابقات شامل13برادر و 10 خواهر به مسابقات کشوری قرآن کریم که کرمانشاه برگزار می‌شود ، راه خواهند یافت .

 

وی با بیان اینکه در بخش قرائت برادران سهمیه استان گیلان در مسابقات کشوری قرآن کریم ، پنج نفر است ، گفت : فلاح تبسم چهره نفر چهارم رشته قرائت مسابقات کشوری درسال گذشته و حسین رفیعی نفر اول مسابقات قرآن کریم دانشجویان کشور به طور مستقیم وارد مسابقات کشوری می‌شوند.

 

عادلی با اشاره به حضور 20 هزار نفر از قرآن آموزان گیلان در مرحله شهرستانی مسابقات قرآن کریم گیلان یادآورشد: مسابقات شهرستانی قرآن کریم گیلان از 28 شهریور تا 18 مهر در 14 شهرستان برگزار شد و نفرات برتر به مسابقات استانی قرآن کریم راه یافتند .

 

وی یادآور شد: سی و هشتمین دوره سابقات استانی قرآن کریم گیلان در 11 رشته حفظ پنج، 10 و جزء20، حفظ کل، ترتیل، قرائت، اذان، دعاخوانی، ابتهال، تواشیح، همخوانی و معارف قرآن کریم برگزار می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان از همکاری پنج داور خواهر و هشت داور برادر در برگزاری این دوره از مسابقات خبر داد و گفت: ویژگی داوری در مسابقات استانی قرآن کریم گیلان این است که برخلاف معمول که در این مرحله از مسابقات از داوران ملی بهره برده می‌شود با توجه به ارتقای سطح داوران گیلانی از اساتید استان برای داوری این مسابقات استفاده می‌شود.

 

 وی گفت: در این دوره از مسابقات ، استانداری گیلان ، اداره کل مخابرات ، شهرداری رشت ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت و معدن ، نیروی انتظامی ، صدا و سیما ، دارالقرآن بسیج سپاه قدس گیلان و منطقه آزاد تجاری بندرانزلی با اداره کل اوقاف گیلان همکاری می‌کنند .

 

عادلی همچنین افزود : مراسم اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم گیلان ، چهارم آذر 94 در مجتمع شهید مطهری بندرانزلی برگزار می‌شود./1325/ت303/ف2

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات