۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۳۰۵۷۵۶

تفسیر فرازی از هفتمین دعای تمحید صحیفه سجادیه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تا وقتی که زمینه فطری برای هدایت آماده نباشد هدایت انبیا در لوح قلب و صحیفه نفس انسان تاثیری نخواهد گذاشت، گفت: بنابراین باطن خود انسان نیز از بطون بسیاری پیوسته و از پیچیدگی خاصی برخوردار است که کشف هر یک زمینه ساز دریافت بطن دیگری خواهد بود.
صحيفه سجاديه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین گنجی در درس تفسیر صحیفه سجادیه که در شبستان نجمه خاتون آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تفسیر دومین جمله از هفتمین دعای تمحید پرداخت و گفت: بر اساس این آموزه ای که از امام سجاد(ع) به دست ما رسیده است خداوند انسان را به اخلاص در توحید هدایت فرموده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این آموزه و علم به وسیله سفیران الهی، پیامبران و امامان معصوم(ع) شکل گرفته است، اظهار کرد: ولی تا وقتی که زمینه فطری برای هدایت آماده نباشد هدایت انبیا در لوح قلب و صحیفه نفس انسان تاثیری نخواهد گذاشت؛ بنابراین باطن خود انسان نیز از بطون بسیاری پیوسته و از پیچیدگی خاصی برخوردار است که کشف هر یک زمینه ساز دریافت بطن دیگری خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام گنجی به تبیین بطن در انسان از نگاه امام سجاد(ع) در بیان صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: در واقع می توان گفت که کشف باطن جهان و غیب عالم برای عارف کشف مراتب باطن خود اوست و این رشته خود دامنه بسیار مفصلی دارد.

 

وی افزود: حجاب ها، پرده های بسیاری بر حقیقت انسانی آویخته و نکته دقیق و قابل توجه در این جا این است که معرفت نفس ملازم با معرفت خدا است و همین ملازمه خود دلیلی محکم به باطن عالم یا همان کشف باطن انسان است.

 

کارشناس تفسیر صحیفه سجادیه آستان مقدس حضرت معصومه(س) به تبیین اهمیت فطرت در رسالت انبیاء الهی پرداخت و گفت: نبی اکرم(ص) هم برای نبوت و رسالتش از عقل، فطرت و عرف استفاده فرمودند چنانچه که خداوند در آیه 104 سوره آل عمران چنین می فرماید« وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند در این آیه فرموده است«و باید از شما گروهى باشند که مردم را به سوى کار خیر دعوت کنند و به کار نیک امر کنند و از کار زشت باز دارند و آنها رستگارند»، اظهار کرد: خداوند در حقیقت طبق صریح این آیه مبارکه سه ماموریت اساسی را به پیامبر اکرم(ص) امر فرموده است که در جوامع امروزی تعیین کننده است.


حجت‌الاسلام گنجی به تبیین و تطبیق یک دلیل از پنج دلیل اساسی این آیه برای نبوت پیامبر اکرم(ص) در جامعه اسلامی امروزی پرداخت و گفت: دلیل عقلی در نص آیه که فرموده«وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ»؛ بنابراین فرمان می دهد به مردم چیزی که عقل می‌پسندد دعوت کن./837/پ202/ف

ارسال نظرات