۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۳۰۳۳۱۴
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم:

ترویج فرهنگ کتابخوانی راهکار حل معضلات اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جباری، اقبال عمومی به کتابخوانی را بسیار کم ارزیابی کرد و گفت: مردمی که کتابخوان باشند، فرهنگ اجتماعی بالاتری خواهند داشت و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه از بسیاری معضلات اجتماع را حل خواهند کرد؛ از این‌رو نویسندگان و ناشران وظیفه‌ای سنگین در راستای اصلاح اجتماع بر عهده دارند.
حجت‌الاسلام امير عطاءالله جباري، مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام امیر عطاء الله جباری، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در نشست فعالان نشر و استاندار و مدیر کل ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به ارزش کتاب و کتابخوانی در دین مبین اسلام گفت: رهبر معظم انقلاب به عنوان ولی فقیه و مرجع دینی تصریح دارند «کتاب و کتاب خوانی نه اینکه امر شخصی بلکه واجب دینی است....اگر نظام جمهوری اسلامی در کتابخوان شدن مردم موفق باشد، بخش بزرگی از رسالت خود را انجام داده است».
 
حجت الاسلام جباری ادامه داد: مردمی که کتابخوان باشند، فرهنگ اجتماعی بالاتری خواهند داشت و بدون هیچ کار دیگر فرهنگی بسیاری معضلات اجتماع را حل خواهند کرد؛ از این‌رو نویسندگان و ناشران وظیفه‌ای سنگین در راستای اصلاح اجتماع بر عهده دارند.
 
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با اشاره به روز کتابدار و کتابخوانی و سالروز درگذشت علامه طباطبایی ابراز داشت: نباید کتابخوانی را به یک روز در سال محدود کرد و کمبودها را در این یک روز یا یک هفته در سال تنها مرور و پس از آن این مشکلات را فراموش کنیم؛ همه می‌دانیم که اقبال به کتاب وجود ندارد.
 
وی موفقیت ایجاد انگیزه در مردم جهت خواندن کتاب را منوط به راه افتادن یک نهضت فراگیر دانست و اظهار داشت: اگر مردم طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب «کتاب را جزو سبد ضروری خانواده بدانند» قطعاً مشکلات چرخه کتاب حل خواهد شد.
 
حجت الاسلام جباری در نقل قسمتی از بیانات رهبری خطاب به مسؤولان گفت: ایشان فرمودند «من با مشغله‌ای که دارم ورود پیدا می‌کنم به کتابخوانی و مردم را دعوت به کتابخوانی می‌کنم و کتاب معرفی می‌کنم و هر کسی لازم است که در حوزه خود به این بخش ورود پیدا کند» در این زمینه اگر تمام مسؤولان از ائمه جمعه تا مدیران ادارات این همت را به خرج دهند، سطح فرهنگ مردم به صورت عمومی بالا می‌آید.
 
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان قم تصریح کرد: کتابخانه برای مردم درست می‌کنیم تا مردم استفاده کنند؛ در حالی که اقبال عمومی به این بخش از فرهنگ وجود ندارد؛ اهل فرهنگ باید مردم را به کتابخوانی دعوت کنند و ما ظیفه داریم تا مانند کالاهای دیگر جهت جذب مردم کتاب را در معرض دید مردم قرار دهیم و با تبلیغ کتاب‌های مختلف در فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنند.
 
وی با اشاره به کاستی‌های بخش عرضه کتاب گفت: کتاب را تولید می‌کنیم و پس از آن به انتظار این می‌نشینیم تا کسی بیاید و این کتاب را از ما بخرد؛ در صورتی که ما باید خدمات، کالا و کتاب خود را به مردم عرضه کنیم.
 
حجت الاسلام جباری در پایان گفت: مردم باید زیر بمباران تبلیغاتی کتاب قرار گیرند؛ فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه کتابخوانی بسیار مهم است و در دنیا کسی را سراغ نداریم که به مسأله فرهنگ اینچنین توجه داشته باشد؛ بنابراین امیدوارم فعالان عرصه فرهنگ نیز در این بخش همت بیشتری به خرج دهند و گره مشکلات فرهنگی بویژه کتابخوانی را بگشایند./836/پ202/ف2
ارسال نظرات