۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۰۵۳۱۳
استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز:

بسیج و اندیشه بسیجی ریشه در تفکر عزت‌مدارانه عاشورا دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سیدی ثانی با بیان این‌که بسیج و اندیشه بسیجی ریشه در تفکر عزت‌مدارانه عاشورا دارد، گفت: مکتب عاشورا از آن ‌رو جهانی و همیشگی است که سخن حق و مطابق با فطرت بشری را بیان می‌کند و بر حفظ عزت و کرامت تأکید دارد.
حجت الاسلام سيدي ثاني

حجت‌الاسلام سید حسین سیدی ثانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که آموزه‌های عاشورا در طول تاریخ سبب ایجاد حرکت‌ها و نهادهای مبارز و عزتمدار شده است، اظهار داشت: بسیج و اندیشه بسیجی خود ریشه در تفکر عزت‌مدارانه عاشورا دارد.


فطرت انسان به معنی ویژگی‌هایی است که تکوینا در اصل خلقت و آفرینش انسان بکار رفته است و تکوینی نیز یعنی اینکه اکتسابی نیست، بلکه از نهاد انسان و سرشت او سرچشمه گرفته است و در تمام انسان‌ها برابر و یک امر همگانی است.


وی بابیان اینکه بسیج در حقیقت تجلی عینی پیمان فطری «الست» با خدا است و ریشه در فطرت و سرشت بشری دارد، ابراز داشت: فطری بودن تفکر بسیجی عامل تداوم و اقتدار اندیشه بسیج است، از این ‌رو این تفکر هیچ‌گاه شکست نخواهد خورد.


دبیر ستاد تفسیر استان آذربایجان شرقی فطرت انسانی را یک حقیقت ثابت در انسان‌ها دانست و افزود: فطرت بشری هیچ‌گاه از میان نخواهد رفت، اگر چه امکان دارد دچار ضعف فروغ و روشنایی شود و پشت پرده غفلت و یا گرد و غبار معصیت پنهان شود.


وی با اشاره به آیه «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا، فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا»، خاطرنشان کرد: این آیه شریفه به وجود فطرت در انسان اشاره می‌کند و بر ثبات و عدم تبدیل در خلقت الهی و از میان رفت حقیقت فطرت توجه دارد.


حجت‌الاسلام سیدی ثانی با شرح آیه «أَلست بربّکم قالوا بلی شهدنا»، خاطرنشان کرد: بسیج در حقیقت تجلی عینی پیمان فطری «الست» است و از این ‌رو این تفکر یک اندیشه متعالی و انسانی ریشه در فطرت و ساخت سرشت بشری دارد.


وی ادامه داد: از آنجایی‌ که این تفکر ریشه در فطرت انسانی دارد و برخواسته از سرشت عزت‌گرایانه و مبارزه با ظلم و احساس مسؤولیت بشر است، از این ‌رو همیشه تاریخ مورد اقبال انسان‌های آگاه و بیدار خواهد بود و بر این تفکر تمسک خواهند داشت.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این
‌که مکتب عاشورا از آن ‌رو جهانی و همیشگی است که سخن حق و مطابق با فطرت بشری را بیان می‌کند و بر حفظ عزت و کرامت تأکید دارد و هیچ‌گاه ظلم را نمی‌پذیرید، گفت: بسیج خود برگرفته از مکتب عاشورا و معیارهای بشری است.


وی با اشاره به اربعین حسینی و سیل حرکت مشتاقان به کربلای معلی، افزود: این مکتب نشان داد که یک مکتب جهانی است و هیچ‌گاه از میان نخواهد رفت، این حرکت عظیم شیعیان که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است نشان از مطابقت این مکتب با فطرت بشر دارد و از این ‌رو دارای جاذبه بی‌پایان است./854/302/ب2

ارسال نظرات