۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۳۰۴۲۸۹
از ابتدای سال تاکنون؛

104 وقف جدید در خراسان شمالی ثبت شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه 104 وقف جدید در شهرستان های مختلف استان از سوی واقفان نیک اندیش به ثبت رسید.
حجت الاسلام سهرابي- نشست ارزيابي برنامه هاي فرهنگي اجتماعي اوقاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، امروز در جلسه ارزیابی برنامه های فرهنگی و اجتماعی این نهاد، با اشاره به اقدامات فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از ابتدای امسال تاکنون، اظهار کرد: در زمینه ثبت موقوفات جدید در هشت ماهه سال جاری در مجموع 104 وقف جدید در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی به ثبت رسیده است.

 

وی اضافه کرد: در این راستا در شهرستان مانه و سملقان 29 وقف، شهرستان گرمه 18 وقف، اسفراین 16 وقف، فاروج 14 وقف، بجنورد 13 وقف، شیروان هشت وقف و در شهرستان جاجرم نیز شش وقف از سوی واقفان نیک اندیش ثبت شده است.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه با اشاره به برنامه های فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در هشت ماهه امسال، با بیان اینکه یکی از برنامه های فرهنگی این نهاد طرح آرامش بهاری بود، خاطرنشان کرد: طرح آرامش بهاری در ایام تعطیلات نوروزی و در جهت تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با هدف تقویت باورهای دینی و مذهبی مردم و بهره برداری از فضای معنوی امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار شد.

 

به گفته وی این طرح شامل برنامه هایی نظیر برگزاری مراسم تحویل سال نو در آستان امامزادگان، برپایی خیمه های معرفت با غرفه های پاسخ به سؤالات شرعی، مشاوره وقف، خانواده، کودک و نوجوان و حجاب، اقامه نماز جماعت، اسکان زائران و مسافران، نمایشگاه فرهنگی و اعزام مبلغان و روحانیان به امامزاده های شاخص بود.

 

حجت الاسلام سهرابی با بیان اینکه یکی دیگر از طرح های فرهنگی اوقاف در سال جاری طرح سوگواره یاس نبوی بود، اضافه کرد: طرح مزبور در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به منظور سوگواری و عزاداری دخت نبی مکرم اسلام(ص) در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار شد و شامل برنامه هایی چون اقامه نماز جماعت، برپایی خیمه های معرفت، ویژه برنامه رهروان یاس نبوی، شام غریبان یاس نبوی و اعزام مبلغ بود.

 

تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی؛ مهم ترین رویکرد برنامه های اجتماعی اوقاف

وی ادامه داد: همچنین طرح ضیافت الهی نیز همزمان با ماه مبارک رمضان در راستای اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی و استفاده از فضای معنوی ماه مبارک رمضان، تقویت باورها و اعتقادات، ایجاد فضای معنوی در جامعه به ویژه برای نسل جوان، ترویج و تبلیغ مفاهیم قرآنی، ایجاد فضای انس با قرآن در جامعه و اجرای دقیق نیات واقفان خیراندیش در جوار آستان مقدس امامزادگان برگزار شد.

 

حجت الاسلام سهرابی اقامه نماز جماعت، برپایی خیمه های معرفت، محافل انس با قرآن با حضور قاری مصری، اعزام مبلغ، مراسم ولادت امام حسن مجتبی(ع)، اجرای نیت واقفان، اطعام و افطاردهی، مراسم شب های قدر، عزاداری ایام شهادت امیرمومنان(ع)، راهپیمایی روز قدس و برپایی نماز عید فطر را از جمله برنامه های طرح ضیافت الهی در خراسان شمالی برشمرد.

 

وی با اشاره به اجرای طرح نشاط معنوی در امامزادگان استان، اظهار کرد: همزمان با فصل تابستان و به منظور تقویت باورها و اعتقادات دینی نسل جوان و ترویج فرهنگ اسلامی، اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی نسبت به اجرای طرح تابستانی نشاط معنوی با هدف غنی‌سازی و هدف‌بخشی به اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در جوار آستان مقدس و نورانی امامزادگان و بقاع متبرکه اقدام کرد که این طرح شامل برنامه هایی چون اقامه نماز جماعت، افتتاحیه طرح نشاط، اعزام مبلغان و روحانیان، کلاس های قرآنی، تربیتی و اخلاقی، تفسیر و اردوهای فرهنگی تفریحی بود.

 

حجت الاسلام سهرابی اضافه کرد: همچنین طرح تربیت حافظان قرآن کریم نیز در راستای تحقق فرامین رهبری در زمینه انس با قرآن کریم و تربیت حافظان قرآن کریم، از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه به مرحله اجرا درآمد.

 

شرکت چهار هزار قرآن آموز خراسان شمالی در طرح تربیت حافظان قرآن کریم

وی با بیان اینکه طرح مزبور در چهارمرحله پیش بینی شده و بر اساس برنامه در آن یک میلیون حافظ قرآن کریم در کشور تربیت می شوند، خاطرنشان کرد: نهاد اوقاف و امور خیریه در خراسان شمالی مرحله چهارم این طرح را با ثبت نام بیش از چهار نفر از اردیبهشت ماه امسال در 11 رشته از حفظ جزء 30 تا حفظ کل آغاز کرده است.

 

حجت الاسلام سهرابی افزود: آزمون پایانی طرح حافظان قرآن کریم نیز اسفندماه امسال برگزار شده و به نفرات برتر گواهینامه حفظ قرآن کریم اعطا خواهد شد.

 

به گفته وی در این طرح برای ارتقای سطح کیفی مربیان، دوره های تربیت مربی حفظ در مرکز استان و به صورت متمرکز در مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم در قم برگزار می شود که در نهایت گواهینامه های مربی گری به آنها اعطا می شود.

 

حجت الاسلام سهرابی در مورد مسابقات قرآن کشور که با عاملیت اوقاف برگزار می شود نیز اظهار کرد: بزرگترین رویداد قرآنی کشور هر ساله با حضور هزاران نفر از متسابقان قرآنی در رشته های قرائت، ترتیل، حفظ، مفاهیم، اذان، ابتهال و تواشیح برگزار شده و نفرات برتر پس از شرکت در مسابقات شهرستانی و استانی به مرحله کشوری اعزام می شوند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: در این رقابت ها تنها نفرات برتر مرحله کشوری به مسابقات بین المللی قرآن کریم که هرساله با حضور بیش از 70 کشور برگزار می شود، راه می یابند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی برگزاری طرح بصیرت عاشورایی را یکی دیگر از طرح های فرهنگی این نهاد دانست و افزود: طرح مزبور در راستای اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش از اول محرم با اعزام روحانیان مبلغ به 45 امامزاده شاخص استان با برپایی خیمه های معرفت، اطعام و برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) از محل عواید موقوفات مربوط آغاز شد و همچنان ادامه دارد./9314/202/ب1

ارسال نظرات