۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۳۰۵۸۰۶

نخستین رساله دکتری در رشته کلام امامیه دفاع شد

خبرگزاری رسا ـ اولین رساله دکتری کلام امامیه در سطح کشور، از سوی حسین حجت‌خواه در پردیس فارابی دانشگاه تهران با درجه عالی دفاع شد.
دفاع پايان نامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اولین رساله دکتری کلام امامیه در سطح کشور، که به «ارزیابی مقایسه‌ای دیدگاه علامه طباطبایی و قاضی سعید قمی در معناشناسی اسماء و صفات الهی، بر پایه قرآن و روایات» پرداخته است، دفاع شد.


این رساله توسط استاد راهنما جناب حجت‌الاسلام رضا برنجکار، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و استاد مشاور جناب رضا گندمی نصرآبادی، استاد یار دانشگاه پردیس فارابی راهبری شده و به قلم آقای حسین حجت‌خواه به نگارش درآمده است.


در این رساله، به یکی از چالشی‌ترین مباحث علمی روز کلام و فلسفه دین در باب نحوه سخن گفتن از خدا و تقابل میان الهیات اثباتی و الهیات سلبی در این زمینه، با رویکرد نگاه به قرآن و روایات پرداخته شده است.


همچنین مباحث مهم «تشبیه»، «تعطیل» و «اثبات بلاتشبیه» مورد توجه قرار گرفته و بهترین راه خروج از دو حد «تشبیه» و «تعطیل» و رسیدن به توحید کامل و خالص که در سخنان امیرمؤمنان(ع) و دیگر ائمه(ع) نمود پیدا کرده، «اثبات بلاتشبیه» دانسته شده است، که البته در پرتو «الهیات قلبی و تعبیری» محقق می‌شود./843/پ203/ف

ارسال نظرات