۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۳۰۳۵۰۴
با مراجعه به کلام اهل بیت؛

علامه طباطبایی روش جدیدی را در تفسیر قرآن پدید آورد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان این که علامه طباطبایی چشمه‌های زلالی را در بیان آیات قرآن بر حوزه علمیه گشوده است، گفت: اگر شخصیت هایی همانند آیت الله جوادی آملی نبودند تا موارد را تبیین کنند شاید این مسائل همیشه مخفی می ماند.
حجت الاسلام احمد فرخ فال مدير حوزه علميه قم  دوازدهمين همايش اساتيد تفسير قرآن کريم در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد فرخ فال، مدیر حوزه علمیه استان قم در دوازدهین همایش اساتید تفسیر که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره علامه طباطبایی وآیت الله مؤیدی قمی گفت: آیت الله مؤیدی قمی با اخلاص کامل برای پیگیری کارها و احیای علوم قرآنی قدم برمی‌داشت.


وی افزود: تلاش این مفسر قرآن در وضعیت پویای تفسیر امروز حوزه علمیه بسیار اثرگذار بود، روزی کرسی‌های تفسیر در حوزه علمیه از تعداد انگشتان دو دست فراتر نمی رفت؛ اما امروزه بیش از 400 تدرس تفسیر در حوزه علمیه وجود دارد.


رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان این که علامه یک حرکت تفسیری جدید را آغاز کرد، اظهار داشت: چه بسا زمانی که علامه این کار را آغاز کرد، بسیاری این فعالیت‌ها را دون شأن فقیه می‌دانستند، اما ایشان با اخلاص تمام و با شجاعت کامل فواصل گوناگون قرآن را تفسیر و نورانیت قرآن را نمایان کرد.


وی ادامه داد: علامه طباطبایی در مواجهه با کسانی که از مبانی قرآنی آگاهی نداشتند با صبوری، متانت و علمیت تمام برخورد می کرد؛ وقتی کسی در محضر این شخصیت حاضر می‌شد، ایشان با صبوری پاسخ صحیح مطالب را تفهیم می‌کردند.


حجت الاسلام فرخ فال با بیان این که علامه طباطبایی چشمه‎های زلالی را در بیان آیات قرآن بر حوزه علمیه گشوده است، ابراز داشت: اگر شخصیت‌هایی همانند آیت الله جوادی آملی نبودند تا موارد را تبیین کنند شاید این مسائل همیشه مخفی می‌ماند.


وی عنوان کرد: علامه چشمه‌های علم و عرفان را بر روی علما و فضلا باز کرده است، این که برخی تصور می‌کنند افراد بیان برای قرآن هستند در حقیقت به قرآن جفا کرده‌اند؛ هرگز نباید قائل به این باشیم که برای قرآن بیان هستیم، تنها معصوم می‌تواند مصداق« الراسخون فی العلم» باشد.


مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان این که تنها خداوند و ائمه طاهرین(ع) تأویل قرآن را می‌دانند، خاطرنشان کرد: در هر عصری اهل بیت(ع) بیان قرآن هستند، غیر معصوم نمی‌تواند به قرآن دسترسی پیدا کرده و توانایی لمس حقایق قرآن را ندارد.


وی اضافه کرد: پس از پیامبر اسلام عده‌ای تصور کردند که می‌توانند قرآن را درک کنند در حالی که اشتباه می‌کردند، علامه طباطبایی با استدلالی عقلانی در تفسیر المیزان فرمودند که اولی الامر تنها می‌توانند ائمه طاهرین(ع) باشند؛ افتخار علامه طباطبایی این است که برای فهم قرآن و تفسیر به کلام اهل بیت(ع) مراجعه می کردند./1323/پ202/ف2

ارسال نظرات