۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۳۰۳۶۲۹
حجت الاسلام حسینی قائم‌مقامی:

غایت معرفت مصرف مخاطب است/ اختلال بین تولید و توزیع محتوای دینی شایسته نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر بخش تولید بر اساس سلایق خودش عمل کند و در کنارش توزیع نداشته باشد باعث ایجاد اختلال می شود، که یکی از این اختلال ها انباشت معرفت ها است.
سيد عباس قائم مقامي

حجت الاسلام سید عباس حسینی قائم مقامی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه سبک سنتی در بخش های مختلف فلسفه، فقه، اصول و کلام به دنبال تولید معرفت بوده ولی توزیع مناسبی در این زمینه ها وجود ندارد و توزیع در مفهوم عامش گسیخته از تولید است، بیان کرد: در رسانه باید در کنار تولید، معرفت توزیع هم وجود داشته باشد، و بین این دو تعادل به وجود بیاید تا اثرگذار باشند.

 

حجت الاسلام حسینی قائم مقامی انباشت، تحریف و واژگون سازی را از آفت های عدم تعادل بین تولید و توزیع محتوای دینی برشمرد و گفت: قدرت اصلی در اختیار بخش توزیع است؛ بنابراین مراکز تولید باید رسانه‌های مخصوصی برای توزیع محصولات خود داشته باشد تا با این آفت‌ها روبه رو نشود.

 

وی ادامه داد: جوامع غرب به شدت تحت تأثیر تولیدات فرهنگی هستند؛ چون یک ارتباط نسبتا قابل قبولی بین تولید و توزیع محصولات فرهنگی آنها وجود دارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در بخش‌های مختلف باید طلبه‌های ژورنالیسم وجود داشته باشد چون یک متنی که یک ژورنالیسم می‌نویسد تا یک فرد معمولی کاملا متفاوت است، در ایران بسیاری از کتاب هایی که در حوزه فلسفه، دانش اجتماعی و سیاسی ترجمه شد، توسط ژورنالیسم ها ترجمه شد.

 

حجت الاسلام حسینی قائم‌مقامی اظهار داشت: برخی از علما قبل از انقلاب به این نتیجه رسیده بودند که به یک بخش توزیعی نیاز دارند و کتاب فروشی ها و انتشاراتی را تأسیس کردند که این فقط جنبه تجارت نداشت و به این معنا بود که تولیدات خود را هم توزیع کنند.

 

وی افزود: اولین شرط متفکر علمی این است که آزاداندیش باشد و تامل فکری دارد و نیازی را که براساس درکش از حقیقت برای جامعه ضرورت تشخیص می دهد به وجود می آورد.

 

 غایت معرفت این است که به مصرف مخاطب برسد

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اگر در جامعه ای تولید وجود دارد ولی راه‏های ارتباطی در جامعه سد باشد نتیجه‏ی مطلوبی نخواهد داشت، چون هر چیزی کمالش به این است که به غایتش برسد، غایت معرفت هم این است که به مصرف مخاطب برسد.

 

حجت الاسلام حسینی قائم مقامی از برخی روحانیون به خاطر رعایت نکردن شأن روحانیت انتقاد کرد و گفت: در شأن یک طلبه نیست که درباره فلسفه‏ هایدگر صحبت کند، رویکرد یک روحانی نسبت به سینما، فلسفه غرب باید رویکردی هدایتی باشد و درخور شخصیت یک روحانی باشد.

 

وی ادامه داد: بینندگان از یک روحانی انتظار ندارند که فیلم را در حد یک منتقد حرفه ای سینما نقد کند؛ بلکه انتظار دارند بر مبنا و معیارهای دینی آن را نقد کند، روحانی و نهادهای مربوط به حوزه باید طوری عمل کنند که اگر او را نبینند و نشناسند، بفهمند که این حاصل تلاش یک روحانی یا نهاد وابسته به حوزه است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این تعبیر زیبا از رهبر معظم انقلاب در زمان ریاست جمهوری ایشان که فرمودند«سازمان تبلیغات یک نهاد روحانی بزرگ است» ابراز کرد: انتظاری که از یک روحانی در حوزه فردی می رود در حوزه نهادی هم باید توقع داشت؛ بنابر این تمام چیزهای که در رابطه با الزامات یک فعل روحانی و هدایتی در نظر داریم باید تمام نهادهای منتسب به روحانیت به آن عمل کنند./875/ت302/س

ارسال نظرات