۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۳۰۳۴۹۴
در نشست بررسی کرسی‌های شیعه‌شناسی در غرب مطرح شد؛

تحقیق 4 دانشگاه اسراییل درباره اندیشه تشیع/ تأسیس دانشکده فقه اسلامی در هاروارد

خبرگزاری رسا ـ رئیس مؤسسه شیعه شناسی گفت: چهار دانشگاه بزرگ در اسرائیل برای ضربه به مکتب تشیع تحقیق می‌کنند، چنان که دانشکده فقه اسلامی در هاروارد با حمایت مالی «شیخ زائد» حاکم سابق امارات با هدف ضربه زدن به گفتمان ولایت‌فقیه تأسیس‌شده است؛ بنابراین در حال حاضر جهان تشنه دریافت اندیشه شیعه و الهیات اجتماعی شیعیان است.
نشست علمي نشست علمي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود تقی‌زاده داوری، رئیس موسسه شیعه شناسی در نشست «بررسی کرسی‌های شیعه‌شناسی در غرب» با ارائه گزارشی از مراکز آکادمیک مهم اسلام‌شناسی و شیعه شناسی مغرب زمین گفت: حوزه‌های علمی شیعه به بیان بیشتر علما از زمان شیخ مفید و در محله «کرخ بغداد» ایجاد شدند که افرادی مانند «سید مرتضی»، «سید رضی» و «شیخ طوسی» از آن مکان بودند.

رئیس موسسه شیعه شناسی اظهار داشت: شیخ طوسی حوزه علمیه نجف را راه‌اندازی کردند که تا امروز مرجع علمی جهان تشیع بود، ولی بدون هیچ اغراقی هم اکنون حوزه علمیه قم به اندازه نجف، لبنان و مصر کار می‌کند.

وی افزود: حوزه علمیه قم و نجف امروزه تشیع شناسی را که شیخ مفید و شیخ طوسی بنا نهاده بودند، به‌طور تخصصی و گسترده تداوم بخشیدند.

دانش‌آموخته دانشگاه منچستر انگلیس در ارتباط با سابقه مطالعات شیعه شناسی در مغرب زمین گفت: امروزه همه مستشرقان معتقدند مطالعات شیعه شناسی در مغرب زمین توسط «ایگناس گلدزیهر» که دبیرکل جامعه یهود مجارستان بود انجام شد و از او به‌عنوان پدر شیعه شناسی معاصر نام برده می‌شود.

وی در ادامه ضمن معرفی اندیشمندان غربی مختلف حوزه شیعه و اسلام‌شناسی گفت: «برنارد لوئیس» اولین شخصی بود که واژه اسلام هراسی را در غرب مطرح کرد.

رئیس موسسه شیعه شناسی در ارتباط با مهم‌ترین ویژگی‌های مطالعات اسلامی در دپارتمان شرق‌شناسی غرب اظهار داشت: رویکردهای استعماری محسوس، بهره‌گیری از استادان بهایی و یهودی و مسیحی، بهره‌گیری از منابع اهل سنت در مطالعه تشیع و ورود به اسلام و تشیع از طریق زبان‌شناسی فارسی و عربی از جمله این ویژگی‌هاست.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده داوری با تأکید بر اینکه در اسرائیل چهار دانشگاه بزرگ بر روی مسئله شیعه کار می‌کنند گفت: آنها در حدی در این زمینه پیشرفت کرده‌اند که حتی استادان شیعه شناس بسیار ماهری به دیگر نقاط دنیا صادر می‌کنند.

وی افزود: هزینه دانشگاه مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه آکسفورد را سعودی‌ها می‌دهند و متأسفانه فردی مانند «رابرت گلیو» با اینکه جایزه مطالعه اندیشه سیاسی اسلام را از دست مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه قم گرفته بود، افکار جدیدی برای شیعه نوشته است.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده داوری تأکید کرد: دانشکده فقه اسلامی در هاروارد با حمایت مالی «شیخ زائد» حاکم سابق امارات با هدف بی‌ریشه جلوه دادن ولایت‌فقیه در اسلام تأسیس‌شده است.

این دانش‌آموخته دانشگاه منچستر انگلیس در پایان با تأکید بر اینکه شیعه در حال حاضر در اوج اقتدار علمی قرار دارد گفت: در حال حاضر جهان تشنه دریافت اندیشه شیعه است و الهیات اجتماعی که شیعیان دارند باید در دنیا منتشر شود./1325/د101/ف2

 

منبع: روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی

ارسال نظرات