۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۳۰۳۹۹۶
رییس مؤسسه شیعه شناسی:

هم‌افزایی فقه و علوم اجتماعی راهگشای مشکلات جامعه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام تقی زاده با اشاره به مجاهدت‌های امام خمینی(ره) برای کارآمدی فقه گفت: در علوم حوزوی و اجتماعی باید تحول ایجاد شود و آنچه فقه در عرصه عدالت و قوانین اجتماعی بیان کرده با آنچه فلسفه و علوم اجتماعی روز می‌گوید هم سنخ باشد، تا این دو علم بتوانند راهگشای اداره جامعه باشند.
حجت الاسلام تقي زاده داوري حجت الاسلامتقي زاده داوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود تقی زاده داوری، رییس مؤسسه شیعه شناسی، عصر امروز در نشست علمی وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه مفید قم برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط تاریخی که مربوط به قاجاریه است دارالفنون که دانشگاهی به سبک نوین بود  تأسیس شد و به تدریج دنباله‌هایی هم داشت و عالمان و فارق التحصیلان دارالفنون به حوزویان می‌گفتند که شما از زمان خود عقب هستید و از دانش روز بی خبر هستید و از آن طرف هم حوزویان می‌گفتند که شما از تعهد و دین داری بری هستید و این برچسب های اولیه دو طرف است.

 

وی افزود: برخی در حوزه می‌گفتند ما چه نیازی به دانش غرب داریم و همه چیز در این جا داریم و نوشته‌های احمد کسروی هم انتقاداتی را به حوزه سنتی مطرح کرد؛ این دو جریان جدای از هم تداوم تاریخی خود را ادامه دادند و برخی بزرگان هم به دنبال راهی برای حل این معضل بوده اند که مفید فایده نبود.

 

حجت الاسلام تقی زاده یادآور شد: در زمان دکتر شریعتی این چالش میان حوزه و دانشگاه تشدید شد، اما امام خمینی(ره) به شدت با این مسأله مخالف بود و می‌گفت این مسأله باید بعد از پیروزی انقلاب مطرح شود؛ زیرا انقلابیون را پراکنده می‌کند و خود امام بعد از شهادت دکتر مفتح بحث وحدت را مطرح کرد و همکاری‌هایی را پدید آورد.

 

وی اظهار داشت: دانش مدرن دانش توصیفی است که طبیعت را توصیف می‌کند و با علت یابی هر رفتار و تغییر به دنبال نتیجه گیری می‌رود؛ در حالی که دانش دینی، تفصیلی است و با محوریت متون مقدس به تفصیل آن می‌پردازد؛ در نتیجه این دو دانش از نظر روشی با هم متفاوت هستند.

 

استاد دانشگاه قم تأکید کرد: در دانش دینی متن مقدس است، اما در دانش مدرن هیچ چیز مقدسی وجود ندارد و این سبب تفاوت اساسی در این دو دانش است.

 

وی با بیان این که این دو حیطه متفاوت از علم باید بار مشترکی را بردارند و آن حکومت داری است، اظهار داشت: علم مدرن به دنبال آزمون و خطا است و از روش‌های تجربی استفاده می کند و علوم دینی با استفاده از متون مقدس به دنبال اداره جامعه است.

 

رییس مؤسسه شیعه شناسی افزود: برای اداره جامعه از طریق دانش دینی باید به فقه حکومتی و فقه اجتماعی تأکید کرد که متأسفانه در حوزه کم کار شده است و به روز نیست.

 

وی با بیان این که امام خمینی(ره) برای بروز کردن فقه تلاش زیادی کرد، تصریح کرد: در الهیات و فلسفه و علوم اجتماعی باید تغییرات کافی انجام شود؛ به صورتی که آنچه فقه در باب تعاملات، عدالت و قوانین اجتماعی می‌گوید باید با آنچه فلسفه و علوم اجتماعی روز می گوید هم سنخ باشد، تا بتوانند با هم به نتیجه برسند و بار حکومت را بردارند./843/پ202/ف2

ارسال نظرات